Продължаваме да произвеждаме както досега – от българско мляко и от истинско месо. Държим на имиджа си.
- „Димитър Маджаров” произвежда качествени продукти от мляко и месо вече над 30 години. Предприятието за месни продукти е в Пловдив, а за млечни – в град Стамболийски.
- Ръководител на месопреработвателното предприятие е Димитър Маджаров. Съпругата му Юлия Маджарова управлява преработката на мляко в Стамболийски. Дъщерята Станислава Маджарова е заместник-управител и директор маркетинг, продажби и износ.
- Продуктите на фирмата имат 20 награди за качество и автентичен вкус и се изнасят на 4 континента. Днес портфолиото на „ Димитър Маджаров” е от 160 продукта.
- Г-н Маджаров, вашата фирма произвежда млечни и месни продукти вече над 30 години. Какви са причините за успеха, защо хората избират продуктите ви?
- Хората ни избират поради различни причини, но най-вече заради качеството. Продуктите ни не съдържат ГМО или заместители. Месните са само от подбрано свежо свинско, телешко и говеждо месо, а млечните – само от мляко на български фермери първа категория. Спазваме класически, авторски или гурме рецепти, за да отговорим на предпочитанията на хората с различен вкус.
Следваме отрасловите стандарти от 90-те години на XX век. Стараем се процесът на сушене да бъде по-бавен, за да получим по-качествен продукт. До 90 дни зреят кашкавалите ни, а овчето сирене – минимум до 60 дни. За производството на 1 кг кашкавал от краве мляко по БДС използваме между 10 и 11 л свежо българско мляко. Салам „Бургас” правим 20 години само от говеждо и свинско месо, без подправки. А да се направи салам без подправки, само с прецизен подбор на суровина, е наистина трудно. И изисква майсторство.
Нашите клиенти са хората, които ценят качествената храна. А добрата храна е инвестиция в здраве, което трябва да се възпитава още в най-ранно детство в семейството. Искаме да им кажем все така да ни имат доверие, че ще получат най-доброто качество от нашите продукти, произведени от българско мляко и от истинско месо.
- Какъв е съставът на вашите продукти? Как избирате суровина?
- Всичките ни месни продукти се правят от подбрани пресни меса. Суровината се приема от обучени технолози и инспектор „Качество”. Ако не отговаря на заложените показатели за качество, връщаме суровината на доставчика.
Суровината за сирене „ Димитър Маджаров”, кашкавал, млечни напитки, деликатеси и т.н. е само свежо българско мляко (краве, овче, козе, биволско). И нея я връщаме, ако не отговаря на високите ни изисквания. Млечните ни продукти са без протеини, сухо мляко или консерванти. Имат натурален вкус и аромат на мляко. Повечето са по БДС, с оригинална закваска Lactobacillus bulgaricus, изолирана в България.
- Как повлияха събитията през последните години на производството на млечни и месни продукти?
- Въпреки предизвикателствата през последните години – ковид пандемията, инфлацията, ръста в цените на консумативи и суровини – продължаваме да работим с месо и мляко, както работим години наред. Не сме направили никакви промени в технологията. Продължаваме да използваме традиционни методи на производство, същата качествена българска суровина за млечните ни продукти и само истинско месо в месните.
Поддържаме безкомпромисна хигиена на ниво персонал, оборудване, производствени помещения. Инвестираме в съвременно оборудване и нов асортимент. Обучаваме съвестно хората си, за да поддържаме едно и също качество и добър имидж. Спазваме и ред международни стандарти при храните.
- Тези международни стандарти задължителни ли са, или са по ваше желание?
- Повечето са внедрени по наша инициатива с цел още по-голям контрол на качеството. Производството ни покрива 6 стандарта: БДС и биостандарт при млечните, европейски регламент за храни с традиционно специфичен характер при колбасите, добри производствени практики, НАССР и International Food Standard за всички продукти.
Един стандарт се подновява само след проверки от независими одитори, той не е „завинаги”. Тази година например защитихме отново един от най-строгите европейски стандарти – International Food Standard. В него има изисквания към суровината, хигиената, опаковките, доставчиците, рецептите, съхранението, транспорта, обученията на екипа, ръководството и т.н. Получихме най-високото ниво, покрихме 96% от изискванията.
- Успявате ли да задържите позиции на пазара? Каква е стратегията ви?
- Стремим се да запазим пазарния си дял и най-вече доверието на клиентите, без да правим компромиси с качеството. Определени категории показват ръст въпреки предизвикателствата, с които трябва да се справяме – прясното ни мляко, сиренето, кашкавалите, суровосушени мезета, колбаси и деликатеси. Стремим се да подобряваме ефективността си. Развиваме асортимента си.
В края на 2022 г. пуснахме на пазара био прясно и кисело мляко, кашкавал и сирене. И в четирите продукта използваме само българско мляко от контролирана ферма, в която животните са на свободна паша в екологично чист район поне 9 месеца в годината.
Преди два месеца пуснахме кисело и прясно мляко без лактоза – Lacto Free. Това е изцяло нова серия, която посреща нарасналото търсене на продукти за здравословен начин на живот и рационално хранене. Тя също е от 100% българско мляко и с българска закваска. В нея са запазени всички полезни вещества на прясното и киселото мляко.
Стратегията ни е да продължаваме да произвеждаме както досега. Държим на качество и на имидж.
- А как стои въпросът с износа във вашия бранш? Има ли трудности, как ги преодолявате?
- През последните 5 години от 2% ръстът на износа ни стана 17%, като плановете ни са да достигне 25-30% от оборота. И макар българското сирене, мляко и кашкавал да са известни в Европа, българските колбаси са далеч от този имидж – те се търсят предимно от етнически българи и хора от Балканите. Италианските, испанските и австрийските продукти са наложени на европейския пазар, докато българските все още не. Това е едно от най-големите предизвикателства, с които трябва да се справим извън България. Чака ни много, много работа.
- Какви са плановете за развитие на „Димитър Маджаров”?
- От средата на миналата година започнахме да обновяваме визуалната идентичност на млечните продукти. Продължаваме да работим върху това. Сред най-важните ни планове в следващите една-две години са инвестиция в машина за слайсове и нова серия млечни продукти с обогатено съдържание на протеин. Киселото и прясното ни мляко без лактоза се посрещат много добре; обмисляме да разработим сирене и кашкавал без лактоза.
С каквото и да се захванем в бъдеще, ще сме толкова безкомпромисни към качеството на всички наши продукти от месо и мляко, колкото и досега.