Агенцията за държавна финансова инспекция към финансовото министерство обяви, че е приключила проверките на договорите за пътно поддържане на АПИ, които бяха възложени още когато сегашният финансов министър Асен Василев беше и вицепремиер в правителството на Кирил Петков. Той е получил доклада от проверката на 28 август.
Става дума за допълнителните възлагания на дейности по пътищата, правени между 2018 и 2021 г. на фирмите, които имат дългосрочни договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата.
Правителството на Кирил Петков обяви тези възлагания за порочни, тъй като с тях по същество се правеха основни ремонти на пътищата на стойност, далеч надхвърляща рамковите договори за пътно поддържане. Той отказа да ги плати и това стана повод за скандал между него и вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов, а по-късно послужи и като един от поводите за разпадането на управляващата коалиция и за оставка на правителството.
Държавната финансова инспекция е проверила 95 такива възлагания на обща стойност 718 млн. лв. Заключението на агенцията е, че за 90 от тях на стойност 710 млн. лв. е извършено нарушение на Закона за обществените поръчки, за което са съставени 69 акта на длъжностни лица - ръководителите на пътната агенция по времето, когато са правени възлаганията и на шефове на дирекции в агенцията.
За останалите 21 възлагания е изтекъл 3-годишният давностен срок.
В мотивите си държавните финансови инспектори пишат, че според констатацията на Дирекцията за национален строителен контрол извършените ремонти са по същество основни, което не е влизало в обхвата на обществената поръчка. Тя е за избор на фирми, които правят само аварийни ремонти през лятото и чистят снега и опесъчават пътищата през зимата. Изключение се прави единствено за фирмите, които правят маркировката и поставят пътните знаци, тъй като това се смята за работа, свързана пряко с безопасността по пътищата.
Междувременно по-голямата част от тези допълнителни възлагания бяха платени на пътните фирми след многобройни публични протести от тяхна страна. 50% от сумите бяха платени още от правителството на Кирил Петков, за да се потуши назряващият скандал, а за останалите 50% бе решено първо да се изчакат резултатите от проверка. По време на последвалите две служебни правителства обаче бе платен и остатъкът от парите и наскоро от пътния бранш отчетоха, че нямат претенции към държавата за тази извършена от тях дейност.