Не всички автобуси са нередовни, само 4-5 линии от 29 създават проблеми, посочва шефът на общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта”
Георги Стоилов е директор на общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта“ в Пловдив от декември 2021 г. Преди това е работил като юрисконсулт в общината. Завършил е право в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Роден е в Пловдив през 1976 година.
- Г-н Стоилов, за много пловдивчани дейността на вашето предприятие „Организация и контрол на транспорта” не е позната. В какво се изразява тя?
- Дейността ни е важна. Вменени са ни отговорни функции по безопасността на движението, които включват интелигентно управление на трафика и светофари, организация, знаци, маркировка и други съпътстващи дейности. Издаваме всички документи за извършване на таксиметров превоз. Организираме поддръжката на уличното осветление. Тези няколко звена са много различни и касаят в някои от случаите рискова транспортна инфраструктура.
- Как се справяте?
- Не е лесно, защото нямаме достатъчно хора. Щатните ни бройки са 130, но постоянно остават незаети 15-20, вероятно заради неатрактивните заплати.
- Факт е, че градският транспорт в Пловдив не е харесван. Какво правите, за да го подобрите?
- Проблемът е комплексен. Основният се дължи на
непроменените с години маршрути, схемата трябва да стане по-адекватна. Линиите покриват всички маршрути в града, но някои са прекалено удължени и обикалят нелогично в зигзаг. Така се удължават маршрутът и времето за пътуване. Например линия 16 в квартал „Кючук Париж” прави чудеса - обикаля през големи и малки улички. И за да стигне до крайната точка, минават 50 минути. Това е прекалено много пътуване до центъра. Ако човек тръгне с колело, ще стигне по-бързо.
В последните 2 години бяха направени няколко промени, с което се постави добро начало. Но те са много малка част от нужните корекции на маршрутите на основните градски линии. Добавихме една нова основна линия, което също е стъпка в правилната посока за развитието на тази значима обществена услуга.
- Хората негодуват най-вече от неспазването на разписанията от превозвачите. Какво правите, за да подобрите услугата?
- Следим за изпълнението, доколкото ни позволява наличната ресурсна и материална обезпеченост. Но шофьорът дори при липсата на обективни пречки, включително случаите на пълни с коли улици, каквото и да прави, няма как да изпълни точно поставената задача. Основният проблем е липсата на шофьори.
- Докъде стигнахте в намерението си да създадете общинско транспортно дружество с електробуси?
- Дружеството „Екобус” е създадено, каквото се изискваше от нас, е направено. Но все още не са доставени електробуси и превозвачът не може да започне да оперира. Предстои най-важното - да се подготвим с проект, с който да кандидатстваме за финансиране за покупка на превозни средства. Когато се отвори съответна програма или донор, да можем да кандидатстваме.
- Колко електробуса са нужни?
- Засега имаме една линия и тя е предназначена да обслужва учебните заведения. За нея са нужни 6 електробуса, като единият е резервен. Видяхме различни цени, има и от 1 милион лева за автобус. Чували сме, че има и по-евтини. Мисля, че основната задача на самото дружество е да се подготви и да кандидатства.
- Успяхте ли да накарате пловдивчани да слязат от колите си и да ползват градския транспорт?
- Все още не. В 80% от колите пътува по един човек, тоест само шофьор, който отива на работа или се връща.
- Така е, защото очевидно не могат да разчитат на градския транспорт.
- Не целият обществен транспорт на Пловдив е нередовен. Имаме проблем само с 4-5 линии от общо 29-те. И хората отдавна разбраха, че те като не идват, ползват заместващите ги. Тези линии се изпълняват от два оператора - „Хеброс бус” и „Автотранс 2000”.
- Какво правите, за да ги накарате да си изпълняват разписанията?
- Плащаме им по-малко субсидии и компенсации, наказваме ги спрямо договорите и ги убеждаваме, че единственият начин да получават средства е да си изпълняват курсовете.
- Вие ползвате ли градски транспорт?
- Да, и още ми е приятно. Пътувам по линии 20 и 11.
- Кога ще дойде краят на ерата кондуктори да късат билетчета в рейса?
- Много скоро. Фирма е избрана да надгради електронната система и в началото на ноември ще имаме две пилотни линии.
- Доволен ли сте от уличното осветление в Пловдив?
- Пловдив в никакъв случай не е тъмен град.
- А кога ще бъдат осветени и най-крайните зони, не само центърът?
- В Пловдив дълги години назад управляващите заделяха само по 1 млн. лева годишно в бюджета за улично осветление. Тези пари бяха малко. В голямата си част мрежата е стара и амортизирана. Градът вече има предимство с действащи две системи. Едната действа на големите булеварди - всички вече са
с LED осветление и се контролират от модерна система, която дава информация за потребление, разход.
Строителството на жилища в Пловдив е много интензивно. При изграждането късат кабели и не ги интересува какво са направили. Имаме аварийни групи, които са 22 души по щат, а заетите бройки са 14.
- И все пак какво направихте за осветлението на Пловдив?
- В последните 10 години се направи много. Инвестирани са над 10 млн. лева собствени средства за подновяването и надграждането му. В районите „Централен” и „Южен” в началото на мандата бяха обновени уличните лампи, а сега в края в „Северен” и „Тракия” поставихме осветление за 1,5 млн. лева.
- Пловдив е от рекордьорите по пътни инциденти. Какво правите те да намалеят?
- Съвместната работа на общината и КАТ даваше резултати. В началото на годината бяхме свалили травматизма. Но в последните месеци нещата пак тръгнаха в обратна посока. Повдигнатите пешеходни пътеки се оказват недотам ефективни. Ще се опитаме преди 15 септември да осветим пешеходните пътеки около учебните заведения. Възложили сме 334 зебри да бъдат освежени за първия учебен ден.
Звеното ни отделя немалко средства да оправя на някого безумията. Например гумените колчета в разделителните ивици се чупят при повече от 300 минавания през тях. Оправяме ги поне по два пъти в годината и след това отново ги чупят. На практика пълним каца без дъно.