За останалите случаи да решава съдът, гласи засега проектът. Можело обаче само да оправят наредбите, без да отварят пак НК
Задължително конфискуване на колите на шофьори, блъснали умишлено човек на пътя, а съдът да прецени трябва ли да се отнеме автомобилът, ако катастрофата е станала по непредпазливост. В тази посока са идеите за промени в Наказателния кодекс, които се обсъждат в ПП, научи “24 часа”.
Че ще има ремонт на ремонтирания преди по-малко от месец закон, депутатите от “Промяната” обявиха в понеделник след среща с вътрешния министър. Те отидоха при Калин Стоянов заради правните неясноти по конфискацията на коли, чиито водачи са хванати с алкохол над 1,2 промила или дрога. В същото време в закона не бе записано да се отнемат автомобилите при умишлено престъпление - ако пияни или дрогирани са причинили катастрофа. Граждани и експерти коментират, че това не е справедливо.
Проектът за промени ще е готов до края на седмицата и ще се гледа веднага след парламентарната ваканция, бе обявено след разговора в МВР на Явор Божанков, Настимир Ананиев и Стою Стоев от “Промяната”. Стоев е председател на правната комисия.
Във вторник обаче Ананиев заяви, че НК няма да се ремонтира пак, а неяснотите ще се уредят с подзаконови уредби. Проблемът в 13-те дни от влизането в сила на промените бе, че полицаите отнемаха колите без правно основание - конфискация в полза на държавата може да стане само със съдебно решение.
Първата присъда по новия закон бе наложена
във вторник на 36-годишен мъж от Кнежа, седнал зад волана на чужда кола с 1,9 промила. Той бе осъден да изплати на държавата глоба в размер на стойността на колата - 3871 лв., както и на 6 месеца затвор, но изпълнението е отложено с 3-годишен изпитателен срок.
Книжката му е отнета за шест месеца. Случаят е от 9.VIII - пет дни след обнародването на промените в “Държавен вестник”.
Вероятно ще остане провиненият шофьор да плаща на държавата стойността на колата, ако тя не е негова
Тази идея предизвика бурни реакции заради неравнопоставеността на наказанието - за едно и също престъпление глобата може да е 3000, но и 30 000 лв. - зависи от цената на автомобила.
Депутатите ще търсят “балансирано” решение, но вероятно нефиксираната глоба няма да отпадне, коментираха неофициално от ПП. Причината е, че в противен случай е възможно да се стигне до заобикаляне на закона - пияни шофьори нарочно да се качват на чужди коли, за да не бъдат санкционирани.
Неравномерни наказания “конфискация” има и в други сфери на наказателното право, посочват в защита на този текст депутати. Например за отвличане или опит за преврат сред възможните наказания е конфискуване на част или на цялото имущество на извършителя. А то може да е много или малко, но трябва да не е част от домакинството му и да не пречи на професията му.
Противници на текста протестираха, че ако професионален шофьор на камион бъде хванат с алкохол, губи професията си, а и децата му ще трябва да изплащат скъпия товарен автомобил.
В Полша конфискуват при 0,15 промила, в Англия - ако е застрашил живот
Поредица от строги мерки, насочени към превенция на шофиране в нетрезво състояние, включително конфискация на превозни средства, са в сила в много страни по света.
В Полша коли се конфискуват от шофьори, заловени с 0,15% алкохол в кръвта или причинили катастрофа с поне 0,05% промила. Тогава превозното средство се прехвърля като собственост на държавата. Според полското законодателство ограничението за шофиране в нетрезво състояние е 0,02% алкохол в кръвта.
Ако колата на пиян водач в Полша бъде унищожена при катастрофа или ако не е негова, той трябва да плати глоба в размер на стойността ѝ.
В Латвия също имат подобен закон, според който шофирането с над 1,5 промила се води за специално престъпление по НК. Това позволява конфискуване на автомобила. Властите дори решиха колите, конфискувани от пияни, да се изпращат в помощ на Украйна.
Задържането на автомобил в Англия заради шофиране в нетрезво състояние или под въздействието на алкохол е много крайна мярка и се прилага само ако полицията прецени, че управлението му застрашава други участници в движението. Затова много по-често се конфискуват коли заради липса на застраховка на водача или шофьорска книжка, отколкото за употреба на алкохол или наркотици. Миналата година са били задържани около 210 хил. автомобила, като 70 хил. от тях са били точно заради тези две причини. Над 55 хил. са взети като доказателства за участие в катастрофи и само 1727 за антисоциално шофиране, към което спадат карането под въздействието на алкохол и опиати.
В Англия няма стоене на коли с месеци на полицейски паркинги, тъй като собствениците им са задължени да плащат по 20 паунда на ден за престой на тях и такса от 200 паунда, за да бъдат освободени. Така че, ако искат да си върнат автомобила срещу по-малко пари, трябва да съдействат на органите на реда бързо за изясняване или отстраняване на всички причини, заради които е задържан. Обикновено имат 14-дневен срок да го направят. Ако не го сторят, съществува риск той да бъде продаден на търг или даден за претопяване.
В Англия санкцията за шофиране в нетрезво състояние се определя от съд и най-често е отнемане на шофьорската книжка за 12 месеца, глоба до 2500 паунда или до 3 месеца лишаване от свобода. Ако полевият тест за алкохол или дрога е положителен, водят шофьора за кръвен в полицейското, който е за 17 опиата и медикаменти, включително деазепам. Тъй като и английските лабораториите са затрупани от искания за допълнителни тестове, приемащите лекарства, които могат да дадат положителен резултат при тестване за наркотици, трябва да имат рецепта за тях и лекарско заключение, че не си опасен на пътя.
При отказ да бъдеш тестван, глобата е до 2500 паунда и отнемане на шофьорската книжка за три месеца. Английската полиция обаче тества шофьори, само ако застрашават движението и се държат съмнително по време на проверка.
Получаването на присъда за шофиране в нетрезво състояние също води до значително увеличаване на таксата за автомобилната застраховка, която в Англия се води на водача, а не на автомобила. Тъй като тя се вписва в шофьорското досие, това може да доведе до отказ за наемане на работа, ако тя е свързана с управление на превозно средство.
При тежки престъпления на пътя колата може да се конфискува и във Франция. Това става директно от полицията, или трябва да се произнесе прокурор. Тя се “прибира” направо от органите на реда, когато шофьорът е хванат повторно в рамките на 3 г. с превишена скорост над 50 км или ако е бил зад волана пиян за втори път в рамките на 5 г. Същата санкция важи за водач без книжка или при отказ от проверка за алкохол или дрога. Ако обаче нарушението бъде извършено с чужда кола, тя няма как да бъде конфискувана. Всеки може да обжалва конфискацията, но рядко се стига до успех. Колата се конфискува и се продава в полза на държавата. Парите се пазят 2 години в случай на предявени претенции от кредитори, след това данъчните ги прибират.
Правителството в Италия одобри нов пътен кодекс на 27 юни 2023 г., който предвижда драконовски мерки срещу употребилите алкохол или наркотици преди шофиране. За такива водачи се предвижда вземане на книжката до 3 г. Ако пък бъдат хванати повторно, свидетелството се отнема до живот.
Ако алкохолното съдържание е над 1,5 промила, се предвижда глоба от 2000 до 8000 евро, арест от 8 до 16 месеца, отнемане на книжката от 16 до 32 месеца и дори конфискуване на транспортното средство.
Освен това употребилите алкохол преди шофиране се задължават да инсталират за своя сметка в колите си и т.нар. alcolock – това е устройство, което блокира двигателя в случай на алкохолно съдържание над нулата в кръвта на шофьора. Нарушението се санкционира с глоба до 1276 евро и отнемане на книжката от 2 месеца до 1 година.
Нулева толерантност се предвижда и срещу приелите наркотици. Ако бързият тест е положителен, се отнема веднага книжката, а освен това на водача се забранява да кара нов шофьорски курс през следващите 3 години.
Явор Божанков, депутат от ПП: Само прокурор може да нареди задържане на автомобил
- Заради натиск от популизъм приехме неясни текстове и сега хората плащат цената
- Ако двама съпрузи имат автомобил, той отнема ли се? Защото, ако се конфискува, единият няма да е виновен, а ще понесе отговорност
ДИМА МАКСИМОВА
- След само 13 дни прилагане на по-суровите санкции за пияни и дрогирани шофьори тези промени в НК се вдигат на трупчета за ремонт, но вече има над 236 “изгорели” шофьори. Какво да направят тези хора, г-н Божанков?
- Този проблем съществуваше, но сега с промените в НК става още по-чувствителен и още по-тежък, защото има и конфискация на автомобил. Кръвните тестове в България се случват за половин година и повече. Ако конфискацията е само след съдебно решение, то е спорно дали задържане на автомобил в момента може да стане по искане на прокурор като веществено доказателство или пък като обезпечаване на бъдещ иск. Няма инструкция и наредба. Макар и водени от много добро намерение да се борим с войната по пътищата, трябва първо да прецизираме наредбите как ще се прилага законът.
Премиерът Денков направи междуведомствена работна група, която цели точно това - да прецизира подзаконовата нормативна база, но и на ниво закон да изчистим проблемите. Това означава
да отложим влизането в сила на закона с
няколко месеца В момента хората плащат цената на всички пропуски.
- Кои са те?
- Мога да дам няколко примера. Ако двама съпрузи имат автомобил, той отнема ли се? Защото, ако се конфискува колата, единият съпруг няма да е виновен, а ще понесе отговорност и неговият автомобил ще бъде отнет. Ето един казус, който на пръв поглед не изглежда толкова сложен за решаване, но засяга хиляди хора.
- Какво да направят тези шофьори, чиито коли са иззети на ръба на закона?
- Реално в момента автомобил може да бъде конфискуван само след съдебно решение. На какво основание е иззет, аз не мога да кажа. Само прокурор може да разпореди задържане на автомобил. И преди тези законови промени автомобил можеше да бъде задържан при извършване на престъпление като веществено доказателство и като обезпечаване на бъдещ иск. Защо в тези случаи са иззети, подписвани ли са доброволни протоколи? Това е резултат от тази неяснота, която дойде от съответния закон. За съжаление, тези норми бяха приети и всички имаме отговорност. Макар да бяха предложение на БСП, БСП не отговаря за тези текстове, а отговаряме ние. Ние имаме вина, че не се противопоставихме в зала, но ето до какво води популизмът. Имаме обществен проблем безспорно - жертви на пътя, недопустими случаи, в които пияни и дрогирани шофьори причиняват смърт на пътя.
Водени от желанието много бързо да угодим на общественото
настроение, приехме текстове, които, вместо решително да подобрят ситуацията, въведоха нови проблеми. Сега много спешно трябва да прецизираме подзаконовата нормативна база. В наредбата да е ясно как, кога, при какъв ред се правят тези тестове. МВР има готовност да проведе нови поръчки, да се купят нови тестове, защото се оказва, че и със самите тестове има проблем. Да направят така, че не за месеци, а за дни да излизат пробите. Но всичко това ще отнеме няколко месеца. Логично е тогава ние като законодатели септември да предложим отлагане. И след няколко месеца без риск за правата на гражданите да приложим новите норми.
- До новата парламентарна сесия тези промени действат или не?
- Те ще действат, приети са, законът е факт. Колата не могат да ви я вземат насила, само съдът може.
Вие може и да откажете. И досега е така, ако ви спрат с алкохол, табелата на колата се сваля, ако е ваша. Ако не, тогава се присъжда равностойността на автомобила. Отделна тема е, че никой не е прецизирал какво значи неговата равностойност.