- Дъщерята на Симеон Сакскобургготски удари кашпа на заден ход, дрегерът отчете 1,5 промила алкохол в кръвта ѝ, отказа кръвен тест
- Още 5-ма като нея хванати в събота
Дъщерята на бившия премиер Симеон Сакскобургготски Калина Муньос е първата известна “жертва” на промените в Наказателния кодекс, според които се отнемат колите на пияните и дрогираните шофьори.
В събота тя катастрофира с джипа си Сузуки Джимни на “Боровец” и се опита да избяга, а дрегерът на полицията отчете 1,5 промила алкохол в кръвта.
26 шофьори са заловени пияни зад волана в същия ден до 16 ч. Една от тях е Калина Муньос. 6 от всички, включително княгинята, са били с над 1,2 промила алкохол в кръвта.
Те ще бъдат обвинени и съдени, като има и реална опасност да се простят с колите си или с тяхната равностойност. Дрегерът е показал между 0,5 и 1,2 за останалите 20 шофьори. За тях е предвидена административна глоба. Други 17 са седнали да карат след употреба на наркотици в почивния ден.
Данните са от Специализираната полицейска операция за спазването на Закона за движение по пътищата, която стартира преди година след поредния тежък инцидент в центъра на София. На 5 юли 2022 г. дрогираният рецидивист на пътя Георги Семерджиев уби две млади жени с джипа си на бул. “Черхи връх”. Акцията с масови проверки за алкохол и наркотици започна на 8 юли и продължава до днес.
От 8 юли 2022 до 8 юли 2023 г. са заловени 10 483 пияни шофьори. Това е с 238 повече от същия период през 2021 - 2022, когато е имало много по-малко проверки. Тези, които са обвинени, т.е. с показания на дрегера над 1,2 промила като Калина Муньос, са 4980.
4911 са заловените за година с дрога зад волана. Всички те са обвинени и предадени на съд, защото шофирането след употреба на наркотици е престъпление, както и с над 1,2 промила алкохол в кръвта.
От началото на акцията до средата на лятото обаче пияните и дрогираните шофьори всеки ден останаха константна бройка. Тогава стана ясно, че само засиленият контрол по пътищата няма да свърши работа. Всеки ден от акцията се залавяха общо от 30 до 50 пияни и дрогирани шофьори при средно 9-10 хиляди проверени на пътя. Освен това между 6 и 12 души отказваха да бъдат тествани с дрегер. Идеята за криминализирането на отказа също мина в парламента, но ако е за втори път.
За първия отказ се налага глоба от 2 хил. лв. и отнемане на книжката за 2 г., както досега, а при повторен - обвинение с предвидено наказание до 6 месеца затвор и същата глоба.
Затова депутатите за пореден път промениха Наказателния кодекс през август т.г., в края на работната сесия преди лятната ваканция.
За това призоваваха години наред бившият апелативен прокурор на Пловдив Росен Димов, както и Върховната касационна прокуратура, която обаче има право на предложения, но не и на законодателни инициативи.
Така при няколко предложения за промени в НК на партиите в Народното събрание те бяха разгледани заедно. И бе прието съдът да отнема в полза на държавата автомобилите в следните 3 хипотези, когато се носи наказателна отговорност:
1. Ако водачът е заловен да шофира с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 промила;
2. Ако е осъден за същото и го хванат пак зад волана с над 0,5 промила, за което иначе глобата е само административна;
3. При отчетено наличие на наркотици от дрегера или кръвната проба.
Ако превозното средство не е собственост на шофьора, то се оценява и виновникът плаща равностойността му, пише вече в Наказателния кодекс.
За краткото време от приемането на промените досега няма съдебен акт с постановено отнемане на кола, шофирана от пиян или дрогиран.
Но полицията почна да изземва коли в такива случаи. Още в първия ден след обнародването на промените в НК от МВР и прокуратурата в Бургас например дадоха информация за 2 случая - тир и кола, чиито шофьори са хванати с алкохол и наркотици зад волана. За 2 седмици има десетки случаи в страната.
Спорният момент е дали полицията може да отнема автомобила без съда. МВР обаче действа по собствени наредби - изземва колите като средство, с което е извършено престъпление. Това не е конфискация в полза на държавата, каквато налага само съдът.
На виновния шофьор се дава протокол, с който доброволно да предаде колата.
Ако откаже да подпише, искане по досъдебното производство се внася в съда. Колите ще бъдат връщани при оправдателни присъди в края на делото или ще бъдат конфискувани, ако така са решили магистратите. В случая с Калина Муньос тя е предала доброволно колата.
Инцидентът стана в събота следобед. Около 15,20 ч Калина карала джип “Сузуки Джими”. Търсела кучето си, което изчезнало сутринта. При маневра на задна скорост на паркинга на хотел ударила бариера и кашпа. Служител едва не бил пометен.
Калина тръгнала да бяга, но гардът я спрял. Нейният съпруг Китин Муньос твърди, че тя искала само да премести сузукито, за да не пречи. Полицаи казаха, че местопроизшествието трябва да се запази и дори да не е бягала, Калина не е трябвало да мести колата.
Пробата с дрегер показала 1,5 промила алкохол. На място дошла линейка, но тъй като не била пострадала, Муньос отказала преглед. Китин коментира и пробата. “Може да е изпила една чаша вино, но това не е пиене на алкохол. Това е нищо. Инцидентът е малък”, посочи той.
Криминалисти направиха оглед, а Калина бе заведена в болница, за да даде кръв. Тя отказа. Затова за верни се приемат показанията на дрегера. Тъй като става дума за престъпление, Калина била задържана за 24 часа. От прокуратурата я обвиниха за шофиране пияна. Дъщерята на Симеон Сакскобургготски може да получи от 1 до 3 години затвор, глоба 1500 лв. и да плати левовата равностойност на джипа. От прокуратурата обясниха, че ще преценят има ли данни и за друго престъпление, вероятно катастрофата.
Юристи веднага реагираха на промените в НК и на действията на МВР. Те призоваха шофьорите да не подписват протоколи за доброволно предаване на колите си и прогнозираха серия от дела срещу полицията.
Други обявиха поправките за дискриминационни, защото ако един пиян шофьор кара чужда кола за 1000 лв., ще плати равностойността ѝ по оценка. Но друг, който кара такава за 200 хиляди лева например, ще трябва да се раздели с тази сума при присъдата, което означава, че за едно и също престъпление санкцията е различна.
Колко души са загинали в катастрофи с пияни, дрогирани или водачи без книжка, четете в следващ брой на “24 часа”