- Увеличението с 15% влиза в сила от 1 януари 2023 г.
- Работят по стандарт за качество - по ясни критерии ще се оценява работата на педагозите, но и според това колко “трудни” са децата
Учителските заплати се увеличават с 15%. Така минималната основна заплата става 1709 лв.
Такава ще е
и за всички останали педагогически специалисти - ресурсни учители,
възпитатели, ръководители на направление “Информационни и комуникационни технологии”, логопеди, психолози, педагогически съветници, корепетитори, хореографи, рехабилитатори на слуха и говора и треньори по спорт в училищата и детските градини.
Това стана с анекс към Kолективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование, който подписаха министърът на образованието и науката Галин Цоков и социалните партньори. Увеличението влиза в сила със задна дата от 1 януари 2023 г.
Минималната основна заплата за старши учителите и старши възпитателите става 1763 лв., а за главните учители и главните възпитатели - 1831.
Директорите ще получават най-малко 2082 лв.
основно възнаграждение, а заместник-директорите - 1926 лв.
По този начин правителството гарантира националния приоритет за поддържане на ниво на учителските заплати от 125% от средното възнаграждение в страната, каза проф. Цоков. За увеличението на заплатите на педагозите са осигурени 524 млн. лв. Освен това с държавния бюджет се гарантира и продължаването на започналите ремонти и модернизация на училища и общежития в страната, допълни министърът. А още от септември започва разговори със социалните партньори за бюджета за 2024 г.
В момента работна група в МОН, назначена от министъра, обсъжда създаване на стандарт за управление на качеството в училищното образование. Той щял да даде механизмите, според които ще се определят критерии и индикатори, които да казват коя е качествената работа в училище.
Стандартът ще определи качествените показатели според индикатори на определено училище в работата на определен учител, от принадената стойност, която дава училището за образователното и личностното развитие на децата.
“Много лесно е да кажем, че най-желаните училища подготвят зрелостници, които получават национална диплома. Трябва да кажем също, че има много училища, в които учителите работят много упорито и професионално, но там напредъкът на децата е много по-малък. Но е важен”, коментира министърът.
И училищата, в които абитуриентите са със слаби оценки, все пак са подготвили учениците, за да стигнат до зрелостни изпити, изтъкна той. Оттук нататък тийнейджърите ще могат да работят, за да си повишат оценките догодина. “Виждате колко
сложно е да се измери резултатът
на учителите, защото той е различен в различните типове училища. Ще се опитаме чрез този стандарт да постигнем това и да кажем, че качеството е там, където има личностен и образователен напредък на всяко дете”, обобщи професорът.
Няма механично да се пренасят уроци от клас в клас при промяната в учебните програми, успокои министърът. От съдържанието ще отпадне фактологическата сложност в отделни учебни предмети. Учебните програми ще се олекотят, за да може учителят да има повече време за за работа с определени деца, обясни той.