- За 1 година след поставянето им няма нито едно пътно произшествие в 16-километровия участък, през който преминават 11 хил. коли на денонощие
- Наесен монтират и на пътя Русе - Бяла, и през Прохода на републиката
Около 30 гъвкави ограничители по разделителната линия на главен път Е-79 в Кресненското дефиле са счупени или увредени, преброи наш репортер през изминалата седмица по трасето.
Това създава предпоставка за пътни инциденти - липсата им може да провокира шофьорите да изпреварват, където е забранено, и да се стигне до катастрофа. А такава не е имало в опасния участък от една година, когато поставиха т. нар. колчета.
1100 гъвкави ограничители, модел С1, бяха монтирани през юли миналата година по протежение на 16,3 км в дефилето от пътен възел “Черниче - Брежани” до един километър преди Кресна. Поставени бяха през 15 метра в оста на пътното платно, а височината им е 75 см. Захванати са за асфалтовата настилка с дюбели и винтове.
“Със сигурност те са увредени случайно. Може да е станало при преминаване на едрогабаритни превозни средства на завой и да са закачили ограничителите, защото платната за движение и в двете посоки са тесни”, казват водачи, които редовно минават по трасето от Благоевград към ГКПП Кулата.
Малко след като бяха монтирани през юли м.г.,
имаше случай на нарочно изрязване
на 16 разделителя с ножовка и моторен трион от вбесени от ограничението шофьори. Но след това всички разбраха, че тази мярка дава ефект - няма катастрофи и се пътува нормално, коментираха шофьори.
Най-много - около 5-6, липсват на т.нар. свински завой, вероятно отнесени от завиващ дълъг камион. На някои места като мостове например има червена разделителна линия между двете платна, но няма колчета заради невъзможност да се поставят.
Там, където пък има отбивка за страничен път и автомобилите трябва да завият, за да се отклонят от главния, също няма поставени ограничители, което създава понякога заблуда, че са изпочупени.
Такива няма и в тунелите, както и стотина метра преди и след тях.
Бруталната сеч миналата година категорично бе нарочно направена, защото бе на места, на които има отбивки и там явно са слезли вандалите. Бяха отстранени по 4-5 на едно място. Имаше и следи, които показваха, че е рязано с трион или резачка.
Сега обаче липсващите разделители явно са увредени неволно, някои са огънати и няма следи от рязане. От АПИ увериха, че през септември, когато се очаква трафикът в участъка да се успокои, ще започне подмяна на увредените и поставяне на нови на мястото на липсващите.
Изпочупените разделители в дефилето периодично се подменят, за да не се подлъгват по-неопитните водачи и да предприемат нерегламентирано изпреварване. В Кресненското дефиле бе въведено и ограничение на скоростта от 50 км/час.
Предстои като следващ етап от изпълнението на мерките за безопасност монтиране на
три соларни камери за скорост -
в началото, средата и в края на дефилето.
При спазване на мерките за безопасност преминаването през отсечката отнема до 20 минути, коментират от АПИ. Пътят през Кресненското дефиле е един от най-натоварените в страната, като на денонощие по него преминават над 11 хил. автомобила, а трасето бе сред тези с най-голяма концентрация на пътнотранспортни произшествия.
От 2016 до средата на 2022 г. в отсечката са станали 246 пътни инцидента, а по данни на Пътна полиция около
70% от катастрофите са били заради неправилно
изпреварване и несъобразена скорост
Най-много пътни инциденти е имало през 2021 г., когато в отсечката от 16 км са станали 55 катастрофи, от тях 22 тежки с 5-има загинали и 40 ранени.
За първите 6 месеца на миналата година, допреди да монтират колчетата, там е имало 15 катастрофи с две жертви и 6-има ранени, показват данните на Пътна полиция в Благоевград.
След като се видя, че разделянето с колчета на лентите за движение по такива пътища дава ефект, пътната агенция се зае с монтирането им и на други места.
Наред са пътят Русе -Бяла и част от Прохода на републиката.
На Русе - Бяла е предвидено през септември да започне монтирането на такива
ограничители на 14 участъка
с обща дължина около 19 км. Между Русе и Бяла колчета ще се сложат в 4 участъка с обща дължина около 9 км, където стават най-много катастрофи, а между Полски Тръмбеш и Велико Търново - на още 10 места.
Докато се монтират, ще се наложи едната лента да се затвори за движение и със сигурност през септември, когато движението там все още е интензивно, ще се получат огромни тапи.
Пътят Русе-Бяла, който в по-голямата си част е двулентов, е вторият в България след Кресненското дефиле по брой на катастрофите. И там по-голямата част се дължат на изпреварване. Специалисти казват, че освен монтирането на колчетата
трябват повече места за отбиване,
в които тежкотоварните камиони да се прибират и пропускат колоната. Иначе правят опашки след себе си от коли с изнервени водачи, които предприемат необмислено изпреварване.
През септември започва монтирането на колчета и на второкласния път Дебелец - Гурково, част от който минава през Прохода на републиката.
Гъвкавите разделителни колчета са изработени от синтетичен материал и при удар в тях се огъват, без да нанасят големи материални щети по автомобила.