Майки, преминаващи през района на ЖК „Плиска“ – Монтана споделиха, че се налага да заобикалят паркиралите по тротоарите коли и да се движат с количките с децата си по самото шосе. Такава е картината и по ул. „22 септември“към Младежкия дом и на други места. Местните напомнят, че по тротоарите се движат и хора с увреждания. Освен това през лятото по-честа картина са децата с тротинетки и играещи близо до пътя, което изисква повишено внимание.
„Става въпрос за човешки животи, не само за глоби“, коментират майките. Те призовават не за драконовски мерки, а за самосъзнание и самодисциплина от страна на собствениците на коли, които затрудняват движението на пешеходците. Движещите се на собствен ход бранят пешеходните пътеки и тротоарите, молят за повече толерантност на пътя. Надяват се също така шофьорите да изчакват с търпение на светофари и кръстовища. Какви мерки се взимат oт KAT “Пътна полиция“ – Монтана при неправилно паркиране данните предостави директорът на ОД на МВР – Монтана Ст. комисар Мариян Божинов.
„Ежедневно при извършване и оход на маршрутите от дежурните наряди От ОД на МВР се взима отношение на място. При нарушение се изготвя уведомление и се съставя фиш в отсъствие на водача на основание чл. 186 от Закона за движение по пътищата. През 2022 година са връчени 3 наказателни постановления и 116 глоби с фиш, а от началото на 2023 година ОД на МВР е съставило едно наказателно постановление и 79 глоби с фиш.“
Престоят и паркирането в населените места е допустим най-вдясно на платното по посока на движението и успоредно на оста на пътя. Това се допуска за моторни превозни средства с максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите, само на определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко2 метра за преминаване на пешеходци. Глобите за тези нарушения са – от 50 до200 лв. За паркиране в паркове, градини, детски площадки, площи, предназначени само за пешеходци, и на тротоари в населените места извън разрешените за това места.
Генезисът на явлението претрупани с коли тротоари, които би трябвало да бъдат царство на пешеходците е още от 90- те години. Оттогава започва неконтролираният внос у нас на стари износени коли на занижени цени от Германия, Австрия, Холандия и др. . С течение на годините броят на колите втора ръка нараства неимоверно. Прекупвачите измислиха дори хватки как да пренавиват километража-западна кола на 100 000 километра , разбира се, се считаше за нова у нас.
Така гаражите не достигат, домакинства придобиват по 5 и повече автомобила и градът отеснява за ламарините. Заговори се за България като „автоморга на Източна Европа“ и за „трошките на западняците като наши официални возила“. Тези, които разбират от бранша въведоха и други вътрешни правила, за да изглежда вносният автомобил надежден.
Недостигът на гаражи води до натрупване на автомобили по тротоарите. И въобще
дават ли си земните хора сметка, че претоварват планетата с ламаринени автомобили, които замърсяват въздуха и влошават климатичните промени.? Логично се явява необходимостта от прочистване на неупотребяваните автомобили. В тази насока помогна акцията на общината в Монтана за премахване на стари излезли от употреба коли и нерегламентирани гаражи и градът придоби по- европейски вид. Проверяващите установяват факта, че местните жители предпочитат в гаражите да съхраняват дървата за огрев и бидоните, а колите им остават на тротоара.
Със създаването на градска мобилност в Монтана е въведено SMS -паркиране.
От понеделник, 26 юни в Монтана се въвежда SMS-система за престоя в Синя зона, съобщи кметът Златко Живков. Таксуването става с SMS на номер 1396 към всички мобилни оператори и е 2 лева на час. Другият начин за плащане е чрез електронни талони, които могат да бъдат закупени в партньорски търговски обекти. Магазините и офисите са обозначени със стикер на витрината.
„Вече няма да има контрольори, на които да се плаща на място за паркиране в „Синя зона”, изрично подчерта кметът и предупреди хората да внимават .
Синята зона е обозначена с табели. Тя обхваща паркинги и участъци от улици в централна част на Монтана. Редът в нея от 9 до 17 часа в делнични дни ще се контролира от новосъздаденото предприятие „Градска мобилност”. През почивните дни и празниците Синята зона е безплатна.
Редът, престоят и паркирането на пътните превозни средства на територията на града е приет с наредба на Общинския съвет от 28 март тази година. В нея се определят платените зони и се въвеждат режимите „Кратковременно платено паркиране – „Синя зона“, Локално преференциално платено паркиране“, „Индивидуално паркомясто“ и „Служебен абонамент“. Наредбата е публикувана на сайта на община Монтана.
За нарушение на правилата за паркиране ще бъдат прилагани строги мерки. Първоначално ще се използват ограничаващи скоби за автомобилите, спрени в нарушение, а скоро ще започне и принудителното им преместване с репатрираща машина тип „паяк”. Санкцията за това ще бъде 100 лева плюс сумите за разхода по транспорта и охраната.
Ние сме малка държава, но с много коли, затова няма да поглеждаме в световен мащаб, а в национален. В България по данни на МВР 2,8 милиона са регистрираните леки автомобили, 2,4 милиона от тях са притежание на физически лица, а 330 000 на юридически. Новите тежки камиони са 320. Пазарът на нови автомобили в страната е нараснал с 4,3 процента за първото полугодие на 2022 година. В същото време само 4614 са електромобилите, влезли в употреба от началото на 2023 година.