Сертифициран сервиз за американската кола има
в царството на голфовете в Перник
Популярността на електрическите коли на американската компания Tesla расте буквално с дни по целия свят, включително и в България. След като от началото на годината в света най-продаваният нов автомобил е Model Y, у нас също има рекордни регистрации на колите на един от най-богатите хора на планетата - Илън Мъск.
На 1 юли тази година автомобилите с българска регистрация на марката “Тесла” са точно 1100. Само 12 месеца преди това теслите у нас са били едва 367 броя. От началото на тази година за първите 6 месеца са купени 677 коли на марката, като от тях 178 са чисто нови, а 499 - употребявани.
Всичко това се случва,
въпреки че американската компания няма представителство в България
В момента в един от най-популярните сайтове за продажба на коли у нас има над 320 обяви за Tesla.
Моделите на Tesla, които не са много, се поръчват и плащат изцяло дигитално чрез сайта на компанията или чрез специално мобилно приложение. В България няма представителство на фирмата и новият автомобил трябва да се вземе от държавата, където е поръчана - най-често Германия или Австрия. Новата тесла може да бъде доставена на клиента и у нас, ако се ползват услугите на посредническа фирма, но това оскъпява цената на колата поне с хилядарка.
Депозитът при поръчка на нов автомобил Tesla е едва 100 евро. Преди това трябва да конфигурирате избрания автомобил - външен цвят, вътрешно обзавеждане, джанти и големината на батерията.
Повечето закупени автомобили Tesla у нас са фирмени, защото се приспада ДДС-то на съответната страна в ЕС. Най-достъпният автомобил на американската компания е Model 3, който само допреди половин година гонеше цена от 50 000 евро в Германия. Сега същият автомобил може да се вземе дори и за 34 000 евро. Това е сумата за определен брой коли, налични на склад в Германия, като цената е без ДДС и включен немски екобонус. В България може да купите такава кола за същите пари
само ако първите 12 месеца теслата е с германски номера
(миналата година изискването за ползването на бонус за електрически коли в Германия бе 6 месеца). За да се регистрира с германски номера, физическото или юридическото лице трябва да има немски адрес. След изтичането на тези 12 месеца, номерата на колата спокойно могат да се сменят с български. От тази схема при купуването на нов автомобил Tesla се възползват и много находчиви българи.
Освен това в Германия е пълно с оферти на тесли на малко повече от 1 година, които са на още по-изгодни цени и веднага могат да бъдат продадени извън страната. Има и още едно условие, за да може да се използва субсидията на германското правителство за електрически коли - возилото да е минало поне 6000 км.
Много от притежателите на Tesla се възползват и от преференциалните условия, които дават някои банки в България при закупуването на електрически автомобил. В някои случаи финансовата институция може да не иска първоначална вноска от клиента, а лизингът да се проточи цели 6 години на добри лихвени проценти.
Със сервиза проблем при обслужването у нас може да възникне само при електрониката, и то ако колата още е в гаранция. Най-близкото място за поправка на “Тесла” в гаранция отскоро е в Букурещ, където американската компания откри представителство, защото румънското правителство също раздава едни от най-щедрите бонуси при закупуване на електрически автомобил.
Оторизиран сервиз в България няма, но има сертифицирани -
единият от тях се намира дори в царството на голфовете в Перник. Не се налага за най-малкото колата да ходи в Европа. В България може да се поправя и гаранционна Тесла в тези оторизирани сервизи, но се чака няколко седмици да дойдат резервните части.
Със зарядните станции ситуацията се подобрява с всеки изминал месец. Те никнат като гъби дори и по нашите пътища и вече има стотици места по главните пътища и магистрали.
Как Мъск направи революция в автомобилния свят
Коя марка автомобили има най-голямо влияние върху автомобилния свят в последните години? Със сигурност има няколко претендента, но в съвременните времена отговорът е Tesla. Революционният американски производител на електромобили е основан през юли 2003 г. и навърши своята 20-годишнина.
“Tesla ни разтърси. Без тази марка нямаше да създадем електрическа кола”, признава главният изпълнителен директор на Audi Брам Шот при представянето на кросоувъра на ток E-Tron преди пет години. Това изказване е доста специално, защото не е често главен изпълнителен директор на дадена автомобилна марка да изказва толкова голямо уважение на конкурент.
Вече никой не може да отрече, че
Tesla предизвика огромна революция
в света на автомобилите. В началото Tesla бе повече технологична компания, отколкото производител на автомобили и това определено означава, че хората, които работят във фирмата, мислят много по-различно от традиционните производители на автомобили.
От начина, по който компанията продава колите и изграждането на собствена мрежа за зареждане от нулата до създаването на семеен автомобил с врати тип “крила на чайка” - в Tesla се случват неща, които преди смятахме за невъзможни.
Когато мислите за Tesla, естествено, се сещате за визионера, който направи всичко това възможно: Илън Мъск.
Мъск обаче не е този, който е изобретил Tesla
Тази чест се пада на Мартин Еберхард и Марк Тарпенинг, които отидоха в Американската търговска камара през юли 2003 г., за да регистрират Tesla Motors.
Мъск се появи малко след това, в началото на 2004 г., и дори може официално да се нарече “съосновател”. Неговата роля в Tesla първоначално бе на “най-големия акционер”, но през 2008 г. той стана третият главен изпълнителен директор на компанията след Еберхард и Зеев Дрори. След това Еберхард и Тарпенинг напуснаха компанията без особен ентусиазъм.
Въпреки че Мъск не е този, който е изобретил Tesla, всичко сочи, че освен пари той е инжектирал и добра доза визия и смелост в компанията. В крайна сметка, каквото и да мислите за един от най-богатите хора на планетата, при него тези две неща никога не са липсвали.
От самото начало беше предвидено Tesla да отприщи електрическата революция, защото с автомобили като Mitsubishi i-MiEV и първия Nissan Leaf бяха предприети важни, но и колебливи стъпки. В годините след Tesla много марки показаха ясно, че изобщо не чакат тази електрическа революция поради загубата на натрупани знания или защото просто не вярват в масовата електрификация.
Марката получи много критики през последните 20 години и често с право. Tesla беше и е марка, която е много по-пренебрегвана от други автомобилни производители. Колите на компанията от Тексас понякога са с разочароващото качество на изработката, много минималистичен интериор, лошо обслужване, доставката на скъпите коли се осъществява от парти палатка на дъждовно пристанище.
От друга страна, това каубойско поведение се отплати много. Марката обяви през 2012 г., че ще пусне своя собствена мрежа за бързо зареждане – първата в света. И се случи.
Коли без ключове, коли без бутон за стартиране и автопилот са другите последствия
от смелостта, която липсва на други утвърдени марки.
Сега, когато Tesla успешно има тези иновации, те често се копират небрежно от другите. Има марки, които напълно възприемат “теслафикацията” на този свят и по този начин почти губят част от собствената си идентичност, но има и производители, които се придържат към традиционните ценности и често не могат да се справят с Tesla, когато става дума за технология или електрическо представяне.
Първият автомобил Tesla Roadster излезе през 2008 г. Самият Roadster е базиран на Lotus Elise, въпреки че идеята за концепцията идва отчасти от TZero на AC Propulsion. Колата има литиевойонна батерия от 53 kWh, ускорява от място до сто за 3,9 секунди и има пробег от 392 километра.
След Roadster през 2012-а дойде Tesla Model S, който направи голяма крачка напред във всяко отношение. Колата беше много по-завършена, по-просторна, по-евтина и стига дори по-далеч с пълна батерия.
Докато светът на автомобилите все още можеше да види Roadster като забавен експеримент от група творци, с Model S за първи път стана наистина ясно, че Tesla е сериозна в намеренията си. След S дойде по-скъпият Model Х, а едва след това и най-достъпната “тройка”. Най-малкият и най-евтин в момента модел на Tesla стана изключително популярен.
Колата обаче трябва да признае превъзходството на Tesla Model Y, по-големия брат на “тройката”. През 2022 г. Мъск обяви, че това ще стане най-продаваният електрически автомобил в света и отново позна!