След като петролът се вдигна с 10 долара за месец, бензин и дизел добавиха 5-7 стотинки към цената си
След като горивата поевтиняваха от началото на годината, сега идва лятно поскъпване. В последните десетина дни цените се вдигат, като при масовия бензин покачването е с поне 5 ст. до 2,63 лева, а дизелът се вдигнал със 7 ст. до 2,55 лв. Мини ценови шок се задава при пропан-бутана заради връщането на ДДС за горивото. Това е причината в следващите дни цената му да се вдигне с поне 20 ст. и да стигне 1,10 лева за литър.
Като причина за поскъпването търговци посочват покачването на петрола след увеличеното потребление в Китай. На международните пазари само през този месец котировките са се вдигнали с близо 10 долара и вече са над 85 долара за барел. Това означава, че увеличението при горивата ще продължи, защото в момента изостава от нефта. Очакванията са, че през този месец
бензинът ще стигне до 2,70 лева, а дизелът ще е 2,60 лева
По-високите цени се подклаждат и от ръста на готовите продукти в Европа заради ограниченото предлагане, след като редица рафинерии намалиха производството или спряха работа, защото се правят планови ремонти.
Дали отнемането на концесията на пристанище “Росенец” от “Лукойл” ще повлияе допълнително цените, ще стане ясно в следващите дни. Законовите промени, с което това бе направено, още не са публикувани в “Държавен вестник”. Ако това стане до петък, правителството ще има срок от една седмица да прекрати концесията. Това означава, че вероятно в средата на август ще е ясно дали поемането на контрол над пристанището от държавата ще доведе да нови цени на бензина и дизела.
Съществена промяна може да има с прекратяването на руски нефт, който се ползва в момента от “Лукойл”. В петък лидерите на ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС внесоха предложения за прекратяване на дерогацията, която България има до края на 2024 г. Подписи са сложили Бойко Борисов, Кирил Петков, Христо Иванов, Мустафа Карадайъ, Делян Пеевски, Десислава Атанасова и Делян Добрев и Ивайло Мирчев. Срокът, който е заложен, е Министерският съвет да отнеме дерогацията без условности до 30 дни след влизане в сила на закона.
В момента бургаската рафинерия работи с 60% руски нефт,
а останалите количества идват от други държави. Прекратяването на дерогацията означава да се спрат всякакви доставки от Москва. В момента руският нефт е с около 30 долара по-евтин от останалите видове. Спирането на количествата означава, че рафинерията ще работи с по-скъпа суровина, което може да доведе и до вдигане на цените на горивата. Недостиг на количества по бензиностанциите няма да има, защото има възможности за внос. Но той също ще е по-скъп, защото в Румъния и Гърция производствените цени са с 20 с. над тези на “Лукойл” в момента, без да се включва цената за доставка.
Спирането на руския нефт може да стане не по-рано от края на октомври, и то при условие, че депутатите започнат да го разглеждат през септември веднага след като се върнат от лятната си ваканция, обясни Делян Добрев.
Този път сборът на гласовете на трите парламентарни групи трябва да е гарант, че ще бъде приет с мнозинство, отбеляза още той. И припомни, че е предложил отнемане на дерогацията да стане с текстове от Закона за държавния бюджет, но не е било прието.
Резултатът от такава мярка според Добрев ще е да спре финансирането към Русия. От началото на дерогацията единствените печеливши от нея са “Лукойл” и “Литаско”, българският потребител не печели нищо, подчерта депутатът от ГЕРБ. И обясни, че ако извадим от цената на горивата в България акциза и ДДС и ги сравним с тези в съседните държави, ще се окаже, че са същите.
Продължават да ни надписват горивата с 50-60 стотинки,
не внасят нищо във фонд “Сигурност на електроенергийната система”, подчерта Добрев.
Той разясни, че според законови разпоредби в сила от 24 януари т.г. рафинерията заради ползваната дерогация трябва да внася всеки месец 70% от разликата между цената на руския и останалия нефт. Шест месеца по-късно във фонда няма нито една стотинка, коментира Добрев. В края на миналата година обещаха, че тази година ще платят 700 млн. лв. данъци, до момента не знам да има платени такива, а трябва да се правят авансови месечни вноски, подчерта председателят на енергийната комисия. Според него държавата била достатъчно дълго толерантна към “Лукойл”, но компанията се възползвала от дерогацията само за собствена изгода. Рано или късно ще се наложи да си внесат средствата, защото в противен случай означава, че нарушават закона, смята Добрев.
Ако руската компания не спази условието за пълна диверсификация на доставките на суров петрол, правителството трябва да постави рафинерията и всички останали активи, притежавани от “Лукойл”, под държавен контрол чрез особен търговски управител. Това гласи и втората част от внесените промени.
Според вносителите се налага засилване на контрола върху дейността на търговското дружество. Така особеният управител трябва да се избере по предложение на правителството от Народното събрание. Ако няма действащо такова, ще се избира от кабинета.
След като бъде избран, той ще има задължението да представя подробни шестмесечни планове за действие.