В Пловдив за 4 дни шофьори с година стаж погубиха дете и пенсионер
Трима души са загубили живота си при катастрофи на пешеходни пътеки в юлските жеги в страната, показват данните на МВР, предоставени след запитване на “24 часа”. Те са от началото на месеца до 23 юли.
За този период у нас е имало 33 инцидента на зебра, толкова са и ранените - тези, които се е наложило да посетят болница и да останат там поне денонощие. 32 от катастрофите са на очертани пешеходни пътеки.
Последният инцидент е на неочертана, но според закона на кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.
Най-много са катастрофите в София и Пловдив - по 5. В столицата обаче няма загинали, докато в града под тепетата са двама.
13-годишно момиче и мъж на 83 години загубиха животите си, пресичайки по правилата в Пловдив, в рамките на седмица. Двамата шофьори, обвинени за смъртта им, бяха пуснати на свобода с идентични гаранции в размер на 5000 лв.
Първият инцидент става на 11 юли. Детето пресичало заедно с майка си на пешеходна пътека на бул. “Брезовско шосе”, когато идващ от Войводиново ситроен ги блъска. Детето издъхна в линейката.
Зад волана е била жена на 54 г. с едногодишен стаж като шофьор. “Няма спирачен път, експертизи ще покажат дали е карала с превишена скорост. Но е факт, че детето е загинало в резултат на този удар”, заяви прокурорът по делото Тодор Павлов.
След като изтече 72-часовото ѝ задържане, той не поиска постоянен арест, тъй като шофьорката съдействала на разследването, съжалявала за случилото се и нямало опасност да се укрие.
Прокурорът е поискал справка за комуникациите ѝ в мига на инцидента, тъй като има подозрения, че е ровила в телефона си и не е видяла пресичащите.
4 дни по-късно в катастрофа издъхна и възрастен мъж. Около 19,10 ч той пресичал по бул. “Христо Ботев” между Централна гара и Стоматологичния факултет, когато го връхлетял 19-годишен шофьор на мазда.
На мястото се отзовал медицински екип, но безрезултатно. Шофьорът също бил неопитен - имал книжка от година. А след прекарани 72 часа зад решетките, той излезе под гаранция. Книжката му бе отнета за година.
Третият загинал е мъж на 88 години. Той пресичал на ул. “Дойран” в Плевен, когато го ударил фолксваген, управляван от 42-годишна военнослужеща. По първоначални данни пред нея имало друга кола, затова тя не видяла мъжа. В Плевен има още една катастрофа с ранен пешеходец, но той е пострадал леко.
Заради летния сезон има и по две катастрофи, причинени от туристи във Варна и Созопол. Там пешеходците са се отървали с по-леки травми. По два са и инцидентите в Ботевград, Благоевград и Враца. Останалите катастрофи на пешеходни пътеки са в Свищов, Велико Търново, Видин, Добрич, Асеновград, Смолян, Севлиево, Стара Загора и Шумен. Най-тежкият от тях е в Севлиево.
Там шофьор на 79 години блъсна баба и внуче на 21 юли. 8-годишно момче е в “Пирогов”. По първоначални данни то е било влачено няколко метра.
За целия юли в страната има общо 591 тежки катастрофи, при които са загинали 46 души, а 791 са ранени. Това е с 19 инцидента и 3 жертви повече спрямо юли 2022 г. Тогава ранените са били 735.
От началото на годината починалите след катастрофи са 271, което е с 8 повече от същия период на миналата година. Ранените са 4767, а тежките катастрофи - 3595, сочат данните на Пътна полиция.
Слагат габъри и нова боя по зебрите в Пловдив, за да се борят с бруталното шофиране в града
РАДКО ПАУНОВ
Изкуствени неравности преди пешеходните пътеки в Пловдив, нова качествена боя за зебрите и други ограничители на скоростта обсъдиха по време на инспекция в града общинари и експерти. Там често се случват инциденти на зебри, а повечето шофьори въобще не спират, за да преминат хората по тях.
“При това брутално неспазване на правилата за движение се налага механично да ограничаваме скоростта. Светофари и знаци не дават резултат”, заяви зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов.
Заедно с шефката на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова и още няколко експерти обходиха едни от най-опасните кръстовища. Само за седмица дете и пенсионер загубиха живота си на “зебри” в Пловдив. Затова община Пловдив потърси експертите, за да спре черната серия.
Кръстовището на булевардите “Пещерско шосе” с “Копривщица” в Пловдив е толкова опасно, че пешеходците буквално притичват между колите. Точно там е един от жп прелезите, чиито бариери често се спускат. Докато мине поредния влак, от двете страни на пътното платно се образуват колони от чакащи коли. Щом преградите се вдигнат, автомобилите започват буквално да се надпреварват кой по-бързо да мине прелеза. А точно до него са разположени няколко пешеходни пътеки. Боята им почти не се вижда. Минувачите, нарамили торби от близките хипермаркети, се чудят как да прекосят.
Обиколката им започна в 9 ч от пешеходната пътека на бул. “Шести септември“ до моста на Адата. Тя е аналогична на тази до Стаматологичния факултет на бул. “Христо Ботев”, когато на 15 юли 19-годишен водач връхлетя 83-годишен пешеходец и той издъхна. Въпросната “зебра” е разположена между два светофара. Така се създава условие водачите да развиват висока скорост точно преди пешеходната пътека. Въпросът, който Чонов постави, е дали да съществуват “зебрите” в този вид, или минувачите да бъдат насочвани към светлинно регулираните кръстовища, където пресичането е по-безопасно.
Русинова препоръча изкуствени изпъкнали напречни неравност, или така наречените “габъри”. Тя е категорично против самите пътеки да се повдигат.
“Сега действащата наредба не е регламентирала възможността за поставяне на такива “габъри”. Затова ще се обърнем към МРРБ, за да направим експеримент, и община Пловдив прие да се включи.
Така ще проверим дали повече ще намаляват скоростта в сравнение с изкуствените асфалтови неравности”, обясни Русинова.
После се преместиха на пешеходната пътека на ул. “Гладстон” до Дома на културата “Борис Христов”. Там трафикът е денонощен. Експертите препоръчаха там “зебрата” да се маркира с иновативен високоотражателен материал, чиято трайност е 4 г.
“Предложихме подмяната на пътните знаци с по-висок клас светлоотражателност, поставяне на искрящозелен фон. Той допълнително заостря вниманието на водачите, че приближават пешеходна пътека, както и поставяне на специална настилка за по-добро сцепление, когато се налага автомобилът внезапно да спре”, обясни Русинова. Тя държи на изкуствените неравности, които да бъдат поставени на 5 метра преди зебрата, за да може да се ограничи скоростта.
В Пловдив има 330 пътеки за пресичане край училища и детски градини и ясли. “Възложили сме на фирмата изпълнител до 14 септември да ги освежи и там, където е възможно, да постави изкуствени неравности”, посочи зам.-кметът Тодор Чонов. Потърсил съветите не експертите, за да унифицират местата за пресичане в целия град.
В Пловдив никнат непрекъснато нови жилищни комплекси и по тази причина възниква необходимостта от нови пешеходни пътеки край тях.