Против са повдигнати пешеходни пътеки, препоръчват така наречените габъри
Пловдивската община прибегна до съветите на пътни експерти, за да спре произшествията на пешеходни пътеки. За седмица в града загинаха дете и възрастен човек на "зебри".
"При това брутално неспазване на правилата за движение, се налага механично да ограничаваме скоростта. Светофари и знаци не дават резултат", заяви зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов.
Заедно с шефката на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова и още няколко експерти, обходиха едни от най-опасните кръстовища.
Обиколката им започна в 9 часа от пешеходната пътека на бул. "Шести септември" до моста на Адата. Тя е аналогична на тази до Стаматологичния факултет на бул. "Христо Ботев", когато на 15 юли 19-годишен водач връхлетя 83-годишен пешеходец и той издъхна. Въпросната "зебра" е разположена между два светофара. Така се създава условие водачите да развиват висока скорост точно преди пешеходната пътека. Въпросът, който Чонов постави, е дали да съществуват "зебрите" в този вид или минувачите да бъдат насочвани към светлинно-регулираните кръстовища, където пресичането е по-безопасно.
Русинова препоръча изкуствени изпъкнали напречни неравности или така наречените габъри. Тя е категорично против самите пътеки да се повдигат.
"Сега действащата наредба не е регламентирала възможността за поставяне на такива габъри. Затова ще се обърнем към МРРБ, за да направим експеримент и община Пловдив прие да се включи. Така ще проверим дали по този начин повече ще намаляват скоростта в сравнение с изкуствените асфалтови неравности", обясни Русинова.
После се преместиха на пешеходната пътека на ул. "Гладстон" до Дома на културата "Борис Христов". Там трафикът е постоянен. Експертите препоръчаха там "зебрата" да се маркира с иновативен високоотразителен материал, чиято трайност е 4 години.
"Предложихме подмяната на пътните знаци с по-висок клас светлоотразителност, поставяне на искрящо зелен фон. Той допълнително заостря вниманието на водачите, че приближават пешеходна пътека, както и поставяне на специална настилка за по-добро сцепление, когато се налага автомобилът внезапно да спре", обясни Русинова. Тя държи на изкуствените неравности, които да бъдат поставени на 5 метра преди "зебрата", за да може да се ограничи скоростта.
В Пловдив има 330 пътеки за пресичане край училища и детски градини и ясли. "Възложили сме на фирмата изпълнител до 14 септември да ги освежи и там, където е възможно, да постави изкуствени неравности", посочи зам.-кметът Тодор Чонов. Потърсил съветите не експертите, за да унифицират местата за пресичане в целия град.
В Пловдив никнат непрекъснато нови жилищни комплекси и по тази причина възниква необходимостта от нови пешеходни пътеки край тях.