244 са регистрираните у нас мандри, само две от топ 10 са работили на загуба през 2022 г.
Близо 1 млрд. лв., по-точно 840 млн. лв. от продажби на мляко и млечни продукти, са получили само първите 10 по приходи компании в този отрасъл за 2021 г. Това е последната година, за която има финансови отчети в Търговския регистър, показа проверка на “24 часа”. Общият брой на регистрираните производители на млечни продукти у нас обаче е 244 и със сигурност оборотите в целия сектор надвишават 2 млрд. лв.
Данните за приходите на всяка фирма показват предимно мащабите на компаниите, а не толкова кой колко кисело, прясно мляко или сирене е продал. Защото част от тези приходи идват и от продажби на едро на суровини за млечната промишленост, а някои от фирмите се занимават и с месни продукти.
Част от мандрите пък разполагат и със свои собствени стада от овце, крави и кози и неизбежно търгуват и с други продукти от тях. Или се налага покрай тях да развиват и други земеделски дейности, които носят печалби или загуби.
Безспорно най-големи приходи от продажба на млечни продукти има “Милки Груп био” ЕАД. Тя произвежда млечните продукти с марка “Саяна” и “На хорото” и е на пазара от 2013 г. Тогава обаче фирмата се е казвала само “Милки Груп” и е била последователно ООД и ЕООД. Сегашното акционерно дружество е еднолична собственост на Поля Пеева. Приходите от продажби през 2021 г. на компанията са 230,111 млн. лв., но най-вероятно голяма част от тях идват от суровини – сухо мляко, растителни масла, суроватъчен протеин, които компанията рекламира на сайта си.
“Обединена млечна компания” (ОМК) произвежда млечните продукти с марка “Верея” и “Фибела”. Тя съществува от над 20 години, като първоначално представляваше 7 мандри, контролирани от приватизационен фонд “Доверие”. Но впоследствие след много преобразувания бе придобита от гръцката Delta Foods. Според финансовите ѝ данни за 2021 г. тя има приходи от продажби на стойност 104,354 млн. лв. На следващата година обаче Delta Foods обявиха, че я продават на сливенската фирма “Тирбул”, която от своя страна е собственост на гръцката Hellenic Dairies. У нас “Тирбул” произвежда млечните продукти и други хранителни стоки с марката “Олимпус”.
Самата “Тирбул” отчита през 2021 г. 91,192 млн. лв. приходи от продажби, но е една от двете компании в топ 10, които отчитат и загуба от дейността за същата година – 490 хил. лв. Във всеки случай след сделката по придобиването на ОМК вероятно това е най-голямата в момента млечна фирма у нас.
Следващата фирма в класацията по приходи е “Кремио”, която произвежда млечните продукти с марката My day. Тя бе основана от немската Meggle, но от 2015 г. е собственост на дългогодишния ѝ мениджър Георги Гановски. Компанията произвежда изключително само млечни продукти и приходите ѝ от продажби през 2021 г. достигат 84,931 млн. лв. Голяма част от тях идват от износ, тъй като продава 60% от продукцията си в 40 държави, без да се брои България.
С 51,741 млн. лв. приходи от продажби “Димитър Маджаров 2” ЕООД заема пето място в списъка. Тя е собственост на семейството на Димитър и Юлия Маджарови от Пловдив, като млекопреработвателното предприятие е в Стамболийски. Дневният му капацитет е да преработва по 80 тона суровина, като продуктите се продават практически навсякъде – търговски вериги, малки магазини. Има и отделно производство на млечни биопродукти.
След като през 2014 г. френската “Данон” продаде активите си в България на американската “Шрайбер фуудс България” ЕООД, продуктите с тази марка вече се произвеждат от нея. Нейните приходи от продажби през 2021 г. са нараснали с почти 10 млн. за една година, като достигат 51,266 млн. лв., но има 3 млн. лв. загуби от дейността. Според отчета на компанията те се дължат на това, че през тази година е имало силен натиск върху цените, а в същото време оперативните ѝ разходи са нараснали.
Само с около 3 млн. лв. по-ниски приходи от производителя на “Данон” е “Маклер Комерс” ЕООД. Фирмата е по-известна с едноименните сирена, кашкавали и кисело мляко, но произвежда и доста имитиращи продукти. Основана е през 1993 г. от Иван Йорданов първоначално за търговия с млечни продукти, но през 2001 г. купува мандрата в село Брестовене, Разградско.
Следващата по приходи млечна компания е добричката “Недко Недков – Овчарово” ЕООД. Тя също е основана през 1993 г. от агронома Недко Недков, който първоначално обработва под аренда земя в село Овчарово. Първо отглежда зърно, после създава млечни стада, а мандрата е построена по-късно. Фирмата има и инсталация за производство на биогаз. Най-известният ѝ млечен продукт е марката “Добротица”.
“Ем Джей Дериз” ЕООД е с годишни приходи от 40,322 млн. лв. за 2021 г., което я поставя на девето място. Тя притежава карловската мандра “Топалица” и допреди пандемията произвеждаше млечни продукти с марка “Карловско”. През 2020 г. обаче смени бранда с нов – “TOY Мое, твое, наше”, под който се продават сирена, кашкавали и кисело мляко предимно в “Лидл” и “Фантастико”. Фирмата е собственост на ливанеца Джозеф Джабра, който беше известен преди години като производителя на кафе “Нова Бразилия”, продадено по-късно на “Крафт” (сега “Монделийз”).
Производителят на марките “Чех” и “Болярче” – фирмата “Чех – Йосиф Новосад” ООД, има годишни приходи през 2021 г. в размер на 39,768 млн. лв., което я поставя на десето място в класацията. Част от тези приходи обаче идват и от производството на месни продукти. Фирмата е основана от чеха Йосиф Новосад, но вече се притежава от третото поколение на фамилията, който носи същото име. Той влезе в новините тази година със сватбата, която вдигна с Росица Томова, внучка на покойния бивш главен редактор и собственик на великотърновския вестник “Борба” Николай Томов. Млечните продукти на компанията се правят в дряновското село Соколово, като се преработват 22 тона мляко на ден предимно от собствена кравеферма.