За рибай стека вече знаем всичко – обясниха го прочути готвачи, НАП, Комисията за защита на потребителите
Възпитана позиция на министър Зарица Динкова, че ще ѝ е трудно да защити в бюджета 9-те процента ДДС за ресторантьорите при подобни тревожни сигнали към потребителя, те ѝ отговориха с искане за оставка
Точно 5 дни бяха достатъчни на Пламен Христов от търговищкото село Беломорци да стане телевизионна звезда в национален ефир, а после да изправи един срещу друг ресторантьорския бранш и новия министър на туризма.
На 19 юли мъжът, който се труди в Нидерландия, сяда в крайбрежен ресторант във Варна, поръчва три пържоли за семейството си, а после сметката за тях от 490 лева буквално запали социалните мрежи. Дотам, че във фейсбук шегаджия постави на също така скандалния пилон в Рожен, да се вее най-скъпото и добро месо в света - американският Рибай стек.
Дали Пламен Христов е разбрал или не, че 100 грама от стека струва 35 лева, а
пържолата може да е между 200 и 300 грама,
и съответно да е 70 лева или над 100 лева, има различни версии.
Според персонала във варненската кръчма, предварително му обяснили тези “скъпи детайли”. Клиентът от Беломорци твърди обаче обратното в своите щедри медийни изяви. А в клипа, в който член на неговото семейство обезсмърти трите пържоли за следващите поколения, Пламен с преметната “диагоналка” през тишърката, се диви: “Туй пише 14 пъти...” Което би трябвало да означава, че са му таксували 14 пъти по 100 грама рибай стек по 35 лева.
Какво обаче ни сполетя след тази злополучна семейна почерпка на морето?
Първо се обадиха най-прочутите български готвачи, за да разкажат тънкостите на подобно месо. Който не е разбрал какво е да ядеш Рибай стек,
вече чете рецепти и отваря на 4 очите, когато види това месо в някое меню.
После НАП тръгна на проверка, а Комисията за защита на потребителите опроверга и готвачите, и ресторантьорите, че в менюто се записва цената за 100 грама пържола, която в чинията може да е и 3 пъти по-тежка. Комисията потвърди, че има нарушение на закона, защото обявяването на цени за грамаж без да се посочва стойността на цялата порция, било подвеждащо и може да се квалифицира като нелоялна търговска практика.
Шефът на дирекцията за контрол на пазара в комисията Игнат Арсенов обясни за “24 часа”, че законът ясно указва, че подобна информация трябва да се поднесе на ясен и разбираем език.
А и според Закона за туризма менютата на ресторантите трябва да обявяват цените на порция, а не на грамаж.
Така дойде неделята, когато златниият Рибай стек отрови съвсем добрия тон в роден туризъм.
Първият залп дадоха в събота браншовите организации. Шефът на Българската асоция на заведенията Ричард Алибегов
заплаши със съд Пламен,
че уронвал престижа на българския туризъм с клипа за скъпите пържоли. Негова била грешката, че не е видял, цената от 35 лв. била за 100 грама.
В неделя министърът на туризма Зарица Динкова опита да внесе успокоение, притеснена от сигналите, които двете браншови организации изпращат към потребителите. Тя припомни, че българският данъкоплатец
е платил от джоба си данъчното облекчение от 9% ДДС,
което бе гласувано като спасителна мярка на ресторантьорите при пандемията и важи до края на 2023 г.
“Ще ми е много трудно да защитя данъчните придобивки в бюджета за следващата година, тъй като няма да мога да намеря аргументи и подкрепа за това в българското общество”, пише Динкова в своя позиция, призовавайки ресторантьорите да преразгледат поведението си и да имат по-отговорно отношение към образа на българския туристически продукт.
Буквално минути това ресторантьорите поискаха оставката на Динкова.
А за запазването на ставката от 9% ДДС ресторантьорите казват, че “ние можем и сами да се защитим”. Напоследък от бранша си правят сметката 9-те процента да останат и след края на 2023 г.
Върху Пламен, пуснал клипа със златните пържоли, валят подигравки от ресторантьори, които го поучаваха, че
никой не го е карал насила да ходи на ресторант
Един от шефовете на Сдружението на заведенията в България дори призова НАП да провери мъжа от Беломорци откъде има пари за подобни луксозни ястия.
Самият Пламен Христов се изявява във фейсбук с псевдоним “Живей, Живей” и демонстрира имидж на бохем. На клип в социалната мрежи той хвърля пари по известна попфолк певица на сцената до нея.