- В областта няма разлика между градски и селски училища, 10-те общини са със сходни резултати
- При неизпълнен ангажимент към учениците хората ще гонят с тояги кметовете
Къща за родата и висше за децата - това е максимата, която изповядват родопчани от поне век.
Първото е трудно да се осъществи в кризите, но второто е безспорен факт.
Смолян е неизменно лидер в страната в областта на образованието и от над 10 години е в топ 3 на външни оценявания и матури.
Тази година областта е на второ място на външното оценяване на учениците от 4-и клас
Резултатът по български език и литература е 77,8 точки при средно 70,5 за страната. По математика учениците имат 68,9 точки при 64,4 средно за страната.
На т.нар. малки матури е на второ място след София по резултати, а при 12-класниците - на трето място.
“Тези постижения не са случайни и са резултат на целенасочена работа от самите ученици, родители, педагози и цялата общност. Има постоянна взаимопомощ и подкрепа на всички нива - ученик, родител, учител.
Обществените институции в област Смолян са съпричастни към образованието и възпитанието на учащите. Те работят пряко с учениците, като организират съвместни инициативи и поощряват участието им в тях.
Процесът не е кампаниен, а дългогодишен и всяка обществена институция подхожда отговорно, което повлиява благоприятно образователната среда. В това сътрудничество всяка от институциите - общини, кметства, театри, музеи, читалища, полиция, пожарна, горско стопанство, фирми, организират инициативи и поощряват участието на учениците в тях”, казва началникът на Регионалното управление на образованието Никола Запрянов.
Според него именно
тази общност, която е създадена във всяка от общините, е съпричастна с развитието на учениците от постъпването в училище почти до завършване на университета
Влияние оказват запазените ценности в района и по-малкото изкушения пред учениците в сравнение с големите градове.
“Ако например срещна дете, което прави нещо нередно, и му направя забележка, то ще се извини и дори ще се засрами. Ще споделя с родителите му и те ще ме поздравят.
За детето ще има поука. Не ми се вярва същият казус да има този изход в големия град. По-скоро би станала разправия”, казва кметът на село Търън Явор Говедаров, който кара 14-и мандат.
Училището в Търън е защитено и в него учат 60 деца. Постига резултати като в градските училища. Тази година то навърши 100 г.
Учителският колектив, вместо да направи обичайния при такъв повод юбилеен алманах, решава да издаде книга за здравното образование и всяко дете я е получило безплатно.
В нея на достъпен език е обяснено какви да са хигиенните навици, как да се живее здравословно, както и по какъв начин индивидът се вписва в общото здраве на общността, страната и планетата.
Колективът решил, че това е подходящата тема, защото преди 10-ина години е имало дечица в селото с наднормено тегло, изкривявания, носели отрано очила и др.
В Смолянска област има създадена система да се следи какво става с децата от детската градина
В резултат над 90% са обхванати. Всяко дете от 5-годишна възраст се знае къде е и в кое училище се планира да отиде и затова броят на отпадналите от училище клони към 0%.
След основно образование продължават да следят децата дали ходят на училище и какъв им е успехът на регионално ниво. Продължаващите средно образование са към 90% при доста по-нисък процент в страната.
“Има определена тенденция напоследък след 7-и клас ученици да отиват да учат в София, Пловдив, Хасково, Благоевград, но това не се дължи на недоверие в местните училища, а е решение на родителите им за препитание в по-големите градове”, казва началникът на инспектората.
Уважението и култът към образованието също са сред факторите,
на които се приписва голяма част от смолянските образователни успехи. На първо място, има много голяма заинтересованост от страна на родителите към обучението и образованието на техните деца.
От друга страна, преподавателите успяват да мотивират учениците чрез разнообразяване на формите на преподаване, използвайки услугите и ресурсите на новите технологии, обяснява Запрянов.
“Ние като институция се съобразяваме със социално-икономическия и демографския профил на региона. Работим с водещи компании в машинното производство и добивната промишленост за разкриване на паралелки по определени професии.
Тази година в област Смолян ще има прием в 7 нови специалности в професионалните гимназии.
Поощряваме и съдействаме на т.нар. STEM направление, което обединява природните и инженерните науки,
технологиите и математиката. През новата учебна година се предлагат 29 паралелки със STEM професии и профили”, добавя Запрянов.
“Родопите са преживели тежки моменти в историята си и може би това е мобилизирало родопчани не просто да оцеляват, а да доказват постоянно не само че не изостават от останалите региони, а и да покажат реално на какво са способни.
Влияние оказват и запазените ценности в района”, казва д-р Светозар Любомиров, който преподава литература в СОУ “Св. св. Кирил и Методий” в Неделино. Той е носител на редица награди, сред които и най-високото професионално отличие “Неофит Рилски”, автор е и на 10 книги.
“Няма съмнение, че резултатите са плод на усилията на всички,
но в центъра все пак трябва да се посочат преките участници в образователния процес: инспекторатът - с експертиза и системен контрол; училищните ръководства - с компетентност и ангажираност както за нивото на учителите, така и с политики към училището, като краен резултат е убеждението на учениците, че ще получат необходимото качество на образование в родното училище; учителите - с високо ниво на квалификация, любов и отговорност към учениците; учениците - с убеждението, че се успява със знания и сериозно отношение към това, което предстои, без да се уповават на случайности и лесно преуспяване; родителите - с убеждението, че за образованието на децата трябва да се работи от ранно детство.
Местните власти също допринасят за успехите ни с подкрепата на учебните заведения
- дофинансиране въпреки оскъдните възможности, поощряване на най-добрите постижения на ученици и учители, съпричастност към всички проблеми на учебните звена.
Всичко това вероятно го има и в другите региони, но по-трудните условия на живот формират по-стойностни характери с устойчива ценностна система”, казва д-р Любомиров.
В Родопите казват, че хората биха простили на даден кмет, ако не асфалтира улица или площад, но ако не изпълни обещание, дадено пред децата - ще го гонят с тояги.