Министър Георги Гвоздейков бил възмутен от договора за въздушните линейки, трябвало да се плащат по 1 млн. лв. на месец и нямало цена за летателен час
Украинският президент Володимир Зеленски е използвал държавния ни операционен оператор – Авиоотряд 28, от съображение за сигурност, съобщи министърът на транспорта Георги Гвоздейков в предаването „Офанзива с Любо Огнянов” по NOVA NEWS.
Припомняме, че преди дни Зеленски пътува от Кишинев с правителствения ни самолет Ербъс LZ-AOB. В четвъртък в 12:04 ч. той кацна в София. Украинският министър на външните работи Дмитро Кулеба също бе част от делегацията.
Украинският президент посети Министерски съвет, където бе посрещнат от премиера акад. Николай Денков и двамата дадоха брифинг пред медиите.
След срещата си с акад. Денков Зеленски се отправи към президенството, където разговаря с президентът Румен Радев. Радев заяви, че не приема "предоставянето на боеприпаси, особено от резервите на българската армия".
Преди да отпътува, украинският президент бе част от дискусия с премиера Денков и вицепремиера Мария Габриел, която се проведе в Националния исторически музей в София.
Кортежът на украинския президент потегли към летището около 19 ч. в четвъртък.
От думите на транспортния министър Гвоздейков стана ясно и че скандалът с въздушните линейки тепърва ще се разраства.
"Това е процедура за възлагане на услуга – доставка на два медицински вертолета, които да бъдат с екипаж, технически състав и до тук приключва всичко”. Това заяви Георги Гвоздейков в по повод договора на служебния министър Христо Алексиев за въздушните линейки и спора до колко е бил изгоден за България.
В предаването той посочи, че всеки вертолет прогнозно може да направи по 250 часа годишно, уточнявайки, че става дума за 18 млн. лева, но не знае къде е записано цената на летателен час. "Около 1 млн. на месец струва тази услуга. Длъжни сме всеки месец да заплащаме тази цена”, каза министърът на транспорта.
„Лети не лети, плащаш 1 млн. и сме длъжни всеки месец след подписване на договора да заплащаме тази цена,” допълни още той. Гвоздейков обясни, че в техническата спецификация и в договора, подписан от служебния кабинет, нямало изискване да бъдат обучавани пилоти и медици. Той отрече думите на своя предшественик, че постигнатата цена за летателен час е най-ниската и че било заложено безплатно обучение на пилоти и на медицински екипи
„Самото изказване на Христо Алексиев бе ходене по много тънък лед - отбеляза Гвоздейков. - Зад изказването стоеше провала на екипа, който работи по въпроса. Това е процедура за възлагане на услуга, която цели доставката на 2 хеликоптера, с технически състав и това е. Държавата да осигури хангарите, оперативните бази. Едната база е заложена на летище София, другата – до военновъздушното училище в Долна Митрополия.”
Той се позова на договора, където не е записано обучение на медици и на пилоти. „В тези 24 точки като ангажимент на изпълнителя, няма ангажимент да обучава пилоти, нито медицински персонал”, каза Гвоздейков.
Относно „сглобката” на управляващата коалиция, той обясни, че целите Шенген, Еврозоната и законодателните промени, свързани с Плана за възстановяване и устойчивост обединяват правителството. „Българският народ реши, че двете политически коалиции, които бяха на първо и на второ място, трябва да бъдат представени по този начин. Държим се като отбор, който трябва да изпълни тези задачи, представени пред нас”, каза транспортния министър.