Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков по повод общественото обсъждане на проект за изменение на Постановление №18 на Министерския съвет от 2015 г. за приемане на Национална програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради.
Проектът засяга правата на собствениците на жилища в 52 сгради, които няма да могат да бъдат обновени с финансиране по програмата, поради липса на финансов ресурс. Дефицитът се оценява на около 46 млн. лева.
„Омбудсманът е сезиран от граждани и техни сдружения, чието участие в провеждането на Програмата вече седем години не е постигнало целта си. Собствениците недоволстват, че без да имат вина за забавянето на дейностите и инфлационните процеси, ще са потърпевши от предвиденото с преходните правила преустановяване на Програмата. Изразяват съмнение за невъзможността да се осигури необходимия финансов ресурс за енергийното обновяване на посочените 52 сгради. Позовават се на липсата на прозрачност при определянето на обектите, за които се предвижда продължаване на финансирането“, подчертава Диана Ковачева.
„На практика собствениците сме минали процедурата, получили сме одобрение, но в крайна сметка жилищата ни няма да бъдат санирани и това е крайно несправедливо“, пишат жалбоподатели.
Омбудсманът акцентира, че сградите са в различни фази, като за 13 от 52-те многофамилни жилищни сгради има проведена обществена поръчка за избор на външен изпълнител за дейността „инженеринг“, но впоследствие договорът за обществена поръчка с избрания изпълнител не е сключен, именно поради непотвърдения финансов ресурс.
Проф. Ковачева е категорична, че с проекта на постановление необосновано се засягат легитимните очаквания на гражданите за приключване на процедурата по обновяване на съответните сгради, след като собствениците са положили значителни усилия за изпълнение на необходимите изисквания.
Обръща внимание, че засегнатите сдружения на собствениците са били лишени и от възможността да кандидатстват в предвидения срок до 31 май 2023 г. в Процедурата „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд - етап I“ от Националния план за възстановяване и устойчивост чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели на подмярка „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд“, чиито първи етап предвижда 100% безвъзмездната финансова помощ от допустимите разходи. Това е така, поради изискването да е прекратен договорът им за целево финансиране по Програмата.
Диана Ковачева е категорична, че така се нарушава принципът за равнопоставеност, залегнал и в Процедурата „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд - етап I“.
Общественият защитник подчертава още, че в публикуваните за обществено обсъждане документи не се изнасят данни за вече изплатените средства за изготвяне на техническо и енергийно обследване на сградите, за които договорите ще бъдат прекратени.
Ковачева предлага да се предвиди подходящ финансов механизъм за законосъобразно и справедливо уреждане на правата на собствениците на засегнатите 52 сгради като се удовлетворят не само техните легитимни очаквания, но и общественият интерес от осъществяване в пълнота на положителните икономически, социални и екологични въздействия от провеждането на програмата.
Проф. Ковачева констатира и неизпълнение на процедурата за обществено обсъждане заради несъответствие, както и нарушаване на Закона за нормативните актове и препоръчва провеждането на нова процедура за обществени консултации.
Омбудсманът обръща внимание на факта, че към 21 юни 2023 г. публикуваната в Портала за обществени консултации частична предварителна оценка на въздействието не се отнася за обсъждания проект.
„Публикуваната оценка на въздействието има за предмет Постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за определяне на условията и правилата за предоставяне на подкрепа чрез финансови инструменти, комбинирането на финансови инструменти с безвъзмездна финансова помощ, изпълнението на финансовите инструменти и правилата за управление и контрол“, пише общественият защитник.
Допълва, че предварителната оценка на въздействието е достъпна само на интернет страницата на регионалното министерство.
В становището си Ковачева е категорична, че непубликуването на предварителната оценка на въздействието на проекта представлява нарушение на чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове и налага провеждането на нова процедура за обществени консултации.