Премиерът планира мерки с няколкo министри заради войната по пътищата
Промяна в обучението на шофьорите, повече и по-строги проверки по пътя, ремонт на рисковите участъци. Това са част от промените, които правителството ще направи в близките дни и месеци за повече безопасност по пътищата, обяви на заседанието на кабинета в сряда премиерът акад. Николай Денков.
“Има няколко теми, които са изключително важни и чувствителни за обществото. Едната е безопасността на движението по пътищата. Една от първите ни срещи извън този формат бе на 16 юни с министрите на вътрешните работи, на регионалното развитие и на транспорта, за да видим какво можем да направим и да обърнем негативната статистика”, каза той.
Специално е акцентирано върху ремонт на рисковите места по пътищата, мерки за безопасно шофиране, промяна в подхода на обучение на водачите, но и на децата.
“Поздравявам МВР, че в рамките на няколко дни подготвиха и още днес (в сряда - б.а.) има съвместни проверки от екипи от 6 различни институции за рискови участъци от пътищата, тежките и леки автомобили. Надявам се тази система да проработи, каза още Денков.
Акцията, за която той говори, е съвместна на Пътна полиция, АПИ, Автомобилната администрация, НАП, Агенция “Митници” и Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата. Тя започна с мащабни проверки на изхода на София.
“Целта е да се акцентира върху поведението на водачите и собствениците и управителите на различни фирми, чиято дейност е свързана с превоз на пътниците и товари”, обясни Мария Ботева от Пътна полиция.
“Акцентът в проверката е към спазване на правилата по отношение на използването на обезопасителните системи - колани, в това число за деца и пътниците в автобуси и микробуси”, допълни тя. И обясни, че ще се проверяват безопасността както на пътниците, така и дали са подсигурени товарите, които биха могли да се разпилеят при евентуален инцидент.
Забелязвала се тенденция хората в автобусите и на задните седалки на колите да не слагат колани. Глобата за подобно нарушение е 50 лева.
Ще се проверява и дали има шофьори с отнети книжки. Оказвало се, че пътните полицаи често попадали на такива случаи с водачи на камиони и автобуси, при които хората карат, въпреки че нямат свидетелство.
Във Франция сам зад волана още на 17 г.
Франция намалява възрастта за вземане на шофьорска книжка на 17 години, съобщиха западни издания.
“Промяната ще влеза в сила от януари 2024 г.”, обяви премиерът Елизабет Борн. Според действащото сега френско законодателство младите хора пак могат да карат, преди да навършат 18 години, но само с придружител. Следователно този праг ще бъде намален с една година с новите правила. Чрез тази стъпка Париж се опитва да помогне на младежите да станат по-мобилни и да подобри достъпа им до обучение и работа. Борн добави, че правителството ще предоставя помощ от 500 евро за финансиране на шофьорски книжки на ученици от професионални гимназии и деца в неравностойно положение. Премиерката увери, че “не е имало повече злополуки” в съседни страни, които позволяват шофьорска книжка да се вземе на 17 г.
Няколко асоциации обаче се обявиха против новите правила поради риска от инциденти. “Ние правим обратното на това, което трябва да се направи, за да се намали наполовина броят на смъртните случаи по пътищата през 2030 г.”, оплака се Жан-Ив Ламант, президент на Лигата срещу насилието по пътищата, припомняйки, че пътните произшествия са “водещата причина за смърт сред млади хора”.
Онлайн платформата By car също смята, че “идеята е твърде рискована”, и повдига друг проблем: този за времето, необходимо за вземане на книжка. “Сблъскваме се с недостиг на инструктори и се борим да поемем текущия поток от кандидати. Представете си, че има няколкостотин хиляди допълнителни всяка година, сметките не излизат”, обясняват от By car.