Има подводни камъни, но тестът по математика е балансиран, казват експерти
Задачите бяха трудни, 22-а и 23-а бяха най-сложни. Как сложни?! Гадни си бяха, играхме бинго.
Това споделяха масово седмокласници след края на изпита по математика в петък. Други не бяха така крайни, но и те признаха, че са се затруднили.
Всички обаче са категорични - тестът е
по-труден от миналата и по-миналата година
60 169 седмокласници се явиха на националното външно оценяване по математика - т.нар. малка матура, което е вход за гимназиите. За 150 минути те трябваше да решат 23 задачи. 18 от тях изискват посочване на един верен отговор от 4 възможни. Две са с кратък свободен отговор, а три - с разширен.
“Тестът е добре балансиран, в който относителният дял на геометрията е около 40% в първия модул и около 33% във втория. Силно присъствие има на задачи от сбор на ъгли в триъгълник - достъпни за учениците.
Тестват се базови знания
по математика от 5-и, 6-и и 7-и клас с акцент на 7-и клас”. Това коментира за “24 часа” Снежинка Матакиева, автор на учебници и учебни помагала по математика за прогимназиален и гимназиален етап, бивш учител и експерт от Министерството на образованието и науката.
Според нея и в двата модула има т.нар. препъникамък задачи за отсяване на учениците в най-желаните училища. В първия модул това са задачи 10, 12, 16 и 20, а във втория - 21, 22 и 23, каза Снежинка Матакиева.
Според нея ученик, който системно се е готвил през годините и няма пропуски,
би трябвало прилично, дори отлично да се справи с теста, без да е посещавал частни курсове,
уроци или школи. За мен действително от много години насам тестът е много балансиран, казва специалистката.
Тя има обяснение защо на децата им се струва по-трудно в сравнение с предишните 2 г. - заради наличието на успоредници и техните видове, които през последните 2 години не бяха застъпени в темата заради онлайн обучението в пандемията. Този материал е един от последните в 7-и клас и не можеше да бъде добре упражнен и отработен, каза експертката.
Регионалните управления на образованието бяха в непрекъснат контакт с директорите на училища в населените места, засегнати от наводненията през последните денонощия, за да се гарантира провеждането на изпита.
На изпит по математика в петък се явиха и 50 475 десетокласници.
Резултатите и на двата випуска ще бъдат обявени до 28 юни.
Анализират матурите 3 г. назад, за да променят учебните програми и формата на изпитване
През следващите месеци ще се прави анализ на резултатите на зрелостните изпити през последните 3 години. Другият анализ е за оценка за въздействието на Закона за училищното и предучилищното образование. Той ще даде много важна информация по отношение на това как да се променят учебните програми, как да се промени евентуално формата на изпитите. Това каза в парламентарния контрол новият министър на образованието проф. Галин Цоков.
В министерството още от следващата седмица започват разговори за облекчаване на учебните програми от фактологически материал. Доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие препоръчва програмите да са насочени към формиране на умения, а не само възпроизвеждане на знания.
“Оттам може да променим формата и начина на оценяване на учениците. Това е заложено в програмата на екипа ни”, обясни проф. Цоков.
Той обясни, че сред причините за ниския резултат на матурата по български език и литература (3,93) може да е 2 години онлайн обучението на випуска, както и промяната в скалата за оценяване от 2 години - за тройка вече са необходими 30, а не 23 точки.