Проект за изграждане на пространства за интензивна допълнителна подкрепа в две пилотни общински училища гласува Столичният общински съвет.
В София се обучават над 4000 деца и ученици със специални образователни потребности. Наблюдава се увеличение на случаите на деца и ученици с поведенчески затруднения и опозиционно поведение. Специфичните специални образователни потребности при някои от тях не могат да намерят отговор самостоятелно в класната стая. Това налага търсенето на допълнителни форми за подкрепа, които да повишат възможностите за приобщаващо образование. Това е една от причините Столичната община да разработи общински Проект за изграждане на пространства за интензивна допълнителна подкрепа, който има за цел да подобри образованието и приобщаването на децата със специални потребности. Проектът ще се изпълнява в рамките на учебната 2023/2024 година и ще се приложи в две пилотни училища в Столичната община - 23 СУ „Фредерик Жолио Кюри" в район „Слатина и 140-то СУ „Иван Богоров“ в район „Връбница“.
Проектът предвижда надграждане в двете училища на специализирани пространства за обучение, терапевтична подкрепа и свободни дейности за ученици, които срещат сериозни затруднения с поведението си и приемането на общообразователната среда. Специализираните пространства за обучение ще се осъществяват в рамките на допълнителната подкрепа за личностно развитие на деца и ученици със специални образователни потребности. Паралелно на надграждането и допълнителното оборудване на специализираните пространства за обучение педагогическите и непедагогически специалисти ще преминат необходимата подготовка и обучение.
Очакваният брой на учениците за следващата учебна година е около 100 в 23-о училище и около 90 деца и ученици от предучилищни групи, начален, прогимназиален и гимназиален етап в 140-о училище. Ръководствата на училищата се ангажират да изработят инструментариум за оценка на потребностите на учениците със специални образователни потребности в пилотните училища за включване в дейностите в пространствата за интензивна допълнителна подкрепа в партньорство с Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Очаква се да изготвят и идейна концепция за изграждане на пространството съобразно спецификата в съответното училище и въз основа на одобрената функционалност, проект, дизайн и провеждане на СМР за обособяване на пространството. Да изготвят програма на дейностите и да ги реализират след определяне и подготовка на персонала. В края на учебната година да изготвят анализ и отчет за резултатите от интервенцията и извеждане на изводи от прилагането, които да подпомогнат мултиплицирането на практиката.