Коста Стоянов предлага правителството да вдигне таксите на преминаващите през сухопътната ни граница турски тирове със същата стойност, за която са вдигнати таксите за преминаване през Босфора и Дарданелите, а с получените средства да се подпомага морският сектор.
Решението на Турция да вдигне таксите за преминаване през проливите й бе атакувано от "Възраждане" като Коста Стоянов изчете декларация срещу едностранния акт на турския президент Реджеп Ердоган. Според него Анкара нарушава Конвенцията за черноморските проливи, която не предвижда страната да печели от таксите през Босфора и Дарданелите.
"Възраждане" предлага правителството да вдигне таксите на преминаващите през сухопътната ни граница турски тирове със същата стойност, за която са вдигнати таксите за преминаване през Босфора и Дарданелите, а с получените средства да се подпомага морския сектор.
Стоянов се оплака, че в нарушение на конвенцията и с едностранен акт от Ердоган таксите за кораби вече са повишени, най-малко петорно, а с повторен акт на 1 юли Турция налага допълнителен ръст от близо 9%. Всичко това става без съгласуване с България
Турция няма право на самост акт, тъй като конвенцията не предполага да получава печалба, настоя депутатът. И посочи, че турският им транспортен министър посочил, че с този акт искат увеличение на притока на чуждестранна валута в икономиника. Преди това приходите били 160-170 млн годишно, след увеличението очакват близо 1 млрд. долара, посочи Стоянов. И изтъкна, че това идва и на фона на забраната за влизане на български кораби под флага руската федерация.
От наложената мярка за руските кораби, както и ръста на таксата за проливите, най-губещи са българската морска индустрия и икономика, настоя Стоянов.
Той отбеляза, че е намалял общият брой кораби на българските пристанища, -с 200 по-малко са корабите посетили Варна и Бургас в сравнение с времето преди наказанията на Русия и вдигането на таксите.
Отворена е огромна икономическа пробойна, смятат от "Възраждане". Стоянов посочи, че страда нашето корабостроене и ремонт - незаконната турска акция с проливите поставя българските заводи в неконкурентно положение. За да достигнат до България плавателните съдове, които се ремонтират традиционно у нас трябва да плащат средно с по над 30 хил. долара повече, а това облагодетелства турски и гръцки заводи. Отвън е създаден риск от загуба на работни места, най-малко на 3500 заети в кораборемонта в България, както и толкова непряко заети са застрашени, предупреди той.