Системата постоянно записва данните, но ги съхранява само когато бъде надвишен определен праг за активиране
Черната кутия се монтира в самолетите от десетилетия, а от 7 юли 2024 г. такова подобно записвателно устройство ще бъде задължително във всички нови автомобили.
Технологията влезе в сила миналото лято за новите модели, които сега ще бъдат пуснати на пазара в Европа, а за тези, които вече се продават, има гратисен период до 2024 година.
Системата постоянно записва данни за колата, но ги съхранява само когато бъде надвишен определен праг за активиране. Това се случва,
ако сензорите засекат инцидент
например или ако контролният блок на автомобила сигнализира, че сблъсък е неизбежен. Записите са много кратки: 5 секунди преди и 300 милисекунди след инцидента.
Няколко фактора могат да предизвикат запис. Това са промяната на скоростта с повече от 8 км/ч в рамките на 150 милисекунди, активирането на обтегачите на предпазните колани, надуването на въздушните възглавници, задействането на активния преден капак (ако автомобилите са оборудвани с тази система) и сблъсък отзад, обяснява германският автомобилен клуб (ADAC).
Черната кутия за автомобилите, наречена EDR, обикновено ще е част от контролния модул на въздушната възглавница, тъй като така или иначе тя предава информация от сензора за ускорение. Данните се съхраняват само локално в автомобила
и не трябва да са достъпни чрез онлайн връзка
Данните могат да бъдат прочетени чрез интерфейса за бордова диагностика (OBD) или чрез блока за управление на въздушната възглавница, ако OBD е унищожен при инцидент.
Съхраняваните данни са за скорост на шофиране, позиция на педала на газта, скорост на двигателя, ABS и контрол на стабилността, както и ъгъл на завиване. В случай на злополука се записват, наред с други неща, промените в надлъжната и страничната скорост, състоянието на предпазния колан на водача и пътника, предупредителната светлина на въздушната възглавница и времето за отваряне на еърбеговете.
EDR данните
обикновено се четат по нареждане на съдия или прокуратурата
След това се изпращат на експерт, който да изясни произшествието. Водачът невинаги трябва да дава разрешение за това. Въпреки това може да се случи интересът на наказателното преследване да надделее над интереса на защитата на личните данни. Такъв случай може да е например, ако е необходимо да се изясни как е настъпил инцидент със сериозни наранявания и/или смъртни случаи.От миналото лято също така новите автомобили в ЕС трябва да бъдат оборудвани задължително със задни камери, автоматично аварийно спиране, сензори за паркиране, системи за предупреждение при напускане на лентата на движение, системи за предупреждение за умора и подготовка за инсталиране на Аlcolock,
която няма да позволява на водачи да шофират в нетрезво състояние
Засега устройствата за наличие на алкохол се разглеждат отделно от всяко национално законодателство.
Най-противоречива е така наречената ISA система или Intelligent Speed Assistant. Това е ограничител на скоростта, който не само предупреждава за максимално допустимата скорост, но и може да се намеси автоматично при необходимост.
Системата е в състояние, следвайки знаците на пътя или навигацията, автоматично
да намали мощността на двигателя,
но също така да позволява изпреварване или трябва да се изключи, когато водачът натисне педала на газта. Въпреки че системата може да бъде деактивирана в менюто на всяко превозно средство, тя ще бъде активна отново всеки път, когато автомобилът бъде стартиран.
Разпознаването на пътни знаци, круиз контролът и ограничителите на скоростта вече са познати от много модели автомобили. Задачата на ISA е да свърже системите, за да помогне на водача да спазва ограничението на скоростта. ISA трябва да разпознае текущото ограничение на скоростта чрез видеокамера или с помощта на GPS.