Питахме роднини на жертви от четири града
В цялата страна се надигна вълна от протести срещу неспособността на държавата да овладее тежките катастрофи и да накара шофьорите да спазват правилата. Хората искат сигурност по пътищата.
Кореспондентите ни в 4 града разговаряха с роднини на загинали в катастрофи. Питахме ги какво е най-важно и неотложно да се промени, като изброихме следните насоки, появили се в дискусиите за намаляване на катастрофите:
- По-сурови наказания в пътния закон и наказателния кодекс
- По-добра инфраструктура и пътни съоръжения
- Завишени изисквания за младите шофьори
Засилване на контрола - за скорост, за пияни и дрогирани
- Мерки за събиране на глобите
- Засилване на ролята на семейството и училището - младите да се учат да спазват правилата.
Ето какво казват хората, дали свидни жертви във войната по пътищата.
Даниела Анастасова от Царево, сестра на убит велосипедист: Да командироват полицаи - в по-малките градове има безнаказаност, хора “на този и онзи”
Нужни са по-сурови наказания за пияни и дрогирани шофьори, минимумът трябва да е поне 7 г., за да се избегнат условните присъди, смята Даниела Анастасова от Царево, чийто брат Евелин Дуков бе убит от пиян шофьор на входа на Приморско.
Трагедията се разигра на 3 декември 2017 г., когато 33-годишният Евелин пътувал с колелото си от Царево за Приморско. На сладкарница там го чакали съпругата му и 3-годишният им син.
На кръговото на входа на Приморско Евелин е пометен от лек автомобил, шофиран от мъртвопияния Владимир Колев. След серия протести на близки и роднини и няколкогодишна съдебна сага Колев бе осъден на 10 години затвор – една от най-тежките присъди у нас за подобно престъпление. На първа инстанция подсъдимият получи рекордните 17 г. затвор, както и забрана да управлява МПС за 18 г. По-късно обаче апелативни магистрати намалиха присъдата на 10 г., а ВКС потвърди.
След смъртта на брат си Даниела и нейни близки основаха фондация в памет на Евелин Дуков, чиято основна цел е да се бори срещу войната по пътищата.
“За да има реални промени, много неща трябва да се направят. Разбира се, важна е и инфраструктурата, но по-важно е, че при пияния и дрогирания шофьор витае едно чувство на безнаказаност”, смята Анастасова. Според нея и завишените изисквания за младите шофьори, и ролята на семейството и училището не трябва да бъдат подценявани.
“Неслучайно ние от фондацията се насочихме към обучението на деца от най-крехка възраст. Работим с деца от 4 г. до 18 г. и вярваме, че когато един ден станат шофьори, те ще са пораснали с чувството, че правилата са за всички и трябва да се спазват. Опитваме се да им изградим навици от малки – да си слагат колан в автомобила, да пресичат на разрешените за това места и т.н.”, казва Даниела Анастасова.
Убедена е, че контролът по пътищата трябва да бъде постоянен, а не само при обявени акции.
“Нека има командировани служители, защото в малките градове все още има човек на този или онзи! Безнаказаността, чувството на самонадеяност, арогантността и наглостта зад волана са не по-малко опасни от алкохола и наркотиците”, смята сестрата на убития Евелин.
Силвия Въкова от Стамболийски, майка на загинало момче: Подсъдимите имат повече права от нас!
Причинителите на катастрофи имат повече права от нас. Моят син загина и бях разпитвана като свидетел под клетва, че ще говоря истината, а подсъдимият може да си говори каквото си иска в своя защита. Това трябва да се промени, каза Силвия Въкова, чийто син Виктор, на 17 г., загина заедно със своя 16-годишен приятел Тодор Бараков на 11 ноември 2020 г. Тогава четири момчета от Стамболийски се качват в колата на своя приятел Петър Маринашки и потеглят към Пловдив. Маринашки се обръща към задната седалка, губи контрол над БМВ-то и се блъска в крайпътно дърво. Виктор и Тодор умират на място, другите двама младежи се разминават с различни травми, водачът е невредим. Полевият тест за дрога е отрицателен, но взетата кръвна проба на водача реагира положително на марихуана.
“Именно защото имат право да се защитават по всякакъв начин, Маринашки говореше, че полицай на местопроизшествието го е почерпил с цигара, в която не знаел какво има. Смени какви ли не версии, адвокатът му говореше, че може да е пушил марихуана след задържането му в районното”, казва Въкова.
Тя настоява да се преразгледа и уредбата на т.нар. смекчаващи обстоятелства, защото по делото срещу Маринашки за такива бяха приети и характеристики от съседи, че шофьорът се включвал в почистването на междублоковите пространства.
Въкова настоява за по-високи наказания за водачите, причинили смърт, за шофиращите без книжка, както и да се криминализира отказът от тест за алкохол и наркотици.
Майката на Тодор Бараков Галина Илчева също е по-убедена, че по-високи наказания биха имали превантивен ефект. “Настояваме делата срещу пияни и дрогирани шофьори да не се квалифицират като смърт по непредпазливост. Не трябва да има условни присъди”. Тя допълва, че дни след катастрофата видяла как Петър Маринашки обикаля улиците с колата на майка си. Тя намира за разумна идеята книжка да се дава на минимум 20 г. И новите шофьори да сядат зад волана с придружител в първите 2 г. след взимането на книжката.
Петя Иванова от София, чийто син бе в кола, пометена от джигит: Наказание за пияни и дрогирани - като за умишлено убийство
Основното ни искане е промяна в законодателството - при алкохол, наркотици и джигити на пътя, когато има смърт, да се води умишлено убийство. Щом се качваш на колата пиян, дрогиран и настъпваш газта, значи ти си наясно, че можеш да станеш умишлен убиец, подчерта Петя Иванова, която губи 22-годишния си син Васко на 18 ноември 2020 г. Синът ѝ се прибирал към Етрополе с четирима приятели.
“Системен джигит на пътя с множество нарушения ги връхлита със 140 км. Влиза директно във вратата на Васето, вдига ги във въздуха и ги стоварва на мантинелата. Нашият син загива на място, Георги и Светли умират по-късно. Другите 2 момчета са с тежки психически травми. Не можахме да се сбогуваме с Васко, бил е до такава степен размазан, че го получихме в закован ковчег", описва случилото се през сълзи Иванова. Водачът Александър Ковачев от Габрово получава 12 г. на първа инстанция, редуцирани на 8 заради признаването на вината. Великотърновският апелативен съд решава, че случаят не е особено тежък, и намалява наказанието на 4 г. Сега близките чакат произнасянето на ВКС.
“Надяваме се присъдите да не са условни, нашите деца не заслужават това. След дни за пореден път ще ходим да посрещаме рождения ден на Васко на гроба му”, споделя съкрушената майка. И настоява експертизите по такива дела да се правят по-бързо, защото има случаи на незапочнал процес 5 години след инцидента.
Протест във Варна, на който бе Нели Петрова, майка на загиналата на пешеходна пътека Лора: Всяка кола да е с видеорегистратор
Нели Петрова, майка на Лора, която загина преди 12 г. на пешеходна пътека на бул. “Осми Приморски полк”, поиска нов закон за движение по пътищата, който да пази най-вече пешеходците.
По време на организирания неотдавна национален протест срещу войната по пътищата във Варна поискаха наложените за нарушения санкции да бъдат събирани на място, както е в някои африкански държави.
Те поискаха още да се въведе задължително използване на видео и аудиозаписи във всяко моторно превозно средство.
“Видеорегистраторите струват от 20 до 200 лв. и трябва да бъдат неразделна част от оборудването на автомобила. Камерата стои на предното стъкло и записва през цялото време, като при опасност издава остър звук и кодира записа, който може веднага да бъде използван от Пътна полиция и застрахователите при инцидент”, каза Ивайло Желязков от Европейския център за транспортни политики.