- Радарите в София засичат средно между 80 000 - 100 000 нарушения месечно
- В момента КАТ имат само три стационарни камери и 15 патрулки
Неделя, 7 май, около 17,30 часа. За секунди са смразени шофьори и пешеходци на булевард “Черни връх” до мол “Парадайз” - летят с над 100 километра в час един след друг мерцедес, БМВ, ауди и още една-две скъпи коли, чиито марки в суматохата трудно се разпознават. Очевидно шофьорите им пробват километражите. Или се гонят. Или показват, че имат скъпи придобивки. Или бързат, въпреки че и понеделник е почивен ден.
Първата лимузина е най-нетърпелива - заобикаля двете спрели на червено колони в посока “Драгалевци” и почти “целува” бус в насрещното. Останалите състезатели със свистящи гуми започват да криволичат между колите. Шумът е невъобразим. Родители рязко дръпват децата си от тротоарите, а по-неопитни “неделни” шофьори спират, за да се успокои ситуацията.
Това е столичният булевард “Черни връх” - този, в чието начало (до хотел “Хемус”) Георги Семерджиев уби двете момичета, а на другото голямо кръстовище - при мол “Парадайз”, убиха журналиста Милен Цветков.
Този път, за щастие, няма жертви. Може би и затова никой не се възмущава в социалните мрежи, нито е успял да снима тези няколко поредни потенциални убийци на пътя.
Само броени часове след това обаче темата с високите скорости и камерите изведнъж стана отново актуална, след като със 100 километра в час 18-годишният Адриан Антонов уби Явор Стоянов и Ана-Мария Малчева.
Общината да купи още камери, които да дари на КАТ, предложи столичният кмет Йорданка Фандъкова. (Виж какво каза тя долу.)
София вече купи и 32 радара за засичане на скорост, които могат да се местят из критичните точки в града. Два от тях бяха поставени малко след кръстовището на “Черни връх”, на което Семерджиев уби двете момичета с джипа си на 5 юли. И той караше с над 160 км в час.
Само за два месеца - от 1 март до 30 април т.г., двата радара са засекли 75 985 преминали с превишена скорост коли.
Най-високата измерена скорост е 153 км/ч - засечена е в 1 часа през нощта
на 23 март.
Това показват данните от радарите, които бяха предоставени на “24 часа” от шефа на Столичния общински съвет Георги Георгиев, а по негова инициатива те бяха поставени из улиците на града.
Те засичат средно между 80 000 и 100 000 нарушения в София месечно. Най-фрапиращото е от околовръстния път, където шофьор е прелетял с 240 км/ч. Таблото там само за месец е засякло над 60 нарушения с над 200 км/ч. (Виж инфографиката.)
В момента КАТ имат три стационарни камери в столицата, като две от тях са купени и дарени от Столичната община. Те снимат автомобилите за скорост, но не могат да се местят. Една от тях обаче не работи, защото в последното си интервю пред “24 часа” началникът на Столичната пътна полиция Николай Крушарски отчете, че снимачките, които не се местят, са две. Осем са триногите камери, които могат да се поставят на различни участъци в столицата, а мобилните, с които се снима от патрулки, са 2.
В момента в София има 15 екипа на Пътна полиция, а шефът на СОС Георгиев поиска те да станат двойно повече. От Пътна полиция обясниха, че правят разстановки, за да бъдат увеличени.
В момента Столичната община има над 600 камери, а полицията е с достъп до тях. Проблемът е, че сега
по тези записи не може да се санкционира
Полицията ги ползва главно при катастрофи, или да установи регистрационни номера.
Първият закон, който Народното събрание трябва да приеме, е нашето предложение общинските камери да се използват за налагане на санкции за нарушения на пътя. От години настояваме това да се случи, защото общините изградихме работещи системи за видеонаблюдение, призова за пореден път Фандъкова в сряда. На първото си заседание обаче правната комисия не стигна до тях.
В петък Столичният общински съвет се събира извънредно, чака за изслушване вътрешния министър и шефовете на Пътна полиция - София.
Промените в Закона за движение по пътищата, внесени от ГЕРБ, предвиждат камерите в общините да следят за нарушения като превишена скорост, минаване на червено и каране в насрещното. Фишовете ще се връчват от служители на общините, независимо за каква услуга е отишъл човек - да си плати данъците или да си издаде някакви документи. 70% от събраните средства ще се връщат в общината и ще се използват за подобряване на инфраструктурата - купуване на нови камери, по-модерни устройства, сертифицирането им.
От МВР обясниха, че дори законът да бъде приет, настоящите камери на Столичната община
няма да могат да снимат за скорост
Причината е, че в повечето от тях няма радари. Те не могат да се добавят към наличната апаратура, трябва да се вземат чисто нови камери, които и да снимат, и да засичат километрите в час, обясниха експерти. С тях би могло да се контролира и преминаването на червено, но за целта трябва да се регламентира, че и за това нарушение може да се издават електронни фишове.
Този вид глоба се връчва на собственика на колата, а ако не е шофирал той, има 3 дни срок да заведе човека, който е карал. За да стане това обаче, първо камерите трябва да бъдат сертифицирани в Института по метрология.
Другото им ново приложение може да е за санкциониране за неправилно престояване. По сигнал ще могат да се ползват и за отнемане на предимство и неправилно изпреварване.
ГЕРБ-СДС предлагат и промени в Наказателния кодекс - ако шофьор откаже тест за алкохол или наркотици и има предишно провинение, наказанието да е до 6 месеца лишаване от свобода плюс 2 хил. лв. глоба.
По-тежки присъди искат и от “Възраждане”. Предлагат затвор от 3 до 8 г. за причинена по непредпазливост смърт на пътя, вместо сегашните от 2 до 6 г. А при особено тежки случаи - от 5 до 12 г. лишаване от свобода. Сега е между 3 и 10 г.
За блъснат на тротоара санкцията се изравнява с тези за дрогирани и пияни шофьори - от 5 до 15 г. затвор.
До 20 г. или доживотен затвор за шофьорите, убили на пътя дрогирани или с над 2 промила алкохол в кръвта, искат от БСП. Същото предлагат и при причинена смърт, ако шофьорът е бил без книжка или превишил разрешената скорост с над 50 км/ч. А автомобилът да се отнема в полза на държавата.
Соцлидерката Корнелия Нинова също настоя още в сряда наказанията на пияни и дрогирани шофьори да влязат в правна комисия. Водещият заседанието ѝ Радомир Чолаков от ГЕРБ обаче настоя първо да има изслушване на вътрешния министър на извънредно заседание.
Фандъкова: Няма невинни, когато децата ни умират. Ще дарим още камери на КАТ
Абсурдно е да гледаме как децата ни умират по пътищата. Тук няма невинни. Нужно е всички заедно да обявим война на скоростта, защото това, което убива, е високата скорост. А булевардите в София са се превърнали в скоростни писти. Настоявам за строг контрол. Нужно е КАТ да постави допълнителни камери за скорост, а ние сме готови да купим допълнителни и да им дарим.
Това каза кметът Йорданка Фандъкова. Тя е разпоредила да се възстанови работата на светофарите през нощта на бул. “Сливница”, очаква бързо да минат процедурите и те да бъдат възстановени и по другите булеварди.
След катастрофата на бул. “Черни връх” заедно с МВР съгласувахме 4 места, на които Пътна полиция да постави камери за скорост. За да улесним максимално процеса, закупихме кутиите за поставяне на камерите и изготвихме проектите за захранването, обясни Фандъкова. Общината съдейства с всичко необходимо, но по закон МВР отговарят за контрола на скоростта.