Намерението за покупка или строеж на жилище обаче е на едно от най-ниските си нива за последните 20 години
Българското население е започнало да вярва, че инфлацията ще намалее. Априлското изследване на потребителското доверие у нас показва, че очакванията за ръста на цените през следващите 12 месеца
са по-умерени в сравнение с предходното тримесечие, показват данните на НСИ, публикувани в петък.
Като цяло потребителското доверие у нас се е повишило с 4,2 пункта в сравнение с преди три месеца, като това се дължи повече на оптимизма на традиционно песимистично настроеното селско население. Доверието при него се увеличава със 7 пункта, докато при градското население - само с 3,1 пункта.
На практика потребителското доверие у нас
в момента е на равнището си от лятото на 2021 година,
когато бяха регистрирани първите значителни поскъпвания на петролните и енергийните цени. Тогава то започна да пада, за да стигне до най-ниското си равнище от 2013 г. насам. Дъното бе достигнато през пролетта и лятото на 2022 г. и оттогава насам потребителското доверие се повишава макар и на отливи и приливи.
Независимо от готовността да се правят и по-големи разходи, която леко се увеличава напоследък, намеренията за покупка на кола, на жилище, както и за големи подобрения в дома все още са доста ниски, показват данните. Например
под 20% от хората у нас имат намерение да придобият автомобил,
независимо дали нов, или стар през следващите 12 месеца. А намеренията за покупка на жилище или строеж на вила са на едно от най-ниските си нива за последните две десетилетия - едва 7,6% от българите имат готовност да направят такова нещо през следващата една година. Големи ремонти от рода на санитарни възли или отоплителни инсталации вкъщи предвиждат да правят 29,8% от българите.