Цените на новите автомобили са толкова динамични, че промяната им става за броени месеци. В началото на годината кола с прилични екстри, която може да побере четирима възрастни и нормално количество багаж, трудно можеше да се намери за под 40 000 лева. Сега трябват около 50 000 лева за нов автомобил.
Поглед върху офертите на най-масовите семейни модели в България показва, че трудно можете да купите добре оборудван автомобил с двигател с прилична мощност, автоматична скоростна кутия и екстри като климатик, електрически стъкла и мултимедийна система, както и елементарни системи за сигурност за по-малко от 50 хиляди лева.
Новият Opel Astra e на цени от 45 465 до 61 780 лева за бензиновите версии. Плъгин хибридът на същия модел започва от 71 960 лв. и стига до 79 370 лв. Кросоувърът Opel Mokka е между 46 350 и 60 840 лв., а чисто електрическият вариант е от 76 380 до 84 875 лв.
Най-евтиният Peugeot 308 на бензин тръгва от 52 445 и стига до 66 000 лв. При дизеловата модификация цените варират от 59 861 до 69 621 лв. Бензиновият плъгин хибрид е от 76 177 и стига до 90 237 лв. Най-малкият кросоувър на Рeugeot - 2008, струва между 46 760 лв. и 83 055 лв. за най-високо оборудваната изцяло електрическа версия.
Renault Megane вече започва от 45 660 лева, а новият кросоувър на марката Arkana е с базова цена от 52 490 лева.
Любимият на много поколения българи Volkswagen Golf може да се купи нов за минимум 50 076 лева за бензинова версия с мощност 110 конски сили. Най-евтиният дизелов вариант е 53 170 лв. Цената може да стигне 76 585 лева за двулитров двигател с 200 коня. Най-изгоден сред моделите на германската компания е кросоувърът Taigo с цена от 40 437 до 54 682 лв.
Един от най-търсените в последните години семеен модел - Skoda Octavia, започва от 44 280 и стига до 75 920 лева. Най-евтиният кросоувър на чехите е Kamiq, който започва от 36 260 лева.
Mazda 3 се търгува между 51 190 и 61 590 лева. Кросоувър СХ-30 е с около 5 хиляди лева по-скъп. Корейският компактен Kia Ceed се продава между 43 450 и 50 475 лева.
При трите премиум германски марки - BMW, Mercedes и Audi, положението е финансово тежко. Най-евтиното ново BMW на пазара е серия 1. Цените започват от 54 900 лева с бензиновия вариант 116i с ръчна скоростна кутия. Класическият семеен BMW 3 седан тръгва от 77 650 лева. Още по-високи са цените при кросоувърите - най-евтиният джип Х1 започва от 78 400 лева.
Най-достъпният Audi - A3 Sportback NF, се търгува от 56 182 лева. Най-евтиният кросоувър е мъникът Q2, чиито цени започват от 53 627 лева. Audi A4, тръгва от 69 794 и стига до 92 964 лв.
Най-евтиният Mercedes на пазара е със стартова цена от 77 060 лева. По-големият автомобил, предназначен и за семейни пътувания - С-клас, започва от 104 505 лева. Най-евтиният SUV е GLA на цени от 79 160 лв.
Има и бюджетни модели като Dacia Sandero, но и тук цената се качва за броени дни. Базовата започва в България от 26 990 лева, а в началото на годината бе 23 490 лева. През януари 2020-а се продаваше за 14 390 лв.
Сред най-евтините варианти в този ценови диапазон са мъниците Hyundai i10, Mitsubishi Space Star, Volkswagen Up!, Kia Picanto, Skoda Fabia, Hyundai i20, Toyota Aygo X, Seat Ibiza, Mazda 2, Fiat 500, Kia Rio, Renault Clio (от 31 490 лв. - с 1100 лв. повече от началото на годината), Citroen C3 е с базова цена от 31 775 лв., или със 7500 лв. повече от преди две години и половина.
В началото на годината в тази класация влизаше и Suzuki Swift, но за по-малко от 5 месеца поскъпна с 3000 лв. и тръгва от 36 990 лв. Заради европейските екологични норми Suzuki Swift вече се продава само като мек хибрид и цената му хвръкна за две години и половина от 24 890 на 36 990 лв.