Почти във всеки нов автомобил, сглобяван в Европа, има компонент, направен у нас
Един от най-динамично развиващите се сектори в българската промишленост е автомобилостроенето, но страна ни все така не успява да привлече производител, който да има завод у нас.
Последната лансирана възможност за това е Доброславци. Бившето военно летище бе обявено от министъра на иновациите Александър Пулев като място, на което ще се изгради индустриална зона специално за автомобилния сектор.
Той заяви, че правителството е в напреднали преговори с трима големи инвеститори в сферата на автомобилостроенето. Ако успеем да привлечем един от тях, БВП на България щял да се увеличи с 5%. По думите му ние можем да предоставим качествени и обучени кадри, а инвеститорът ще осигури между 1000 и 3000 нови работни места.
Става въпрос за големи международни конгломерати, които да инвестират в новата икономическа зона в Доброславци, която държавата създава. Държавата ще направи базовите инвестиции, свързаност, зелен ток, до 2 г. зоната ще е готова.
Всъщност
Доброславци назад във времето е свързвано като
място за автомобили
През 2010 г. бе обявено, че там ще се прави писта за състезанията от Формула 1. Дори се заговори, че потенциален инвеститор може да е Emirates Associated Business Group. Тя обаче се е отказала от проекта.
През 2019 г. се заговори за създаване в Доброславци на център за изпитване на автомобили без шофьор. Тогавашният министър на икономиката Емил Караниколов обяви, че правителството е готова да инвестира в построяването му, а като партньор бе посочена южнокорейската компания “Хюндай”. Фирмата е била поканена да оперира центъра и да даде ноу-хау. В крайна сметка и този проект не бе завършен.
България обаче има десетки заводи, които произвеждат всякакви части и компоненти за световната автомобилна индустрия. Това са кабели, електрическо оборудване, арматурни табла, дисплеи, климатици, седалки, фарове, стъкла, блокове за двигатели и дори микрочипове. IT специалисти разработват и софтуер за различни световни марки. Всеки 9 от 10 автомобили са с части, произведени у нас.
В ЕС освен в България автомобили не се сглобяват в Гърция, Латвия, Литва, Естония, Малта, Кипър, Ирландия и Люксембург. 301 автомобилни фабрики работят в Европа, а 194 се намират в ЕС.
На Балканския полуостров производство липсва в Албания, Босна и Херцеговина, Република Северна Македония и Черна гора. Съседна
Турция е най-големият производител на
автомобили в региона -
марките са над 10, като има и собствени, между които и дебютиралата тази година TОGG за изцяло електрически кросоувъри. Турците правят и автобуси, микробуси, тежкотоварни автомобили, както и двигатели.
В Румъния не само продължават да произвеждат Dacia и марката се развива добре, но в Крайова има и завод на Ford.
В последните години Словакия стана най-големият производител на автомобили в Европа на глава от населението, въпреки че няма традиции в този бизнес, но инвестициите в него се превърнаха в двигател за растеж на икономиката на страната. По данни на Световната банка рекордът е регистриран през 2007 г., когато ръстът на БВП е цели 10,8%.
В автомобилната индустрия в страната са заети пряко или непряко 250 000 души, стойността на произведените автомобили годишно е близо 30 милиарда евро, което е 40 процента от общия индустриален износ на Словакия. От значение е и по-евтината, но квалифицирана работна ръка.
В миналото една от малкото фабрики за автомобили в Словакия е BAZ (Bratislavske Automobilove Zavody), която по някое време дори си сътрудничи с Alfa Romeo.
През 1991 г. този завод попада в ръцете на Volkswagen. В момента там се правят големи SUV модели като Audi Q7 и Q8, Volkswagen Touareg и Porsche Cayenne.
Словаците нямат собствена марка, но май не им трябва такава, защото
произвеждат повече от милион превозни
средства годишно
Известни производители на автомобили продължават да инвестират в Словакия, отваряйки свои заводи. Последната марка е Volvo, която планира да инвестира 1,2 милиарда евро в нов завод за електрически автомобили в Кошице. Германският Volkswagen, френският PSA Peugeot-Citroen, който сега е част от Stellantis Group, южнокорейската Kia Motors и британският Jaguar Land Rover, част от индийската Tata Motors, отдавна са в Словакия.
Kia сглобява моделите Ceed и Sportage във фабриката в Жилина, PSA Peugeot 208 и Citroen C3 в Търнава, а Land Rover произвежда своя престижен Jeep Discovery в Нитра. Всички те получиха стимул от държавата от 20% от сумата на инвестицията, което за Volvo ще означава помощ от почти 250 милиона евро.
Очаква се Volvo да прави около 250 000 електрически коли годишно в новата фабрика и да създаде около 3300 работни места. Планира се строителството да започне през следващата година, а производството - през 2026 г.