За съжаление на потребителите обаче, поскъпването на автомобилите с традиционен двигател е по-бързо от поевтиняването на електрическите
Електрическите превозни средства могат да се изравнят с бензиновите и дизеловите коли по цена още догодина при държавите, където има стимули за покупка на нов автомобил на ток.
У нас, където липсват субсидии, това ще се случи с около 12 месеца закъснение. Европейските анализатори са изненадани от ценовата война, която се разраства с всеки изминал ден сред компаниите при продажбите на нови електрически коли.
Минус за клиентите е, че автомобилите с бензинови и дизелови двигатели поскъпват по-бързо от очакваното. По този начин екологично чистите возила ще се изравнят с тези с двигатели с вътрешно горене много по-бързо от очакваното, но средната цена на новите автомобили ще стане много висока.
Преди месец от Volkswagen анонсираха бъдещ електрически Golf на цена от 25 000 евро. По-късно от германската компания признаха, че работят и по по-евтин модел на ток за около 20 000 евро, но с малки размери.
В момента от 50 хиляди лева (около 25 000 евро) тръгва цената на нормалния Golf с най-малкия бензинов двигател в България. Специалистите предричат, че до година-две подобна ще е средната цена на компактен електрически автомобил. След намалението сега най-масовата кола на Tesla - Model 3, се продава в Германия за 42 000 евро.
С въвеждането на нов вид литиево-йонна батерия американската компания се очаква да пусне догодина и Model 2, който да се продава за около 25 000 евро.
Само преди две години и половина средните цени на електричките в Европа бяха около 37 000 евро, докато компактен автомобил с двигател с вътрешно горене струваше 18 000 евро. Оттогава разликите се свиват, за да изчезнат скоро напълно.
Така че конкуренцията, държавните стимули и падащите цени на суровините правят автомобилите, захранвани с батерии, по-достъпни по-рано от очакваното.
Повратната точка, когато те ще станат дори по-евтини от колите с двигатели с вътрешно горене, може да настъпи тази година за някои модели, а вече е така за някои луксозни превозни средства.
Цените ще продължат да се понижават и в Америка, защото Tesla, General Motors, Ford и техните доставчици на батерии увеличават капацитета на новите фабрики, като се възползват от икономиите на разходи, които идват от масовото производство. Новите електрически автомобили на фирми като Volkswagen, Nissan и Hyundai ще допринесат за конкурентния натиск.
В Щатите захранваната от батерии версия на кросоувъра Equinox на GM, например, ще започва на цена от около 30 000 долара, когато дебютира тази есен. Това е с 3400 повече от най-евтиния бензинов Equinox. Но с държавните стимули електрическият трябва да излезе по-евтин за крайния клиент.
Подобно на всички електрически превозни средства автомобилът ще се нуждае от по-малко поддръжка и токът за захранването му ще струва по-малко от бензина, използван от неговия еквивалент на двигател с вътрешно горене.
Само преди месеци купувачите на електрически превозни средства се сблъскаха с дълги списъци с чакащи, а дилърите повишиха цените с хиляди долари. В края на 2022 г. средната цена в САЩ е била 61 488 долара в сравнение с 49 507 долара за леки автомобили и пикапи с ДВГ според анализаторската компания Kelley Blue Book.
Въпреки периодичния скок в разходите за производство на батерии поради прекъсвания в доставките на суровини анализаторите прогнозират спад в дългосрочен план, който се очаква да се дължи на по-ефективните технологии, откриването на нови фабрики и иновации.
Нарастващото използване на иновативни пластмаси също оказва голямо влияние върху намаляването на разходи. Разпененият полипропилен например се използва широко в интериора на съвременните автомобили, но навлизат и при батериите. защото намалява теглото на автомобила и увеличава неговия пробег.
А цената на тока от 100 долара на мегаватчас се счита за праг, под който се очаква електромобилността да расте все по-бързо и най-евтината кола на ток до бъде достъпна за широк глобален пазар.
Според анализите на пазара автомобилната индустрия приема факта, че колите с двигатели с вътрешно горене трябва постепенно да отидат в историята. Но това ще е дълъг процес, защото производството на електрически автомобили все още е с около 45 на сто по-скъпо от това на конвенционалните.