Дали електронният дневник се прилага ефективно в училище, получават ли родителите качествена обратна връзка за оценките и отсъствията на детето си? Осигурени ли са ефективен пропускателен режим и видеонаблюдение в училището? Популяризират ли се успехите на ученици и преподаватели? Имат ли децата допълнителни занимания? Това са част от въпросите в анонимна анкета, която родителите трябва да попълнят във връзка с оценка на качеството на училища в цялата страна, от Националния инспекторат по образование. Въпроси има и към децата.
По този начин правим родителите участници в процеса на оценяване на качеството, обясни шефката на инспектората Анелия Андреева.
Директорите на инспектираните училища изпращат линкове до родителите. Те попълват анкетата онлайн, отговорите излизат в проценти. Според плана на инспектората за годината трябва да се проверят 120 училища, правят го на порции по 20-ина. През май ще са последните за учебната година.
Инспекторите четат стратегиите и плановете на училищата, а директорите отговарят на специален въпросник. При децата се питат тези от 4-и клас нагоре, отговарят през имейлите на родителите си, освен ако не са над 18 г.
15 са критериите в трите области - образователен процес, управление и институционална среда, по които се оценява училището. Оценката е комбинирана от няколко инструмента - от анкетите, от посещения на инспектори по време на уроци, от срещи с учители, родители и ученици и др.
Скалата е 4-степенна: незадоволителна, задоволителна, добра и много добра. Засега оценката на училището от инспектората не е обвързана с финансирането, по-скоро в момента тя е имиджова, обясни Анелия Андреева.