Столичният общински съвет ще обсъди на сесията си в четвъртък предложение за отпускане на заем в размер до 19,5 млн. лв. от бюджета на София на "Столичен електротранспорт" ЕАД. Средствата са за изпълнението на проекта за доставка на общо 29 трамвайни мотриси по Оперативна програма "Околна среда 2014-2020". Това написа в профила си във фейсбук зам.-кметът по финанси и здравеопазване Дончо Барбалов.
Общата стойност на проекта е 117,189 млн. лв. От тези средства 83,045 млн. е финансирането от Кохезионния фонд, а 14, 655 млн. се отпускат от държавния бюджет. До получаване на окончателното плащане от Управляващия орган е необходимо "Столичен електротранспорт" ЕАД да разполага с оборотни средства, с които да се разплаща с производителите и доставчиците на новите трамваи.
20 от мотрисите вече са в София, други 3 пътуват, а останалите 6 трамвая по договор трябва да пристигнат през лятото.
"В доклада, който внесох заедно с общинските съветници Карлос Контрера и Зафир Здравков, се предвижда средствата за мостовото финансиране да бъдат предоставяни поетапно при необходимост от разплащане по проекта. Парите трябва да бъдат възстановени в бюджета на София веднага, след окончателното плащане от страна на Управляващия орган на ОПОС", пише още Барбалов.
Докладът беше приет от транспортната комисия към СОС.
Договорът за доставка на 29-те нископодови трамвайни мотриси е част от мащабната модернизация на наземния градски транспорт през последните няколко години. Освен строителството на метрото, подмяната на обществените превозни средства с модерни, екологични модели, отговарящи на всички съвременни изисквания за безопасност и комфорт, е една от най- важните мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух в столицата.
С новите трамваи, в София през тази година ще се движат общо 68 модерни мотриси, което е повече от половината от всички композиции на линия.
Подменени са и 100% от тролейбусите и 90% от автобусите. Над 120 електробуса са включени още в обществения превоз на софиянци. С тях се постига по-високо ниво на обслужване, по-оптимално използване на превозните средства, по-малко време за пътуване и около 20% по-ниска себестойност на превоза, в сравнение с използваните стандартни автобуси с конвенционални двигатели.