Цената на среден клас линейка на старо е около 20 хиляди лева
Лесно ли е да си купиш линейка у нас и да я използваш за трафик на хора? Случаят със задържаните край Пловдив не е единичен. В Бургас например, беше заловен трафикант на мигранти, който освен, че използва линейка беше облечен с бяла престилка и медицинска маска.
Да се сдобиеш с линейка оказва се не е чак толкова трудно. Единият вариант е по обява, където се предлагат специализирани автомобили внос от чужбина. Другият вариант е чрез търгове, където могат да се намерят бракувани линейки.
От МВР съобщиха, че следят с повишено внимание автомобилите със специален режим и по-специално на линейките, заради изобретателността на каналджиите.
"Все още има такива линейки, ползват се. Изоставени са. Не всички са регистрирани надлежно. Радостното е, че вече почти няма случай някой успешно да се е предвижил с подобно МПС. Следим ги изключително внимателно", заяви Иван Демерджиев - служебен министър на вътрешните работи.
В столична автокъща продават четири линейки, внос от Италия. Това е едно от малкото места, където могат да се намерят, а търговците разказват, че в цялата страна има не повече от 20 обяви. Търсят се основно от частни клиники, предаде БНТ.
"Може да се купи само от болница или фирма, която извършва транспорт на пострадали хора и така нататък. Частно лице не може да купи линейка и да си е регистрира като частник, защото в самите документи пише, че е специализиран автомобил. Самият талон идва така", каза търговецът Николай Николов.
Цената на среден клас линейка на старо е около 20 хиляди лева. Тези, които са бракувани от Спешна помощ държат по-ниски цени.
"Идвали са хора при мен, които като виждат нашата и те ми казват: ами, те в момента имат търг Спешна помощ, които са доста по-евтини от вашите от порядъка на 5-10 хиляди лева", коментира още Николов.
От МВР заявиха, че ограничение за регистриране на специални автомобили на физически лица има до 2021 година. С решение на Конституционния съд от същата година, текстът, регламентиращ че само юридически лица могат да придобиват специални превозни средства, е определен за противоконституционен.
Към настоящия момент условието за регистрация е само едно, уточняват от МВР, и то е превозното средство да се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер. Неофициално само в София има над 55 частни линейки, а в страната над 180. След регистрация те се вписват в публичния регистър на обектите с обществено предназначение в РЗИ, освободени са от данък и не подлежат на специален режим на движение.
През 2021 година депутати подготвят законодателни промени, които да затегнат регулацията на медицинския транспорт извън системата на Спешна помощ в разгара на ковид пандемията. Сред предложенията тогава са - регистърът на лицата, извършващи превози на болни и ранени, да се води и поддържа от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". И още - задължителни застраховки и изисквания за финансова стабилност.