Опитен администратор е 55-годишният юрист, чиято кариера видимо тръгва нагоре от Столичната община, минава през министерски пост, за да стане първи в първата власт в държавата
В нумерологията чиcлoтo 8 e cимвoл нa бeзкpaйнocттa, но и на победата, постигната след упорита борба.
Осем май ще е щастливото число и на Росен Желязков. Или поне на осмия път ще бъде избран за председател на парламента. И така да бие звънеца на продължилото рекордните 8 дни първо заседание на 49-ото НС.
За втори път Желязков тръгва към първия стол в парламента. Шест пъти името му бе подлагано на гласуване в 48-ото НС, но остана само заместник на доайена Вежди Рашидов, избран като олицетворение на компромиса между политическите сили. Реално обаче Желязков бе председател в сянка, защото по всички важни теми на него делегираха воденето на заседанието.
Истината е, че и сега Желязков няма да е напълно шеф на 49-ото НС. След като кандидатурата му не събра подкрепа в първия ден и след 5-часовите пазарлъци между ГЕРБ и ПП-ДБ във вторник, бе договорено той да е председател за 3 месеца. А ако този парламент има по-дълъг живот, ще бъде сменен на поста от човек на Кирил Петков и Христо Иванов.
Дотогава обаче Желязков ще трябва да работи много упорито, за да намери верния тон в изключително сложната конфигурация в пленарната зала. В годините си в политиката досега е доказал, че може да чува хората и да води диалог. Не са една или две ситуациите, в които е успявал да разреши големи конфликти. Като министър на транспорта успя да намери общ език с превозвачи и таксиджии. Сдържан и диалогичен, търси най-доброто решение за всички страни. А като юрист владее правните тънкости, за да не остави опозицията да му върти номера.
Друг негов плюс е, че е минал по стълбичката на администрацията - общинска и държавна, опитен е в дебрите на управлението, което е изключително ценно за първата институция в страната, каквото е Народното събрание.
Почти цялата кариера на Желязков е в администрацията. След като завършва магистратурата си по право в СУ “Св. Кл. Охридски”, става юрисконсулт на софийската община “Средец”. Между 1995 и 1998 г. е адвокат по търговски дела, после става зам.-кмет на район “Лозенец”. А през 2003 г. кметът Стефан Софиянски го издига до главен секретар на Столичната община. Остава и при кметуването на Бойко Борисов.
Престоят на Желязков на “Московска” е големият тест за качествата му като юрист и администратор. Впечатлен от работата му, през 2009 г. Борисов го кани да отиде с него в Министерския съвет като главен секретар. Тази позиция, макар и в сянка, е една от най-важните в държавата. Без подписа на главния секретар не може да влезе в сила нито едно решение на правителството, а той носи и лична отговорност доколко актовете на министрите отговарят на законите. През неговите ръце минава буквално функционирането на държавата.
Заради този си пост Желязков бе замесен, несправедливо и грозно, в аферата с бюлетините в Костинброд. В деня за размисъл преди предсрочния вот през 2013 г. прокурори нахлуват в печатницата в града, която прави бюлетините. Акцията е по сигнал на Мая Манолова, тогава в БСП, а твърдението - печатницата подготвя бюлетини, които да бъдат вкарани в урните, за да спечели ГЕРБ. Прокурорите обвиняват Желязков, че не е упражнил достатъчно контрол върху печатницата, защото възложител е МС. През 2015 г той е оневинен напълно от съда.
Тогава Борисов търси Желязков отново и през 2015 г. го прави съветник за развитието на електронното управление. Участва активно в създаването на архитектурата на електронното правителство в България. След това стана и първият председател на Държавна агенция “Електронно управление”.
През 2018 г. обаче Борисов реши, че опитът на Желязков като администратор ще му е ценен в Комисията по регулиране на съобщенията. А 9 месеца по-късно по спешност пое поста на министър на транспорта от подалия оставка Ивайло Московски.
Безспорно това е и върхът в кариерата на Желязков. И въпреки че твърди, че тогава не е имало пожари за гасене, на него се падна да се бори с пакета “Мобилност” на Еманюел Макрон и с връщането на празните камиони през цяла Европа, а след това и пандемията от COVID-19. Помогна и на таксиджиите да им се намали патентният данък. По негово време бе подписан и договорът за концесията на летище София за 35 г. Пак той сключи договора за нови 10 локомотива на “Сименс” и през 2020 г. започнаха да пристигат първите. А при фалита на разпространението на печатни издания той спаси бранша, след като за изумление на всички успя да накара “Български пощи” да влезе в този бизнес, без поражения за вестниците и списанията.
Желязков е рокаджия - свири на китара, моторджия, който е подкарвал своя “Харли Дейвидсън” до работното си място като министър. И с прекрасна съпруга - актриса.