Грешна е представата, че като получим данните от един сондаж, ги публикуваме, без да минат през множество процедури за обработка, контрол и проверки за достоверност
Точната картина на проучванията* се дължи преди всичко на добрата работа на екипите на социологическите агенции. Вторият фактор за успеха на гилдията е, че нямаше сериозни отклонения от декларативния вот, който мерихме в хода на кампанията. Казано по друг начин - в последната седмица нямаше вълна към определена партия, която да не може да се улови от социологическите агенции, така че да натежи много като вот и съответно
да изкриви картината
Единственото такова отклонение в рамките на 1 процент беше в електората на “Има такъв народ”- от 3% в предварителните сондажи стигна до 4% на екзитпола. Причината е, че избирателите на ИТН са предимно млади хора - 50% сред тях са на възраст между 18 и 40 години. Част от тях са решили да гласуват в последните няколко дни, което социологическият инструментариум няма как да предвиди. Но понеже нямаше друга подобна голяма група гласуващи, предварителните проучвания съвпаднаха напълно с крайните изборни резултати.
За всички опити за съвети да променим методологията на проучванията си, искам дебело да подчертая, че няма как да има промяна в нея. Тя вече над 90 години
е единствената, която дава надеждни данни
Използваният от нас метод за регистрация на данни е “лице в лице”, дава представителна картина с 3% отклонение при 50% дялове и е с оптимално съотношение между цена и качество. Затова няма как да бъде променян - всеки опит в тази посока би дал по-малко надеждни данни. “Тренд” , както и повечето социологически агенции, непрекъснато опитваме да усъвършенства ме извадката и анкетьорската мрежа, а също да правим обработка на данни с нови инструменти.
Грешна е представата, че като получим данните от един сондаж, ги публикуваме без да минат през множество процедури за обработка, контрол и проверки за достоверност.
Нека не забравяме също, че честите избори в последните две години дадоха богата възможност на социолозите да опознаят поведението на отделните партийни електорати.
Много се обсъждаха 500-те хиляди избиратели, които гласуват
в последния момент. На изборите онзи ден те бяха 17%
според екзитпола на “Тренд”. Това са около 460 хиляди избиратели при 2,7 млн. гласуващи на 2 април. Нека обаче не се заблуждаваме - това не са хора без политически предпочитания, които просто са се определили в последния момент и са отишли пред урните. Този тип избиратели в анкетите обикновено казват, че ще гласуват за някоя партия, но се колебаят. В случая това не доведе до структурна промяна след предварителните проучвания.
Структурни промени във вота заради електорална вълна в последните няколко дни преди вота често се случват, и то
не само в България, а навсякъде по света
Ефектът е наклоняване на везните в нечия полза и ние, социолозите, не сме застраховани от подобно нещо. Добре е да се вижда, че когато няма такива вълни, социологията работи много точно.
Новите технологии, с които работим, също помагат на работата ни. От 4 г. нашите анкетьори работят с таблет. Това подобрява бързината на обработката на данните. Преди при нас се връщаха хартиени анкетни карти, информацията от които въвеждахме на компютър. Този процес отнемаше, особено при по-тежките изследвания, до два дни.
Докато с таблетите в момента, в който интервюто е направено, то веднага идва при нас в сървъра. Другото, което подобрява качеството на данните и съответно на контрола върху работата на анкетьорите, е, че работата на таблет по-лесно може да се следи. Знаем не само колко е траело интервюто, но и по локацията му осъществяваме контрол върху анкетьорската мрежа.
* Б.р. Отклонението от предварителните проучвания е 1% от резултата на първите две формации в полза на ГЕРБ-СДС.