За година поскъпването му се сви до 7,8%, което е два пъти по-малко от общата инфлация
Разходите за енергия, горива и транспорт бяха причината за лудия галоп на цените през миналата година, включително и при храните. От началото на 2023 г. обаче транспортът започна да отстъпва позиции, същото важи за енергийните разходи.
Към днешна дата вече няма основание производители и търговци да оправдават високите цени със скъп транспорт, твърдят анализатори. Защото той в някои отношения дори е по-евтин, отколкото беше преди година.
През 2022 г. селскостопанските производители бяха притиснати от повишаващите се разходи за транспорта и земеделската техника. Веднага след началото на войната в Украйна котировките на нефта се вдигнаха и цените на дизела, газьола, бензина, метана и пропан-бутана хвръкнаха нагоре.
Най-тежко бе положението в разгара на
лятото на 2022 г., когато горивата минаха 3 лева за литър
Но фермерите получиха 100 млн. лв. държавно подпомагане под формата на опрощаване на акциза върху газьола, като помощта ще се прилага до 31 декември 2023 г.
В търговията на дребно транспортните разходи също дадоха своя принос за скока на цените. Каквито и логистични прийоми да се ползват, транспортът оскъпява най-много най-евтините стоки с голям обем. Например при равни други условия минералната вода трябва да поскъпне най-много, защото транспортът е съществена част от себестойността ѝ.
Само че ако сравним цената на бензина и дизела с тези отпреди една година, ще видим, че днес те струват чуствително по-малко. (Виж инфографиката). Същото е положението с пропан-бутана и с метана, независимо че неговата цена зависи пряко от тази на природния газ.
Разбира се, транспортът не е само горива – товарните камиони плащат и толтакси. Само че трета година след въвеждането на системата, която
стартира с около 40-50%
по-ниски тарифи
за движение по пътищата, отколкото бе предвидено, тези такси не се увеличават.
Бяха направени два опита – в средата на 2022 г. и в края на годината. И двата пъти надделяха съображенията, че сега не му е времето, защото първо пандемията, после войната в Украйна и поскъпването на горивата не позволяват превозвачите да се товарят с още разходи.
В транспорта се калкулира и задължителната застраховка “Гражданска отговорност”. Нейната цена обаче се движи срещу течението – докато всичко поскъпва, тя определено поевтинява. Причината е в голямата конкуренция и в това, че застрахователите решиха сами да си въведат елементи на системата “бонус-малус”, след като държавата не успя да го направи по нормативен път.
В сравнение с миналата година по същото време у нас има поне 40% поевтиняване на “Гражданската отговорност” и по-малко за застраховките тип “Каско”.
Според данните на НСИ през февруари 2023 година
всички застраховки, свързани с
транспорта, са поевтинели средно с 20,2%
в сравнение с март миналата година, а при тези, свързани с жилището, има незначително повишение на годишна база с 0,6% при среден индекс на инфлацията 16% за същия период.
Любопитното е, че само за един месец – между януари и февруари тази година, транспортните застраховки са поевтинели с 14,3% - очевидно факт, свързан с ежегодната кампания за подновяването им, която стартира винаги в началото на годината.
Транспортът обаче не поевтинява само в България, така е по целия свят. Например контейнерните превози, които бяха една от основните причини за скока на цените през лятото на 2021 г., буквално се сринаха в първите няколко седмици на тази година. Те намаляха с 90% в сравнение с пиковите им стойности от 2022 г.
Това означава, че всички вносни стоки и компоненти за производство, които пътуват по море, по магистрала или с железница,
в момента се превозват на цени, които са
несравнимо по-ниски
от тези преди няколко месеца. Така че оправданието на търговец, че стоката е скъпа заради транспорта, може да важи само за такава, докарана преди поне половин година.
Данните на НСИ показват, че няма друга стока или услуга както транспорта, която само да поевтинява в последните месеци. А годишното му поскъпване от стряскащите 37,5% през юли м.г. вече е сведено до 7,8%.