- В края на мандата започва разширение на основната връзка с магистрала “Тракия”
- След протести с черешово топче и засяване на картофи в дупките подхващат и “Рогошко шосе”
Чакани с десетилетия от пловдивчани, три важни обекта са на път да стартират до дни. Това са разширението на “Голямоконарско шосе”, изграждането на олимпийски плувен басейн и реконструкцията на “Рогошко шосе”. Строителството им започва седем месеца преди края на мандата на кмета Здравко Димитров.
“По-добре късно, отколкото никога”, казват той и заместникът му по строителството Пламен Райчев. И допълват, че тази година друго няма да се започва. В кризата и при липсата на все още гласуван бюджет ще се работи само по обектите, които сме захванали, и тези нови три, допълни Димитров.
Още днес той ще направи първа копка на разширението и реконструкцията на “Голямоконарско шосе”. Това е една от важните входно-изходни артерии на Пловдив, която отвежда до магистрала “Тракия”. Поне от 15 години се говори за нея, но бавни отчуждителни процедури и липсата на средства спъваха стартът на обекта. Той попада
на територията на две общини
- Пловдив и “Марица”.
“Нашата част обхваща 1400 метра. Извършили сме всички отчуждения, но община “Марица” все още не ги е приключила. Цялото трасе от кръстовището между бул. “Дунав” и “Васил Априлов” до магистралата е 3,5 км”, посочи Райчев.
Неугледното в момента трасе, осеяно с неравности, трябва да стане като магистрала - с две платна, всяко с по две ленти, както и локални трасета.
“Ще има велоалеи и тротоари в урбанизираната част”, допълни зам.-кметът.
Срокът за изпълнение е 659 дни, но Райчев се надява в рамките на година обектът да бъде завършен. По време на строителството движението няма да се спира, а ще се преминава от едното в другото платно.
Стойността на строителството е 18,5 млн. лв. с ДДС. “Надявам се целият проект да бъде финансиран от държавата. Засега са осигурени половината средства”, каза Райчев.
В близките дни ще бъде направена за втори път и първа копка на много необходимия на Пловдив олимпийски басейн. Броени дни преди местните избори през 2019 г. - на 25 октомври, тогавашният кмет Иван Тотев даде символичен старт на изграждането на плувното съоръжение. По тогавашни разчети бяха необходими 12,8 млн. лева, но те не бяха осигурени. Оттогава теренът буренясва. Сега е избран
нов изпълнител, но сумата нарасна драстично
- 20,8 млн. лева. Финансирането този път е осигурено със заем от Фонда за устойчиво градско развитие. Строителството е поверено на “ГБС - Пловдив” АД, а срокът за изпълнение е 720 календарни дни. Той започва да тече от откриването на строителната площадка.
Новият басейн е много нужен на Пловдив, тъй като в града има силни школи по плуване и много национални шампиони в този спорт. Те обаче няма къде да тренират, защото наличният комплекс “ Младост” е крайно недостатъчен.
“Басейнът ще е дълъг 50 м с опции дължините да се затварят и на 25 м. Той ще даде възможност в Пловдив да се провеждат по-висок клас състезания”, коментира Райчев.
Третият ключов нов обект в последната година от мандата на Здравко Димитров е реконструкцията на “Рогошко шосе”. Това е може би най-разбитият пътен участък около Пловдив. Той също е една от входно-изходните артерии на Пловдив и води към близките села Скутаре, Рогош, Трилистник, Маноле, Шишманци, Белозем.
Повече от 3 десетилетия отсечката не е виждала ремонт,
а само кръпки. Осеяна е с дупки и бабуни.
Хората периодично протестират за лошото ѝ състояние. Последно на 15 март недоволни излязоха с черешово топче и се заканиха да засеят картофи в дупките.
“Ще реконструираме частта, която се намира в чертите на Пловдив, която е общо 2,5 км, а средствата за нея са 15 млн. лева с ДДС. Трябва да се изгребе старият асфалт, да се направи ново пътно легло и да се ремонтира улицата, която води до бул. “Марица-север”, обясни Райчев. Той се надява
до 1 година строителството да приключи,
макар че срокът за изпълнение по договор е 533 календарни дни. Изпълнител е фирмата "ИСА 2000", която ще работи и по “Голямоконарско шосе”. А в последните години разшири и пътя Пловдив - Асеновград.
“Рогошко шосе” продължава на територията на община “Марица”, но ремонт засега там не се предвижда. Шофьори негодуват, че работата ще е половинчата. А кметът на “Марица” Димитър Иванов в прав текст заяви, че парите, които община Пловдив дава за своята част, са твърде много.
“Карате ме да говоря неща, които не трябва да казвам. Но аз бих направил цялото трасе от 4,3 км с 5 млн. лв. и дори ще сложа и осветление”, заяви пред “24 часа” той.
“Не определям аз средствата, а проектът и обществената поръчка. Направени са пазарни проучвания и сме стигнали до тази цифра на базата на тях”, отговори Райчев.
По думите му тези три обекта са били запланувани още в началото на мандата на Здравко Димитров. “Но от идеята до реалното започване на строителството минава доста време заради административни срокове, процедури, обжалвания и намиране на средства. Ще се радваме в следващия мандат да ги продължат, защото са жизнено важни за Пловдив”, коментира Райчев.
Другите обекти, започнати преди, са подлезът “Модър-Царевец”, който трябва да свърже районите “Западен” и “Южен”, реконструкцията на булевардите “Хаджи Димитър” и “Александър Стамболийски”, както и Водният проект в район “Северен”.