Джипита от 5 г. искат пари, за да поддържат системата си за записване на часове
Елена Вътова, майка на 9-месечно бебе, е заплатила 7,80 лв. при личния лекар. Таксата е оформена като административна за записан час за преглед, а не за самия преглед на детето, извършен от д-р Красимира Косева.
“След прегледа ми беше казано, че трябва да платя потребителска такса. Бях много шокирана, че трябва да я заплатя. Разбрах, че лекарката е сключила договор за записване на часове към някаква фирма и трябва да заплащаме по 7,80 лв.”, обясни майката пред Нова тв.
Според нея д-р Косева сама си е измислила размера на таксата.
Личната лекарка обаче твърди, че от началото на тази година е сключила договор с колцентър, който обслужва записването на часове при нея. В началото на декември започнала разяснителна кампания за новата услуга на всички пациенти, а те се подписали, че се съгласяват да заплащат административна такса от 1% от минималната работна заплата при всеки записан час.
“Прегледът на дете е безплатен, а това не е такса за преглед. При първото посещение на майката тази година тя се запозна и не съм ѝ взела такса, а на второто посещение трябваше да я заплати”, обясни д-р Косева.
Още от 2018 г. лични лекари са започнали да събират допълнителни такси от пациентите си, показа проверка на “24 часа”. Те били за записване на час, за подсещане за преглед, издаване на медицинска бележка или проверка на здравния статус. Това се налагало заради свръхнатовареността на джипитата, твърдят те. Някои събират по 5 лв., други - от 0,5 до 1% от минималната заплата.
Ако пациентите не искат да ползват платената услуга със записване на часове, седят и чакат пред кабинета да се освободи ред.