- Най-достъпните модели през последните 5 г. скочиха с над 10 000 лв.
- Вече няма автомобил с автоматик, климатик и приличен двигател под 40 000 лева
Тежките времена за клиентите на нови, пък и употребявани автомобили в Европа продължават. Търговци у нас прогнозират, че още от лятото новите автомобили ще поскъпнат средно с около 2000 лева заради налагането на екологичния стандарт Евро 7. Процентно - по-скъпите с повече, по-масовите с около хиляда лева.
Лошото е, че това най-вероятно
няма да е последното вдигане на цените за годината
заради инфлацията, скъпия ток, повишаването на разходите за труд на компаниите, продължаващите проблеми с доставките, предизвикани вече не само от дефицита на чипове, но и заради логистиката. Някои компании имат сериозни проблеми не само с производството, а и с доставката на колите, защото има остър недостиг на шофьори на автовози. И фирмите са принудени да търсят водачи на камионите от собствените си работници и да ги преквалифицират. А и суровините продължават да поскъпват. На този фон употребяваните автомобили също ще продължат да поскъпват заради повишеното търсене и ограниченото предлагане. От миналата година на пазара е наличен за много от моделите и следният парадокс: изравняване на цените на колите на 2-3 години с тези на чисто новите. Това е така, защото първите може да ги купиш веднага, а за новите трябва да се чака от 6 до 12 месеца и накрая стигат до клиента с актуализирана цена.
Също така от две години насам има повече търсене на нови автомобили, отколкото могат да се произведат, което също вдига цените.
Автомобилите не просто са станали по-скъпи, но тенденцията е да имат повече екстри и системи за активна безопасност. Като с екстрите производителите компенсират
намалелите си продажби с по-висок процент на маржовете си, за да имат печалба
Затова и почти всички компании отбелязват финансов ръст въпреки намалелия оборот. Така най-евтините версии на моделите отпадат и когато има чипове, се сглобяват по-високите нива на оборудване, а клиентът има ограничен избор.
Ситуацията на автомобилния пазар напомня тази при недвижимите имоти, а чакането явно показва, че потребителите са готови да платят повече. Поне ако не се намерят алтернативи за скъпите батерии на електрически автомобили, които сами по себе си представляват 40% от общата цена на превозното средство.
Главният виновник за новото поскъпване обаче е новият екологичен стандарт Евро 7. С него се цели да се намалят изхвърляните от автомобилите в атмосферата азотни оксиди с 35% до 2035 година. А при автобусите и камионите - дори с 50 процента.
Водещите компании в Европа като BMW и Stellantis възроптаха открито срещу поредните еконорми, не защото са против намаляването на вредните емисии, а заради това, че трябва да инвестират стотици милиони за стандарт, който ще бъде ненужен след 2035 година, когато в Европа ще могат да се продават само електромобили.
Дизеловите автомобили вече ще могат да отделят най-много 60 вместо сегашните 80 милиграма азотни оксиди на километър пробег, а при бензиновите промяна няма. Но Евро 7 ограничава и фините прахови частици, които се отделят например когато автомобилът спира, или пък от износването на гумите. Така новият екостандарт ще важи също и за електромобилите.
Евро 7 трябва да влезе в сила от юли 2025 г.
за леките автомобили, а за камионите две години по-късно - от юли 2027-а.
Проверка на “24 часа” на цените на най-достъпните модели на нашия пазар на нови коли установи, че през последните 5 години цените на повечето са скочили с над 10 000 лева, базовите версии са около 30 хиляди лева, а ако искате да си вземете кола дори и в най-ниския клас с автоматична скоростна кутия, климатик, някоя и друга екстра и приличен двигател, трудно ще стигнат дори и 40 000 лева.
Най-бюджетната европейска марка Dacia през последните години е с най-голямо поскъпване на моделите си. За по-малко от 5 години цените на румънските возила са се повишили почти два пъти. 26 390 лева струва в момента най-евтината дачия - Sandero. А само преди година бе с почти 6 хиляди лева по-евтина от сега. А през 2019 г. същата кола беше немислимите в момента 14 390 лева. С 200 лв. по-ниска бе базовата цена преди малко повече от 3 години и на Dacia Logan - 14 590 лв. В момента е 27 290 лв.
Kia Рicanto се очертава като най-евтиния нов автомобил,
който се предлага на българския пазар и е на цена от 26 280 лева, но и този мъник е поскъпнал с цели 3 хил. лв. само за година за базовата си модификация с 1-литров бензинов мотор с 67 коня. Преди малко повече от 4 години колата се предлагаше за 18 990 лева, през 2020 г. за 19 990 лв., а година по-късно вече 22 980 лева.
С 3500 лева се е качила цената на базовата Kia Rio само за 12 месеца. Корейският минимодел сега е 29 980 лв. За малко повече от 3 г. тази кола е поскъпнала със 7 хиляди лева.
Citroen C3 също си остава един от най-достъпните модели в Европа, но вече се предлага на цена от 31 775 лв. Само преди година колата струваше 27 501 лв. с трицилиндров бензинов мотор с обем 1,2 литра и мощност 83 к. с. и ръчни скорости. През януари 2021 г. цената на модела бе 24 320 лв., през 2020-а струваше 21 108 лв.
Стартовата цена на Skoda Fabia в момента е 28 970 лв., докато само преди 2 години един от най-популярните и достъпни модели се продаваше за 22 990 лв.
Голямата разлика от 6 хиляди лева
идва и от факта, че миналата година (цена на базовото оборудване в началото на 2022 г. - 27 320 лева) Fabia смени изцяло поколението.
Един от най-достъпните модели на Skoda - Scala, се продава за 33 960 лева. Преди година базовата цена бе 31 480 лв. за версията с бензинов турбомотор с 95 коня и 5-степенна ръчна трансмисия. Цената на колата в началото на 2021 година бе 29 260 лева. За две години тази шкода е поскъпнала “само” с 4700 лева.
Ценовата листа на Opel Corsa започва от 36 020 лв., но в момента се предлагат и коли на склад от 32 856 лв. А миналата година офертите тръгваха от 27 395 лева за базовата Corsa с 1,2-литров трицилиндров двигател със 75 коня мощност и 5-степенна механична скоростна кутия. А в началото на 2019 г. бе едва 19 380 лева. Това означава, че за по малко от 5 години базовата цена на Opel Corsa
се е покачила почти два пъти
Най-евтиният Suzuki Swift в момента струва 34 990 лева. Колата продължава да е изгодно предложение на нашия пазар, но само за година цената на модела е скочила с точно 5 хиляди лева! Заради екостандартите японският автомобил, произвеждан в Унгария, се предлага само като мек хибрид с допълнителен електромотор към 1,2-литровия бензинов двигател. В началото на 2021-а цената на това сузуки започваше от 24 890 лева, през 2020 г. бе 23 469 лв., а в началото на 2019 г. - 21 501 лева. Това означава, че за по-малко от 5 години базовата версия на Suzuki Swift е поскъпнала с цели 13 500 лева, или с над 60 процента.
Подобна е ситуацията с по-малкия модел на марката - Suzuki Ignis. Колата, която също е мек хибрид, струва 36 490 лева в момента. Миналата година тя бе 31 990 лева, преди две години - 26 690 лв. Т.е. за две години автомобилът струва с 10 бона отгоре.
Renault Clio в момента тръгва от 31 490 лв. за базовия модел, който при Clio се задвижва от трицилиндров атмосферен мотор с мощност 65 конски сили, докато точно преди година същата кола се предлагаше у нас за 26 790 лева. През 2021-а клиото стартира от 25 400 лв, през 2020-а от 23 990 лв, а през 2019 година - от немислимите сега 19 192 лева. И тук виждаме огромна разлика в цената - за по-малко от 5 години с над 12 хиляди лева.
С над 6 хиляди лева само за две години е поскъпнал и друг предпочитан и масов малък модел - Рeugeot 208. Френската кола в момента струва 31 741 лева с 1,2-литров трицилиндров мотор със 75 коня мощност. В началото на 2021-а цена на базовата 208-ица бе 25 348 лева.
Toyota Yaris в стандартното си оборудване в момента струва 38 490 лева. Само преди година популярният японски модел струваше само 28 990 лв. Сегашната версия е с по-мощен 1,5-литров двигател със 121 коня, докато базовата модификация преди година бе със 72 коня мощност, но поколението е едно и също. Преди две години пък колата се предлагаше за 27 490 лева. Тук разликата за две години е точно 11 000 лева.
Seat Ibiza държи фронта с цена под 30 бона -
29 170 лв. Испанската кола с еднолитров атмосферен двигател с 80 конски сили и 5-степенна ръчна трансмисия струваше преди година 27 550 лв., а година преди това с хиляда лева надолу. В началото на 2020-а най-достъпният сеат се продаваше за 22 365 лева.
Краят на отстъпките при покупка на автомобил дойде
Клиентите на нови автомобили в България вече няма да имат възможност да се възползват от отстъпки и промоции от дилъра. Представителствата се превръщат в място за тестдрайв и предаване на вече закупения директно от производителя по банков път нов автомобил. Местните дилъри ще печелят от фиксиран процент за всяка продажба и няма да могат да влияят на цената - нито да я намаляват, нито да я вдигат - тя ще е една и съща във всички държави.
Преди ковид кризата за производителите България бе развиващ се пазар и в много от случаите новите коли бяха по-евтини от тези в Западна Европа. За това и имаше години, когато реекспортът достигаше огромните 25-30% от общите продажби на нови автомобили, което изкривяваше статистиката. Първенци в реекспорта бяха вносителите на неевропейски марки.
Германският гигант BMW вече официално обяви, че планира да премине към директни продажби и постепенно да премахне дилърите.
Баварците ще направят тази промяна още догодина, като първоначално ще се отнася само за марката MINI, която е част от BMW Group. Моделите на BMW и Rolls-Royce ще се продават без посредник от 2026 г.
БМВ ще продава само директно от 2026 г.
Новата схема предвижда клиентът да поръчва колата си директно от производителя, като избере налична или направи допълнително поръчка. Цените ще бъдат фиксирани за всички, като няма да има отстъпки или надценки. Mercedes-Benz също има подобен план, като вече обяви съкращаване на представителствата в Германия с 15-20%. По този път поема и Volkswagen.
Трите германски автогиганта следват модела на Tesla, която продава електрическите си коли онлайн, дилъри няма, а само шоуруми и сервизи. Като американците не държат готови автомобили на склад, а работят само по поръчка.
“Ние печелим по един начин: от продажбата на нови коли и само от това. Не можем да разчитаме на следпродажбено обслужване, тъй като нашите автомобили имат много по-малко части от бензиновите автомобили”, казват от компанията, собственост на милиардера Илон Мъск.
По подобен начин ще се развива и автомобилният бизнес сред европейските производители с наближаването на изцяло електрическата ера. В Европа броят на дилърствата е намалял с около 20% за последните 10 г. Търговците се оттеглят от бизнеса, защото печалбата от продажба на нов автомобил е по-малка от тези на сертифицираните употребявани возила и сервизната дейност. При електрическите коли обаче парите от ремонти ще намалеят драстично, както и от продажбите на части, които в автомобилите на ток са в пъти по-малко, отколкото при сегашните машини с двигатели с вътрешно горене.