- Пилотирал личния си самолет, разследват техническа или здравословна е причината да се разбие в Лесново
- Зам.-министър: Опитът му не предполага такъв тип произшествие
В плосък свредел, от който няма измъкване, е попаднала машината на Георги Влайков, който загина при демонстрационен акробатичен полет във въздушното пространство над летището в Лесново.
Това каза късно следобед в сряда за “24 часа” Христо Христов, шеф на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
Към 18 ч той беше до самолета и чакаше разследващите да приключат огледите и тялото на загиналия да бъде извадено от машината.
Влайков е попаднал в смъртоносната ситуация при една от последните фигури, не е имал шанс да излезе от нея заради липса на височина и
машината е паднала “като круша”, описват експертите.
Според други обаче съвсем малко му е оставало, за да се измъкне от свредела.
В телеграфните съобщения между властите пише: сблъсък с терен на 3 километра южно от летището в Лесново.
За Влайков е написано, че пилотира от 2011 г. на типове Cessnd 150, 152, 172, Cessna 525, PA 46, Extra 200. Инструктор.
Загиналият при изпълнение на акробатичен полет е пилотирал личния си самолет “Екстра 200”, който е пригоден за висш пилотаж. Машината е с немска регистрация. Заради това от гражданските въздухоплавателни власти реагираха с “Какъв надзор да му упражняваме?”. Но бяха категорични, че има солиден опит като летец.
Влайков е ръководител на училището на “Авиоотряд Варна”, изкарал е курсове за фигурен пилотаж в Англия, има пролетените часове. Много опитен, потвърждават всички в авиационните среди.
Загиналият мъж е роден през 1977 г., съобщи Лилчо Лилов, председател на управителния съвет на фирма “Интерскай”, която е собственик на летището в Лесново.
Машината е излетяла от пистата в Лесново в 13,24 ч и три-четири минути по-късно наблюдатели са видели самолета да пада
Лилов казва, че пилотът е правел демонстрационен полет пред свои приятели, за да покаже възможностите на машината, както и какво може да прави. Полетът се заснемал, каза още той.
Според информацията на Лилов загиналият е нямал голям опит във висшия пилотаж, занимавал се с акробатични изпълнения от няколко месеца.
Възможно е и да е имал притеснение от това, че демонстрациите се филмират,
допуска Лилов, който има 40-годишен опит в летенето. Той смята още, че зимата не е най-доброто време за акробатика.
Ръководителят на разследващия орган на инцидентите в авиацията уточни, че това е било по-скоро тренировъчен полет, Влайков се е готвел за тържество, в което щял да участва с демонстрации.
Само че други източници от леката авиация казват, че той е един от най-опитните инструктори при обучението в първоначалното летене. За някои модули, които в други авиационни училища не можели да се справят, изпращали ученици при него.
Какво точно се е случило, ще се разследва тепърва - състоянието на машината (въпреки че се виждало, че до удара в земята двигателят е работил), времето, поведението на пилота, както и здравословното му състояние.
На мястото на инцидента в 16 ч в сряда беше зам.-министърът на транспорта Николай Найденов.
“Пилотът е бил с много сериозен опит, което не предполага такъв тип произшествие. Всички версии ще се разследват. Към настоящия момент не може да се вземе решение каква е причината - дали е здравословна, дали е техническа, ще се разследват всички възможни версии”, коментира той.
Поясни, че хората, които са били част от екипа на Влайков, са били много близко и веднага са се отзовали на местопроизшествието.
Ако е бил с каска, е имало възможност този инцидент да не завърши с летален изход
“За този полет не е било необходимо да е с каска, защото е тренировъчен, но всеки един обезопасителен елемент може да доведе до по-голяма сигурност. Травмата в главата е била с решаващо значение”, заяви зам.-министърът.