Продажбите на електромобили в България се увеличиха с 50% за година, но бройката им е все още малка - близо 7000
България, която по традиция се възприема на опашката в ЕС по всякакви класации и особено що се отнася до иновации, има с какво да се похвали - делът на бързите зарядни станции спрямо общия им брой у нас изпреварва средноевропейските нива. Според анализ на Асоциацията на европейските автомобилни производители в ЕС не повече от 15% от инсталираните станции са бързи. Данните за България сочат, че процентът е близо 30. За бързи се приемат тези, които имат мощност над 50 киловата.
Зapяднитe cтaнции у нас вeчe ca 1021, разположени на 750 места според данни на специализирани сайтове. Бройката им се е увеличила със 75 в cpaвнeниe c края на миналата година. Към момента у нас
има поне 2 станции на всеки 100 км пътища
и може да се каже, че те са достатъчни, но не заради силно развитата им инфраструктура, а поради малкия брой коли на ток - около 7000. Но като процент в България колите на ток се увеличават сравнително бързо - за миналата година продадените бройки са с 50% повече. За повечето продажби една от основните причини е и развитието на технологиите за батериите, което увеличи пробега с едно зареждане. Ако през 2011 година той е бил средно 138 км, сега вече се е вдигнал до 349 км.
Пoчти пoлoвинaтa oт бързите зарядни станции ca paзпoлoжeни във и около три големи града - Coфия, Плoвдив и Бypгac, кaтo нaй-мнoгo ca в cтoлицaтa.
Бройката у нас не е изчерпателна, защото все още няма регулация и правила за изготвянето на регистър, както това бе направено за бензиностанциите. Това обаче не пречи бизнесът да се развива сравнително бързо. Първата станция у нас се появява преди 11 години. Сега на този пазар има 15 играчи, но той е доминиран от две компании. (Виж инфографиката).
Най-голямата е Eldrive и е част от холдинга, чийто основен собственик е бизнесменът и издател Иво Прокопиев. Фирмата е основана през 2018 г., сега държи приблизително 35% от бизнеса със зарядни станции, в борда на директорите прави впечатление името на бившия подуправител на БНБ Мартин Заимов.
Според последния публично достъпен финансов отчет на компанията
бизнесът със зареждане на коли с ток все още е губещ
За 2021 година приходите са 704 000 лева, разходите обаче надхвърлят 1 млн. лв. и това води до загуба от 334 000 лева. През 2020 г. приходите са били 388 хил., разходите - над 700 хил. лв., а загубата е била 407 000 лв. Eldrive е получила европейско финансиране от 1,751 млн. лева за купуването на зарядни станции. Още близо 1 млн. лв. са отпуснати от “Соларпро холдинг”, който е компанията майка. В отчета е посочено, че натрупаните загуби се дължат на инвестициите в мрежата, като очакванията са финансовите показатели да се подобряват.
Най-големият конкурент на Eldrive е фирма Fines Charging с близо 10% дял. Зад тази мрежа стои компанията “Финес-2” от Димитровград, която се занимава с преработка на месо. От финансовия отчет става ясно, че тя е една от големите в този бизнес с приходи от над 26 млн. лева и печалба от близо 6,5 млн. за 2021 г. Колко от тези пари идват от зареждането на коли с ток, не е ясно, тъй като няма разграничение на паричните потоци.
Следващите в класацията компании все още не могат да се похвалят с големи пазарни дялове. В този бизнес влезе и банка - ProCredit Bank има 60 зарядни станции. Те не са от бързите, но са безплатни. Но 20 от тях вече са платени, след като управлението им бе поето от Eldrive.
Сред популярните участници на пазара е и веригата “Кауфланд”. Тя изгради 13 зарядни станции на паркингите на част от магазините си, при това бързи, а на тях се зареждаше безплатно. От средата на септември 2022 г. обаче те вече са платени, а оператор на обектите стана компанията eCars. Тя се занимава предимно с производството на станции, но управлява над 60 такива в България.
Прави впечатление, че у нас цената за зареждане по станциите е почти еднаква
- средно 90 ст. за киловатчас, като има отклонения в рамките на 1-2 стотинки при различните оператори. Заради идентични цени по бензиностанции на горивата Комисията за защита на конкуренцията е правила няколко проверки за картел, но за зареждането с ток на коли такава все още няма. У нас заплащането е еднакво, независимо дали се зарежда на бавна, или бърза станция, докато в повечето държави в ЕС цената е по-ниска за бавните.
Според участниците в бизнеса със зарядни станции изграждането им у нас е предизвикателство заради трудното намиране на добра локация, осигуряването на достатъчно мощност и сравнително бавната възвръщаемост на инвестициите засега заради малкия брой електромобили.
Според Крис Нелдър от американския Институт за енергийни проучвания RMI ще са необходими години преди компаниите, инвестиращи в зарядни станции, да отчетат възвръщаемост. Причината - бензиностанциите например печелят и от продажбата на закуски, кафе, напитки и други стоки. Бизнесът с електромобили обаче е специфичен, защото шофьорите им зареждат основно в домовете си - гаражът е тяхната бензиностанция. Редица изследвания в Западна Европа показват, че 80% от собствениците на коли на ток използват контакта вкъщи, за да “сипят гориво”.
В Нидерландия на всеки 1,5 км има по една колонка
Нидерландия е шампион в ЕС в бизнеса със зарядни станции. Там има по една колонка на всеки 1,5 км, а общият им брой е 111 821, сочат данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA). На второ място е Германия с 87 674 станции. В топ 5 са Франция (83 317), Италия (37 186) и Испания (34 380).
В ЕС има големи разлики относно бройката на станциите на 100 км пътища. Например в Полша има една станция на всеки 150 км.
Според изискванията на Зелената сделка до 2026 година трябва да има поне една зарядна станция на всеки 60 км по главните пътища на Европа. Има изключения от правилата само за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик. В момента в ЕС има 377 000 станции за зареждане, което е наполовина по-малко от нужната бройка според заложените изисквания.
"Ако искаме да убедим хората да преминат към електрически коли в следващото десетилетие, зареждането трябва да е лесно, както с гориво днес", коментира генералният директор на ACEA Сигрид де Врис. Според него хората не трябва да пътуват с километри, за да намерят зарядна станция, нито пък трябва да чакат безкрайно, за да заредят колата си.
Скоростта на зареждане също е голям проблем, посочват от ACEA, тъй като бързите зарядни станции са малка част от общия брой - едва една от седем.