- Изплатени са авансово 202 млн. лева досега. Фирма представила фактура за 10 млн. лева
- Тепърва трябва да откриваме още 21 строителни площадки на летището, каза Димитър Стоянов
- Категоричен е, че ще има разваляне на договори
Закъснели строителни дейности, авансово платени 202 млн. лева и искане на още пари. Това разкри военният министър Димитър Стоянов при инспекцията си на строителните дейности в авиобаза „Граф Игнатиево“. Той предупреди, че не е изключено да се стигне до прекратяване на договори. А с виновните за забавянето на строителството трябва да се заеме военна прокуратура, ако счете, че има нарушения.
Министърът пристигна в авиобазата, за да види как върви удължаването на пистата, на която ще излитат и кацат новите изтребители F-16.
Той посети три строителни площадки – самата полоса, която се удължава с 590 мета и трябва да стане 3090 м, площадката, на която ще бъдат базирани новите изтребители и сградата за аварийно-спасително и противопожарно осигуряване. И на трите имаше работници и техника.
„Остава да свържем циментовата стабилизация на полосата и да положим 35 см бетон, а след това и последния пласт. Въпросът е да има подходящи метеорологични условия“, каза един от строителите.
„Август ще бъде ли готова“, попита министърът. Командирът на авиобазата ген. Николай Русев се намеси и каза, че до юли работата трябва да приключи.
„Дай боже! Това е основният обект. Без него няма летище, няма самолети“, отговори министър Стоянов.
И описа цялото забавяне на строителството. „ F-16 блок 70 беше определен за въоръжение на българските ВВС през декември 2018 г. Договорът бе сключен през август 2019 г. От тогава до 2022 г. няма открита строителна площадка в Граф Игнатиево. Стартът на строителството бе даден през май м.г. Към момента има 36 сключени договора през периода 2020 – 2022 г. Всички са с директно възлагане и 100% авансово плащане. Раздадените предварително суми са от порядъка на 202 млн. лева“, разказа министърът.
Той припомни, че през 2019 г. било коментирано, че необходимата сума за приспособяване на авиобаза „Граф Игнатиево“ за новите самолети ще е над 300 млн. лева. Договорите, сключени досега, са за 202 млн.
„През октомри са открити 16 строителни площадки, а предстои откриване на още 21. Забавянето през тези 3 години няма как да се навакса за три или шест месеца“, коментира МО шефът. И обясни, че министерството полага големи усилия сроковете за работа да бъдат съкратени.
„Надявам се до 2022 г. авиобаза „Граф Игнатиево“ да получи сертификат от САЩ, за да може да приеме новите изтребители. Но има много проблеми“, не скри Стоянов.
Повтори, че тепърва ще се откриват още 21 строителни площадки. 4 от тях щели да стартират до края на този месец, а останалите 17 – до месец май.
„Имаме 9 обекта, за които предстои да се обявят обществени поръчки и след тях да започне работа по изграждането на авиобазата. Три площадки са откри служебно – без присъствие на изпълнител. Това най-вероятно ще доведе до прекратяване на договора“, не изключи министърът.
Той разкри фрапиращ случай по възложен договор през 2020 г. за 300 000 лева, които били авансово платени. „Сметката, която ни беше предоставена е за 10 млн. лева. Няма кой да разпише такъв документ“, категоричен е той. Стоянов не спомена за коя фирма става въпрос.
„Това, което прави министерството е от август до сега да създаде необходимата организация. Запознах се с ръководителя на работната група полк. Людмил Методиев. Той ще е ежеседмично в Граф Игнатиево, за да следи за качество, срокове, изпълнение и спазване на линейни графици. Надявам се това забавяне да бъде компенсирано“, допълни Стоянов. По думите му служебното правителство няма да успее и разчита, че следващият редовен кабинет ще продължи със същите темпове да движи работата, за да се преодолеят тези дефицити.
„В процедурите, които откриваме, търсим конкуренция, а не една фирма, за да постигнем най-ниски цени. Залагаме 30% авансово плащане, а не 100% и обезателно с банкова гаранция и застрахователна полица“, допълни МО шефът.
Той отново предупреди, че не трябва да се надвишава срокът от 2024 г., за да бъде сертифицирано летището.
Първите два F-16 трябвало да дойдат в началото на 2025 г. „Ако останат след тази дата в САЩ, ще трябва да плащаме за тяхното поддържане в бойна готовност“, предуперди министърът.
Той припомни, че ако договорът за доставка е бил спазен, първите изтребители е трябвало да дойдат през февруари-март тази година. „И как щяхме да ги приемем при такава инфраструктура“, попита Стоянов. И пак се върна на забавеното проектиране и оскъпяване.
„Вината не я установявам аз, има си органи“, натърти той. Ако фирмите, чийто договори бъдат прекратени, не върнат авансите – министерството щяло да задържи внесените от тях гаранции.
Попитан докога МиГ-29 ще могат да носят бойно дежурство, той отговори: „Докато са изправни“.