Тарифите са на най-ниското си ниво от 2,5 години насам
Контейнерните превози по море, които бяха една от основните причини за скока на цените през лятото на 2021 г., са се сринали за първите няколко седмици на 2023 г. с 90% в сравнение с пиковите им стойности от 2022 г. Данните са на специализирания сайт Quаrtz.
Това означава, че всички вносни стоки и компоненти за производството им, които пътуват по море, по автомагистрали и железници, ще се превозват на цени,
които са несравнимо по-ниски
от тези допреди няколко месеца.
“В момента цените на контейнерите са в застой. Пазарът се коригира значително спрямо това, което видяхме преди година, когато един контейнер за доставка от Хонконг до Лос Анджелис струваше 20 000 долара. Същият този контейнер сега е около 2000”, коментира Ръстин Едуардс, ръководител на доставките на мазут в Euronav.
Според него глобалната причина за този спад е, че няма търсене от страна на потребителите, няма изтегляне на стоки от Азия към Европа и САЩ и няма свръхпроизводство от фабрики в Китай.
На практика в момента превозите струват колкото в разгара на пандемията през 2020 г., когато и цените на стоките тръгнаха надолу.
Освен това се оказва, че разхлабването на ковидмерките в Китай съвсем не е засилило износа от Китай, както се очакваше. Има дори анулиране на доставки в най-големите пристанища на Китай, което допълнително смъква цените на контейнерите.
Спадът в търсенето на китайски стоки и съответно на износа оттам за западните страни
продължават вече три последователни месеца
Обемите на контейнерните превози в Тихия океан са намалели с около 30% през януари в сравнение с миналата година.
Междувременно основният индекс за товарни превози на Балтийската борса, който е ключов за превозите на сухи насипни стоки, падна за седма поредна сесия. Общият индекс, който отчита цените, на практика е на най-ниското си ниво от две и половина години насам.
Невероятното поскъпване на контейнерните превози бе една от причините през 2020 и 2021 г. да се забавят доставките на електронни компоненти за автомобилостроенето, което доведе до невъзможност производителите на автомобили да изпълняват поръчките си. Допълнително скъпите превози увеличиха цените на нефта и горивата.