Мегапродукцията на БНТ стартира на 15 януари с 12 епизода
“Войната на буквите” е първият сериал в света, който пресъздава Източноевропейското средновековие.
С тази заявка БНТ започва да излъчва 12-серийната си мегапродукция за българската азбука, която се очаква да “счупи” част от клишетата за онова далечно време на утвърждаването ѝ през X век.
Затова за екипа е важно поредицата да изглежда автентично и различно от Западното средновековие. Многократно сме виждали викинги и рицари, но досега не сме гледали филм за източноправославната култура, примесена с езичеството, защото сериалът се случва само 60 години след покръстването. По това време християнската вяра съжителства с езическите обичаи.
“Войната на буквите” проследява историята на Баян (Даниел Върбанов) - най-малкия син на цар Симеон, който се влюбва безумно във внучката на византийския император, която се играе от друга млада актриса - Климентина Фърцова. Както е известно, принцеса Мария става жена на цар Петър и това е първият династичен брак в Европа – смесват се царски родове с цел укрепване на мира. За да спечели любимата си, Баян трябва да донесе на императора тайната на българските букви. Императорът е много суеверен мъж и вярва, че има тайни български знаци, които дават сила на армията.
“Историята на братята Баян и Петър е преведена през едиповия комплекс, през ужаса на това да бъдеш син на толкова могъщ и авторитарен баща и на майка, която е движена не просто от майчиния си инстинкт, но и от идеята за оцеляване в мъжки свят”, разказва Теодора Маркова, главен сценарист на сериала.
След изключително тежък кастинг измежду 130 момчета екипът на новия сериал по БНТ се спира на актьора Даниел Върбанов за главната роля на Баян. Изборът е труден, защото младият мъж трябва да притежава качества, които рядко се срещат накуп у един съвременен човек. “Той трябва да може да носи меч, да му повярваш, че може да се бие, да има благородническа осанка и да изглежда като момче, което е в състояние да се влюби пагубно и да се отдаде безразсъдно на някаква кауза”, разказва Маркова. Оказва се, че повечето момчета притежават само част от тези характеристики и единствено студентът от НАТФИЗ Даниел Върбанов успява да отговори на всички критерии.
Майката на двамата братя – Мариам, се изпълнява от Теодора Духовникова, а Захари Бахаров играе нейния брат Сурсувул, който става кавхан, нещо като регент и съуправник.
Бахаров и Духовникова са специално поканени в продукцията, а ролите са написани конкретно за тях. Двамата за първи път са екранна двойка, въпреки че са близки приятели в живота.
“Захари и Теодора положиха огромни усилия да подкрепят младите ни актьори и изиграха ролите на техни ментори. Дори преди първия снимачен ден Захари се обади на Даниел, за да го надъха и успокои”, разказва главната сценаристка. Всички актьори в сериала минават обучение по езда и бой с мечове, включително част от женския каст. “Никой не падна от коня”, уверява Теодора Маркова и казва, че въпреки тежкия снимачен процес, въпреки 14-часовите снимачни дни и купищата трудности всеки от екипа дава всичко от себе си от първия до финалния момент.
Костюмите са правени специално за актьорите от гуруто в костюмния дизайн у нас Марта Миронска. Нейното предизвикателство е да запази стилистиката на епохата, да се придържа към каноните и в същото време да предаде на костюмите модерен характер, защото целият сериал и интерпретацията на историята имат за цел да звучат съвременно и универсално.
“Най-големият риск беше тези герои и средата да прозвучат театрално и бутафорно и много голяма част от младите актьори, които се явяваха на кастинг, знаейки, че се превъплъщават в герои от X век, автоматично си придаваха театрално поведение”, разказва Маркова. Веднъж по време на репетициите с Даниел тя му казва: “Забрави, че си княз и че си синът на Симеон. Искам да си представиш, че си рокзвезда!”.
Сценарният екип е една от големите “звезди” в продукцията. Теодора Маркова, Невена Кертова и Георги Иванов са “виновниците” за успеха на сериали като “Под прикритие” и “Денят на бащата”. Тримата работят с месеци над историята, а най-голямото предизвикателство пред тях е да я предадат, без тя да звучи чуждо и канонично. “Искахме да пречупим всички образи през драмата на съвременния човек, защото темите не са толкова различни от днешните. По-скоро е различна средата, различен е битът, обаче трагедиите и травмите на героите са много сходни със съвремието”, обяснява Маркова.
Типично за тяхната работа досега, в сценария липсват черно-бели образи, няма добри и лоши, всеки носи своята правда. Дори предателят в Преславския дворец, който обслужва ромейските интереси и когото всички издирват, има своята истина и своя силен мотив да се продаде и да предаде българската държава.
“Опитахме се да обърнем тотално клишето за средновековна жена във всички героини. Искахме те да притежават някаква дързост и да покажем, че светът не е бил ръководен само от мъже, а жените са имали ключова роля в социалния и политически живот”, казва главната сценаристка.
Най-трудното клише, което с колегите ѝ трябва да “счупят”, е цар Симеон. Осъзнават, че може да бъде засегната патриотичната струна на мнозина, но не желаят да правят от образа на Симеон паметник или икона. Искат да го изградят с неговите слабости и с неговия собствен ужас и безсилие.
“Да, очакваме реакции на това, което ще разкажем, и верятно те ще са крайни. Това, което не очакваме, е някой да остане безразличен, казва Маркова.
Продукцията е мащабна и изисква специални ефекти – достоверно построяване на някои градове, бойни сцени, премахване и заличаване на всякакви белези от настоящето и т.н. Любопитен факт е, че това е българският сериал, в който са участвали най-много животни. С цел автентичност екипът поставя на снимачната площадка не само коне, но и гъски, папагали, кокошки, крави, овце – с тях оживяват улиците на Преслав и Константинопол.
Историята е базирана на романа на Людмила Филипова, но е доразвита за нуждите на сериен филм. “За изграждането на историята не сме ползвали сериали в епоха, а се реферирахме към съвременни продукции. Епохата, политическите и социалните процеси са спазени коректно, но образите са фикция и те са в услуга на драматургията. Ние нямаме за цел да правим историческо изследване, а по-скоро през изкуството поставяме общочовешки теми. Основната тема е за силата на човека и за силата на един народ. Всички наши герои са обсебени от идеята за силата”, разкрива още Теодора.
12-серийният “Войната на буквите” стартира на 15 януари и ще се излъчва всяка неделя от 21 часа по БНТ1. Режисьори са Виктор Чучков (“ТИЛТ”, “18% Сиво”) и Зоран Петровски (“Стъклен дом”, “Под прикритие”). Изпълнителен продуцент е Габриел Георгиев (“Дървото на живота”).
Колкото до втори сезон, “имаме идеята за него, но всичко зависи от публиката”, казва главната сценаристка Теодора Маркова.