Цигулките Страдивари и Гуарнери са с ненадминато и до днес качество. Броят им е ограничен, но не и цените им - те могат да надхвърлят 18 милиона евро. Но как може някой да се сдобие с подобен инструмент?
Блестящ неземен звук, уникален и неподражаем. През 18-и век легендарният италиански лютиер Антонио Страдивари успява да омагьоса музикалния свят с ненадминатия тон на своите цигулки. Днес, независимо дали става въпрос за германската звезда Ане-Софи Мутер или за холандския "крал на салонната музика" Андре Рийо, Страдивари е техен неизменен спътник.
От изработените от Страдивари цигулки са запазени около 1000. Ане-Софи Мутер притежава две от тях - "Емилиани" от 1703-а година и "Лорд Дън-Рейвън" от 1710-а. Инструментите обикновено носят имената на предишните си собственици или на известни виртуози, свирили на тях. Що се отнася до цената, тя е пословично висока и варира между три и 16 милиона евро. Горната граница е отворена.
Когато през 2021-а година Андре Рийо започва да се притеснява за финансовото оцеляване на своя оркестър поради липсата на ангажименти заради коронавируса, той обмисля продажбата на ценния си Страдивари, информира "Дойче Веле". Но не се стига дотам.
Гуарнери дел Джезу
Дълго време най-скъпата цигулка в света е "Лейди Блънт" на Страдивари с цена от над 15 милиона евро. След 2010-а година обаче две цигулки на Джузепе Гуарнери дел Джезу били продадени на търг съответно за над 16 и над 18 милиона евро. До наши дни са достигнали само около 200 инструмента, изработени от Гуарнери, живял между 1698-а и 1744-а година. Именно на това се дължи високата им цена.
Германско-американският цигулар Аугустин Хаделих свири на цигулка Гуарнери от 2020-а година насам. "Цигулката буквално ме плени и веднага ми се прииска да свиря на нея", споделя Хаделих . "Тонът ѝ е по-балансиран и по-топъл. В по-ниските регистри тя звучи по-широко и по-плътно, което далеч не при всички цигулки е така."
Ценни инструменти за временно ползване
Много известни виртуози и талантливи начинаещи изпълнители получават възможност да свирят на ценни инструменти, които са им предоставени временно. Руската челистка Анастасия Кобекина свири на виолончело Страдивари от 1698-а година, осигурено ѝ от швейцарска фондация.
Младата испанска цигуларка Мария Дуеняс впечатлява с виртуозните си изпълнения и артистичната си зрялост, което привлича и интереса на спонсори - германската фондация "Музиклебен" ѝ предостави цигулка "Николо Галиано". 20-годишната изпълнителка свири и на Гуарнери от 1736-а година, получена за временно ползване от японската държавна музикална фондация "Нипон". Тази фондация разполага с най-голямата колекция инструменти Страдивари в света.
Инвестиция с емоционален оттенък
23-годишният британски челист Шеку Кане-Мейсън повече от година свири на инструмент на Матео Гофрилер от 1700-а година. Венецианският лютиер е прочут с изключителното качество на изработените от него инструменти. Кане-Мейсън е очарован от пълния и плътен звук: "Цялото ми свирене се промени и израсна с този инструмент", споделя той.
Челото му е било дадено от група шестима спонсори. Сделката е била осъществена с посредничеството на експерта Флориан Леонхард. "Всеизвестно е, че инструментите са добра инвестиция", казва Леонхард. "Броят на старите инструменти е краен и имаме все повече заинтересовани от цял свят."
Известният британски цигулар Даниел Хоуп няма нужда от посредник, за да си избере инструмент. "Един ден ми се обадиха неочаквано. Една дама каза, че иска да направи инвестиция", разказва Хоуп. Той трябвало да си избере инструмент, който тя да закупи като инвестиция. "Изпълнителите вече почти не могат да си позволят тези инструменти, тъй като цените им се повишиха безумно", признава Хоуп. Той избрал цигулка на Джузепе Гуарнери от 1742-а година, носеща името на виртуоза Карол Липински, популярен през 19-и век.
На инструментите трябва да се свири
Някои инструменти са толкова редки, че е истински късмет да се свири на тях дори и веднъж, дори да не са Страдивари или Гуарнери. Но на ценни струнни инструменти - включително на цигулката на Моцарт например - трябва да се свири редовно, за да бъде съхранен уникалният им звук.
Тяхната стойност се определя не само от този, който ги е направил или от предишния им собственик, но и от прочутите виртуози, свирили на тях през вековете. "Опитвам се да открия хора, които мислят и за емоционалната част на инвестицията. Абсолютно необходимо е младите и изгряващи бъдещи звезди да разполагат с правилните инструменти", казва експертът по цигулките Флориан Леонхард.