Ще редактират промените в Кодекса за застраховане, за да елиминират риска от фалити на компании заради плащане на полици при катастрофи в чужбина
Държавата и застрахователите се разбраха за “Зелена карта”, научи “24 часа” от отлично информирани източници. Повод за напрежение в последните седмици преди празниците се оказа поправка в Кодекса за застраховането, която трябваше да разреши трупан с години проблем с български застраховки при пътни произшествия в чужбина.
Заради забавените плащания страната ни можеше да бъде изключена от системата “Зелена карта” от 1 януари 2023 г. и да се наложи, който пътува навън, да си купува сам застраховката, която покрива виновно причинени щети на трето лице. Имаше и риск проблемът със “Зелена карта” да се окаже пречка за приемането ни в еврозоната и Шенген.
При среща между държавата и компаниите малко преди Коледа обаче е
било постигнато компромисно решение
Старите, трупани от години случаи на произшествие в чужбина, за които вече има учредени банкови гаранции, ще бъдат изчистени откъм плащане. По неофициална информация става дума за около 5 милиона евро. За бъдещите разплащания обаче ще има редакция в предложените промени в кодекса, която ще предвиди те да стават в сроковете и по правилата, разписани в системата “Зелена карта”.
Спорният проект за промяна в Кодекса за застраховането, който мина на първо четене в икономическата комисия, предвижда българското Национално бюро “Зелена карта” да изплаща щетите, когато компанията застраховател ги оспорва, а след това да си търси изплатените суми. На свой ред компании, които бавят плащанията при пътни произшествия в чужбина, трябва да учредяват банкова гаранция в полза на бюрото, за да може то да усвои парите. Поправката
въвежда правилото “първо плащаш, след това оспорваш”,
което е записано и в устава и вътрешните правила на международната система “Зелена карта”.
Този текст обаче доведе до напрежение между държавата и компаниите, а експерти предупредиха за драстично покачване на цената на задължителната “Гражданска отговорност” и дори за фалити на компании, ако този текст бъде приет окончателно.
Както “24 часа” вече писа, проблемът с разплащанията в чужбина се точи от три години, като спорните суми са за около 40 млн. евро. От толкова време над българското бюро има европейски мониторинг заради забавени или отказани плащания от български застрахователи при произшествия в чужбина. Според Борислав Богоев - председател на българското бюро “Зелена карта”, след мониторинга от 2018 г., ако е имало реална опасност от изключване, това вече е щяло да бъде направено. Повечето компании от бранша обаче са на мнение, че трябва да се намери трайно решение на проблема.
А той се оказва и в това, че българските
застрахователи често се оказват жертви на измами извън страната,
което води до източване на ресурс. С тези аргументи бюрото “Зелена карта”, Асоциацията на българските застрахователи и Българската асоциация на пострадалите при катастрофи оспориха предложеното автоматично плащане на предявени претенции при катастрофи в чужбина, без да се провери документацията и без възможност да се откаже плащане.
На специална пресконференция след внасянето на проекта в парламента генералният секретар на националното бюро Стефан Софиянски заяви, че ЕК е сезирана за трансгранична измама и пране на пари. Учредителят на асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров бе категоричен, че се фабрикуват застрахователни събития.
Изброени бяха примери с “виновен” български водач, който изобщо не е бил на територията на дадена държава, откъдето идва претенцията. Или потърпевшият никога не е участвал в катастрофа. Имало дори
случай с претенция за смърт за лице, което не се е раждало
Застрахователите са категорични, че поради това принципът “плаща” и след това оспорваш” е променен през 2020 г. с изрично изискване кореспондентите да представят банково извлечение за заплащане на вредата на увреденото лице. Такава редакция на текста ще има в поправката на Кодекса за застраховането. По неофициална информация все повече български компании имат договори с презастрахователи, с които поделят рисковете от такива измами, защото тези компании имат и собствени ресурси за разследвания.
Нямало основания за поскъпване на гражданската заради промени в кодекса
Договореното решение с държавата не предполага повишаване на цените на “Гражданска отговорност” след Нова година, защото актуалните плащания вече са калкулирани, а за бъдещите при новите правила няма да има еднократно натоварване върху цените.
Застрахователни брокери твърдят, че изчистването на старите случаи е било поето от ощетените компании, които не са повишили цените заради острата конкуренция в бранша.
Преди постигането на договорката с държавата от бранша даваха пример, че застраховката “Гражданска отговорност” у нас е средно 250 лева, докато в Северна Италия е 250 евро, а в Южна - 1000 евро.
Ако застрахователите започнели да изплащат безусловно всяка застраховка в чужбина, то българските компании щели да са принудени и у нас да вдигнат цената на 1000 евро.
Справка в актуалните предложения за полицата показва, че в момента тя е дори по-евтина в сравнение с началото на тази година.
В София например за масовите автомобили с обем на двигателя до 2000 кубика и мощност до 150 конски сили цената е от 263 до 304 лева. През януари например “Гражданска отговорност” в столицата е струвала средно 353 лв.
Леко покачване може да има заради определените от Комисията за финансов надзор по-високи вноски на застрахователите към Фонда за незастраховани моторни превозни средства. Тя става 12,50 лв. за всяко застраховано превозно средстнво. Вноската към Обезпечителния фонд пък става 3,50 лв. Общата сума вече е 16 лв.
От финансовия надзор обаче твърдят, че определянето на размера на вноските на дружества в двата фонда нямат връзка с размера на застрахователната премия, а тя се определяля от отделните дружества.
Според бранша обаче увеличение на задължителната застраховка можело да дойде и от ръста на цената на автомобилите – нови и стари, защото това вдигало размера на застрахователното обезщетение. (24часа)