АЕЦ "Козлодуй" и "Уестингхаус Електрик Швеция АВ" подписаха днес в София договор за доставка на свежо ядрено гориво за V блок на атомната ни централа.
След 10 години усилия най-накрая направихме реална стъпка към диверсификацията на свежо ядрено гориво. По този начин гарантираме сигурността на българската атомна централа, заяви шефът на атомната централа Георги Кирков след подписването на 10-годишния договор за доставка.
Като края на едно много дълго пътуване, определи този ден Азиз Даг, управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция". Даг изтъкна, че компанията може да се похвали с над 40-годишен опит в използването на горивото на "Уестингхаус".
Служебният министър на енергетиката Росен Христов коментира, че това е значим ден за българската ядрена енергетиката, защото се прави мащабна крачка към осигуряването на сигурността и диверсификацията на доставките на свежо ядрено гориво в изпълнение на европейската стратегия на Агенцията по доставките (ESA) към ЕВРАТОМ, както и на решението на НС от 9 ноември тази година. По думите на Христов договорът с "Уестингхаус" е изключително добър и изгоден за страната ни.
С "Уестингхаус" има споразумение, с което компанията поема ангажимент за комплексна доставка, вместо само за изработване на касети, уточни Христов. Това обаче не означава, че американците ще приемат и обработеното ядрено гориво. То остава у нас, проясни министърът. Но и руската компания "Маяк", която до лятото извозваше руското отработените касети е с отнет, по решение на руската администрация, лиценз и вече не е способна да изпълнява договора си. За момента отработеното ядрено гориво се складира на площадката на АЕЦ "Козлодуй", където има необходимите ресурси да се складира в следващите от 50 до 100 години.
В Европа има една единствена компания, която предоставя такива услуги за извозване на ядрено гориво, тя е френска, и България е в процес на разговори с нея, информира служебният министър на енергетиката, но заяви, че услугите й са много скъпи. Според него в момента страната ни има необходимата инфраструктура, но все пак трябва да се намери постоянно решение.
Христов поясни, че с този договор с американците се гарантира и сигурността на доставките на свежо защото в последно време има значителни трудности с доставки на всичко от Русия, включително и на ядрено гориво. Той поясни, че не е възможен внос на гориво на руската компания ТВЕЛ, тъй като е забранено плавателни съдове да преминават под Кримския мост.
Затова с подписването на договора с "Уестингхаус" България си осигурява непрекъсната работа V блок на атомната ни централа.
До седмица подобен договор ще бъде подписан и с "Фраматом" за доставка на гориво за VI блок, с което напълно ще се приключи процедурата по диверсификация на доставки на свежо ядрено гориво, защото има ядрено гориво от два независими неруски източника, добави Христов.
Критично е било да се осигурят доставките на свежо ядрено гориво, защото за V блок те са обезпечени до 2024 г. Имайки предвид срока за изработка на касетите, максимум през януари-февруари 2023 г. трябваше да бъде подписан договорът за доставки на свежо ядрено гориво, поясни още министърът.
В средата на 2024 г. се очаква реакторът да бъде зареден на 1/4 с горивото на "Уестингхаус".
Само че горивото още не е сертифицирано от Агенцията за ядрено регулиране. Очаква през 2023 г. ще бъде получен пълният лиценз за него. То е напълно съвместимо с технологията в АЕЦ "Козлодуй". Христов каза, че около 80% от анализите на горивото вече за направени от "Козлодуй" и ще бъдат внесени в ядрения регулатор.
По повод финансовата оферта министърът каза, че тя значително се е подобрила по време на преговорите в сравнение с тази през юли. Цената е намалена изключително много. В момента тя е изравнена с тази на руския доставчик "ТВЕЛ". Освен това в нея се включва и безплатно внедряване на системата за( вътрешнореакторен контрол на "Уестингхаус". Тази система ще бъде внедрена още от следващата година, така че ще има една година паралелна работа на двете системи - и руската, която е за контрол на горивото на ТВЕЛ и американската. Така персоналът ще бъде обучен и технологията синхронизирана с цел без проблеми и прекъсване да бъде заредено новото ядрено гориво от "Уестингхаус" през 2024 г.
Неофициално министърът каза, че напредъкът е постигнат с появата на конкурентната оферта на "Фраматом". "Не разбирам тази мода на преговори с един купувач", реагира той.
С "Фраматом" се работи по аналогично споразумение, като договорът за доставка на свежо ядрено гориво вероятно ще бъде подписан до дни, добави служебният министър на енергетиката Росен Христов.