С въвеждането на екостандарта Евро 7 ще е по-изгодно да се правят само електрически автомобили
Европейската комисия (ЕК) ни уверява, че поскъпването на автомобилите заради въвеждането на новия екологичен стандарт Евро 7 ще бъде символично, но реалността е съвсем друга.
Въпросният Евро 7 ще влезе в сила на 1 юли 2025 г. и ще важи до 31 декември 2034 г. След тази дата в Европа ще могат да се продават само електрически нови автомобили.
ЕК обяснява, че екоизискванията отчитат енергийната криза и галопиращата инфлация в Европа. Поради тези причини не са поставени по-строги ограничения.
От Брюксел изчислиха, че новият стандарт Евро 7 ще доведе до поскъпване на колите със символичните между 90 и 150 евро.
Въпреки че Европейската комисия се опитва да ни убеди, че новите правила за вредните емисии няма да доведат до тревожно увеличение на цените на новите коли, реалността е друга.
При такъв сценарий малките автомобили ще изчезнат, защото ценовият дял на системата за контрол на замърсяването в малък автомобил е значително по-висок, отколкото в по-голям скъп автомобил.
От Volkswagen казват, че
с въвеждането на стандарта Евро 7 цената на популярното Polo може да се увеличи с около 5000 евро
Това означава, че този модел градски автомобил, който в момента струва около 20 000 евро, след две години вече ще е 25 000 евро.
Така че производителите си задават следния въпрос: няма ли да е по-добре да направим малка електрическа кола, с цена 35 000 евро, която след субсидиране (ако се случи дотогава и в България) да има цена от същите 25 000 евро?
Volkswagen (и не само Volkswagen) има в плановете си малък SUV, вероятно ID.2, за който вече обяви цена под 25 000 евро.
Автомобилните гиганти едва ли ще продължат да инвестират в разработването на скъпи и сложни системи за отстраняване на замърсяването за сравнително кратък период (10 години). По-изгодно за тях ще е да се разработи малък, достъпен електрически автомобил, който да се произвежда с години.
Съгласно предстоящия Евро 7 ограниченията на емисиите на NOx (азотни оксиди) за дизелови двигатели трябва да бъдат намалени от 80 на 60 мг/км.
Така колите с дизелови мотори ще се нуждаят от по-добри каталитични конвекторни системи. Например нафтовите агрегати в по-високите класове автомобили имат двойна система за впръскване на добавки AdBlue с два инжектора и два катализатора (двойно дозиране).
С въвеждането на новата система за впръскване на добавки AdBlue, с два инжектора, разработени от Continental, цената ще се увеличи с поне 200-300 евро.
Европейската комисия също така твърди, че ограничението за NOx за бензиновите двигатели остава непроменено - 60 мг/км.
Но тук е въведено тестването на “студените” емисии и това е големият трик
Процедурата за изпитване предвижда, че за първите 10 км след стартиране на автомобила, независимо дали е дизелов или бензинов, емисиите не трябва да надвишават 60 мг NOx.
В такива случаи двигателят е студен при запалване, а емисиите са високи, много по-високи от предписаните, защото катализаторът не загрява веднага.
Ето защо катализаторите ще трябва да бъдат оборудвани с нагревателна система (термопомпа), за да достигнат работни температури за няколко минути, за да влязат в нормите на стандарта Евро 7. Например каталитичният конвертор (SCR) на дизелов двигател достига оптималната си температура (240 градуса) едва след няколко десетки километра.
Въвеждането на допълнително загряване на катализатора ще доведе до още увеличение на цените на всички коли с нафтови мотори.
Друга мярка, предписана от Евро 7, е възрастта на двигателя и пробегът, но не е ясно как ще се проверява.
Според Euro 6d автомобилите трябваше да отговарят на предписаните стандарти за 5 години и 100 000 км. Европейската комисия определи, че възрастта на автомобилния парк в Европа е 12 години и реши да удължи това ограничение до 10 години и 200 000 км.
Възниква въпросът кой проверява дали автомобил, който е например на 8 години и е изминал 180 000 км, все още отговаря на този стандарт?
Друга неефективна мярка е задължителният живот на батерията
на електрическите автомобили.
Европейската комисия налага, че в случай на електрически превозни средства производителят трябва да предостави гаранция на батерията за 8 години или 160 000 км. През този период батерията трябва да запази най-малко 70% от първоначалния си капацитет. Вече почти всички производители предлагат гаранция на батерията от 8 години или 160 000 км.
Следователно мярката е без значение и възниква въпросът какво се случва след изтичане на гаранционните условия?
Вместо това
би било уместно да се изчислят емисиите през целия “жизнен” цикъл на автомобила
Превозното средство на ток консумира електричество, което не е 100% от възобновяеми източници и консумира много енергия, особено при производството на батерии. Например Германия, като най-силната икономическа държава в Европа, има (смесени) емисии от 401 g CO2 за производството на 1 kWh енергия (данни за 2021 г.). Тази стойност е изключително висока, въпреки че не излиза от колата, а от комина.