Промените в Кодекса за застраховане, с които се затягат правилата за българското бюро "Зелена карта", бяха приети на първо четене от икономическата комисия в парламента, но само принципно и с уговорката, че трябва да се направят съществени промени преди второто гласуване.
От три години над българското бюро има европейски мониторинг заради забавени или отказани плащания от наши застрахователи при произшествия в чужбина. Според Министерството на финансите това вече се е превърнало и в проблем, чието разрешаване е условие за приемането ни в Еврозоната, и затова те предлагат промените.
Те бяха приети с 12 гласа "за". Петима гласуваха "против" - представителите на БСП, тъй като според Румен Гечев проектът първо трябва да се преработи, преди да се гласува, както и "Възраждане", които не искат да подкрепят закони, с които да ни приемат в Еврозоната. Необходимите доработки ще се извършат в работна група под егидата на Министерството на финансите с участието на заинтересованите страни.
Спорният момент в тях е, че българското бюро ще трябва да извършва автоматично плащания, когато се заявят претенции за обезщетения за произшествия в чужбина. Според анализ на Комисията за финансов надзор такъв текст не съществува в нито една друга държава, която участва в системата "Зелена карта", и затова застрахователите предлагат в текста да се запише плащанията да се правят "при условията на вътрешните правила на системата". В противен случай нашите застрахователи ще бъдат поставени в неравностойно положение спрямо останалите в ЕС. Това ще доведе до поскъпване на задължителната "Гражданска отговорност", предупреждават още застрахователите.
От българското бюро обясниха, че мониторингът над България е поставен по наше искане, а неизплатените щети са оспорени от нас, тъй като няма доказателства за направени застрахователни преводи. Българското бюро системно става обект на измами със застраховки, а конкретните случаи са с катастрофирали шофьори в Италия, които никога не са били в тази страна, или несъществуващи лица. Става въпрос за висящи 7 млн. евро. Самият Съвет по бюрата е въвел изискване плащанията да се превеждат след наличитието на доказателство под формата на банкова гаранция, а ние нямаме такова. С приемането на тези текстове всеки измамник, който реши да изфабрикува ПТП, ще може да го направи, категорични бяха от бюрото.
С този текст тези стари проблеми няма да се решат, защото той действа за напред, а само ще се създадат нови, беше друг аргумент на застрахователите.
Според финансовото министерство обаче то от години търси диалог и решение със заинтересованите страни, но това не е постигнато, затова се е стигнало до този законопроект. Принципът на "Зелена карта" е първо плащаш, после оспорваш, а това в България не е спазен, обясниха още от ведомството.