Центърът на София ще е забранен между 1 декември и 28 февруари за най-замърсяващите автомобили - тези без екокатегория, със стандарт Евро 1 и Евро 2. Това прие столичният общински съвет с гласовете на ГЕРБ-СДС и ДБ.
Ограниченията ще се въвеждат поетапно, като ще важат за две зони.
Първата е наречена “Малък ринг” - карето между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев”, “Опълченска” и “Сливница”. В нея няма да могат да влизат автомобилите от първа екологична група - тези без стандарт, или с такъв за Eвро 1 и 2 (тези, произведени преди 1996 г., т.е. сега са на 26 г.) още от 1 декември 2023 г. Това се отнася и за дизели Евро 1, 2 и 3 - произведени до 2002 г. По първоначалния проект това трябваше да се случи още през тази година.
От 2024 г. в малкия ринг през зимата няма да могат да влизат и автомобилите, които попадат във втора екологична група - със стикер Евро 3 - произведени до 1998 г. Както и дизели Евро 4 и 5 - до 2007 г.
Втората зона е “Голям ринг” и нейните граници са между “Сливница”, “Данаил Николаев”, “Ситняково”, “П. Яворов”, “Атанас Дуков”, “Х. Ибсен”, “П. Ю. Тодоров”, “И. Е. Гешов” и бул. “К. Величков”. Забраната за влизане на автомобили от първа екологична група ще стартира от декември 2025 г. А две години по-късно тя ще се въведе и за и за тези от втора екологична група.
Ще се въведе и зона за ниски емисии за употребата на твърди горива за битово отопление от 2025 г.
Тя ще е за районите с изградена топлопреносна мрежа - “Средец”, “Красно село”, “Изгрев”, “Илинден”, “Студентски”, “Оборище”, “Възраждане”, “Лозенец” и “Триадица”.
След 7 г. пък да се въведе пълна забрана за отопление с дърва и въглища на цялата територия на Столична община.
В първоначалния проект забраната за твърдо битово гориво щеше да важи от 1 януари 2030 г., но след разговори между ГЕРБ и ДБ е взето решението това да се случи година по-рано.
Към 2011 г. с твърдо гориво са се отоплявали около 54 хил. семейства. 30 хил. от тях използват дърва, а 24 хил. - въглища. От общината изпълняват два проекта за подмяната им с екоуреди. До април по тях бяха монтирани 3037 отоплителни устройства. До 2024 г. над 14 хил. домакинства в София имат възможност да сменят старите печки на дърва и въглища с нови екоустройства.
Основният източник на замърсяването на въздуха с фини прахови частици е битовото отопление, като неговият дял е 56%. На трето място пък са автомобилите с 11%, това е над 5 пъти повече, обясни общинският съветник от ВМРО Михайл Петров.
Според независимият общински съветник Борис Бонев е било по-добре да се въведе такса "задръстване", а не нискоемисионна зона. Причината е, че сега ще се накажат само някои граждани.
Очаквайте подроности!