- Слагат само там, където вече е започнал ремонт
- Веднъж месечно проверяват дали се е износила по магистралите, по другите пътища минават на три или шест месеца
Договорите с фирмите, които трябва да поддържат пътната маркировка, са спрени от 30 септември. Това посочва регионалният министър Иван Шишков в писмен отговор на въпроса на депутата Божидар Божанков.
Причината е решение на предишното Народно събрание, взето на 20 април. Според него на пътните фирми се платиха 50% от дължимите суми по стари договори, а останалата половина трябваше да се даде след проверка за извършената работа.
На 28 ноември Конституционният съд отмени това решение и
пътната агенция ще разгледа възможността за продължаване на съществуващите вече договори,
уточнява Шишков. Това може да стане най-рано от 20 декември, защото решенията на Конституционния съд се обнародват в "Държавен вестник" в 15-дневен срок, а влизат в сила 3 дни след публикуването.
Според министъра на регионалното развитие се правело всичко възможно за цялостното подобряване на маркировката по републиканската пътна мрежа, за да се предотвратят евентуални катастрофи заради нейната липса. С настъпването на по-благоприятни атмосферни условия агенцията щяла да продължи с възобновяването и полагането на нова маркировка през следващата година.
Всъщност от октомври насам маркировка се слага само на участъци, които са в ремонт отпреди 30 септември, научи “24 часа” от няколко независими източника. На шосетата, където не е правена рехабилитация,
няма кой да слага нова боя заради спрените договори
От отговора на Шишков става ясно, че предвид ограничените средства през тази година АПИ възнамерява да подготви нови обществени поръчки за избор на изпълнители. За маркировка, преди договорите да бъдат спрени, са били похарчени 20,6 млн. лева, но парите не стигали тя да бъде подменена навсякъде.
Министърът обяснява още, че пътната агенция прави периодични проверки на маркировката. Тази на магистралите се инспектирала веднъж месечно, пътищата от първи и втори клас се проверявали на три месеца през деня и веднъж на шест месеца през нощта, а пътищата от трети клас - на всеки шест месеца. При констатирани несъответствия се предприемали мерки, ако те били по възможностите на пътната агенция.
С приоритет се работело по магистралите,
на участъците в ремонт и по първокласните пътища.
Решението на Конституционния съд да се отмени изискването за проверка на извършената работа преди плащане на пътните фирми дойде, след като магистратите бяха сезирани от ГЕРБ.
Така се оказа, че държавата трябва да плати без допълнителни проверки над 500 млн. лв. на компаниите. В бюджета обаче тези пари не са предвидени, стана ясно от думите на Шишков. Според него служебният кабинет трябвало да намери решение за разплащането на средствата. Най-вероятно сумата ще бъде прехвърлена за следващата година.