От 1 януари спира отстъпката от 25 ст. на литър за всички
Правим помощта истински социална, не се взема от данъците, за да се дава на богатите, какъвто е бил моделът досега, казва министър Никола Стоянов
От 1 януари 2023 г. спира помощта от 25 ст. за литър гориво и ще се изработва нов механизъм за целево подпомагане. Това стана ясно от думите на няколко министри през уикенда.
Досегашната подкрепа се спира след Нова година заради забележки от ЕК, че е форма на непозволена държавна помощ, тъй като отстъпката се дава само на български граждани.
В момента правителството изготвя нов механизъм, според който подпомагане да има за бедните, а не за всички, независимо от дохода им, заяви вицепремиерът Христо Алексиев. Социално слаби, които нямат автомобил, ще получават ваучери за пътуване с обществения транспорт. Ако се съберат достатъчно приходи, подпомагането догодина може да се разшири.
“Със сегашната отстъпка с пари от данъците на всички нас са се ползвали и много хора с високи доходи. Така се оказва, че най-вероятно държавата субсидира почивки и разходки до вилите на заможни хора. Вторият голям печеливш е “Лукойл”, защото с пари от бюджета е субсидирана тяхната продукция", заяви министърът на икономиката Никола Стоянов.
Той уточни, че правителството
ще разшири мярката
и ще я направи истински социална, за да има помощ и за бизнеса, защото цените на горивата се отразяват във всички продукти. Това щяла да бъде и силна антиинфлационна мярка.
“Правителството не спира помощта от 25 ст. и не взема от бедните, за да дава на богатите, какъвто е бил моделът, който защитава предишният министър на икономиката. Сега
ще изземем свръхпечалбата на една огромна
компания и тези средства ще се върнат при
хората и бизнеса
Това е истинска социална политика”, каза още Стоянов.
Средствата за отпускането на помощите трябва да дойдат от облагането на свръхпечалбите на компаниите от нефтения бранш. Според текстове в закона за данък печалба, които трябва да бъдат гласувани окончателно от парламента, новото облагане е в размер на 33%, към него се добавя и стандартната ставка от 10 на сто.
Всъщност най-големи приходи от това се означава да дойдат от “Лукойл Нефтохим”. Преди десетина дни правителството и ръководството на рафинерията се договориха от 1 януари 2023 г. тя отново да поеме доставките на нефт и продажбите на горива от свое име. В момента заводът работи на ишлеме, като доставките на петрол и търговията с горива се извършват от “Литаско” - компанията-собственик на рафинерията.
От смяната на модела правителството разчита само от “Лукойл Нефтохим” догодина да влязат извънредни приходи от 700 млн. лв. Тези пари ще отиват във фонда за енергийна сигурност и с тях ще се плащат компенсациите за горивата.
Новата програма за помощи обаче може да се провали, ако Русия спре доставките на петрол за държави, които са въвели тавана на цената от 60 долара.
Алексиев заяви, че за подпомагане при високи цени на горивата ще работи по няколко варианта, но има опасност те да се обезсмислят, ако доставките от Русия спрат.
В момента бургаската рафинерия преработва само руски нефт и ако Москва спре танкерите към България, заводът в Бургас може да остане от средата на януари без суровина за производството на бензин и дизел. Тогава
на страната ни ще се наложи
да внася горива,
за да има достатъчно количество по бензиностанциите.
Вицепремиерът Алексиев каза за “24 часа”, че се работи и по план Б, който включва и доставка на част от суровия петрол с танкери през Босфора. Той заяви, че е поискано и от рафинерията да изработи вариант и да го представи.
По повод решението на кабинета от миналата седмица, с което правителстото разреши на бургаската рафинерия да изнася, вицепремиерът уточни, че това важи за бензин, керосин, тежки горива, корабно гориво.
Забранява се обаче износът на дизел, произведен от руски петрол. Годишното потребление на горива в страната е 3 млн. тона, от които 2,5 млн. са дизел.